I opplæringsprogram og veiledning bør man benytte utsjekkslister
Utsjekk kan utformes som en sjekkliste med bakgrunn i opplærings- og kompetanseplaner. Sjekklisten kan med fordel deles inn i feltene kan, usikker og kan ikke. En oversikt over behovet for kompetanseheving blant medarbeiderne kan være et godt utgangspunkt for hvilke tema man skal velge på fagdager eller ved trening. Det kan være en fordel at oversikten er elektronisk.
Det bør legges til rette for trening i arbeidstiden. Det bør legges til rette for trening i samhandling.
Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin (NKLM) har laget forslag til «Utsjekk og bruk av sjekklister». Se forslag.
Ansatte skal ha nødvendig opplæring og trening i å utføre egne arbeidsoppgaver alene og i samarbeid med andre. Ledelsen skal ha oversikt over hvilken kompetanse hver enkelt medarbeider har, og tilrettelegge for at medarbeiderne skal kunne utføre de oppgavene det stilles krav om, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 og forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten § 6. Å bruke strukturerte sjekklister og utsjekker gir god oversikt og kan samtidig gjøre det enklere for individuelt helsepersonell å vite hva de forventes å kunne.
Siste faglige endring: 28. februar 2020 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). I opplæringsprogram og veiledning bør man benytte utsjekkslister [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 28. februar 2020, lest 23. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral/kompetanse-og-opplaering/i-opplaeringsprogram-og-veiledning-bor-man-benytte-utsjekkslister