Kartlegging skal omfatte de faktorer som kan påvirke arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og sikkerhet.
Legevakten skal sette i verk nødvendige tiltak for å ivareta sikkerheten og gi oppfølging etter hendelser.
Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere
Kartlegging skal omfatte de faktorer som kan påvirke arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og sikkerhet.
Legevakten skal sette i verk nødvendige tiltak for å ivareta sikkerheten og gi oppfølging etter hendelser.
Gode og tilpassede sikkerhetstiltak krever at det utføres risikovurdering og systematisk kartlegging. En kartlegging kan avdekke i hvilke situasjoner legevaktpersonell har blitt utsatt for vold og trusler og kan gjerne skje på arenaer der legevaktpersonalet møtes, som på personalmøter eller fagmøter. Systematisk registrering og kartlegging av omfanget av vold og trusler, kan gi legevakten en god oversikt over problemets omfang. God lokalkunnskap og erfaring gir et godt grunnlag for å forutsi hva slags situasjoner legevaktpersonell kan tenkes å havne i. Risikovurderingen bør inkludere forhold utenfor legevakten som avstand til eksterne samarbeidspartnere (politi, ambulanse), befolkning (kultur, sosiodemografiske forhold), forhold på legevakten (fysisk utforming, ventetider, bemanning, alarmsystemer, sikkerhetskultur) og individuelle forhold (opplæring, bevissthet om egne grenser).
Risikovurdering bør gjentas regelmessig og foretas i samarbeid med arbeidstakerne (verneombud) og dokumenteres. Episoder med vold eller trusler skal meldes til arbeidsgiver, og ved alvorlige tilfeller skal episoden også meldes til politiet.
Registrerte hendelser kan brukes som grunnlag for risikovurdering. Staff Observation Aggression Scale –Revised Emergency (SOAS-RE) er et skjema som er utviklet spesielt for å registrere aggressive hendelser på legevakt og for å fange opp hendelser som er så alvorlige at de bør følges opp. Skjemaet kartlegger forhold som alvorlighetsgrad av hendelsen, tidspunkt og sted, hvem som var involvert, utløsende faktorer og tiltak for å stoppe aggresjon.
Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin (NKLM) har utarbeidet skjemaet «Registrering av verbal utskjelling, trusler og vold på legevakt (SOAS-RE). Se skjemaet.
Brøset Violence Checklister (BVC) en 6-punkts sjekkliste som kan benyttes for å forhindre og forebygge uønsket og farlig/voldelig atferd. Sjekklisten er validert og kan bidra til at helsepersonell lettere kan forutsi voldelig atferd i et kortsiktig perspektiv (de neste 24 timene). Se også Helsedirektoratets veileder "Voldsrisikoutredning ved alvorlig psykisk lidelse".
Det er viktig med lokal kartlegging og tilpassede sikkerhetstiltak. Organisatoriske tiltak for å øke sikkerheten kan være:
Legevakten bør også ha rutiner for oppfølging av episoder med vold eller trusler. Anbefalte rutiner er:
Legevakten bør utarbeide rutiner for å sikre at straffbare handlinger som vold, grove trusler eller truende atferd som gir reell grunn til frykt, samt tyveri og forfalskning av resepter blir anmeldt til politiet. Arbeidsgiver bør anmelde vold på vegne av den ansatte da dette ikke er en privatsak, men et angrep mot legevakten som arbeidsplass. Når arbeidsgiver anmelder, bidrar dette til å redusere den betydelige merbelastningen det er for arbeidstaker når vedkommende selv må stå som anmelder og eventuelt ta saken til rettssystemet.
Ved tvil om hendelsen bør anmeldes, kan man konferere med politiet. Ved alvorlig skade skal leder for legevakten melde fra til Arbeidstilsynet og nærmeste politimyndighet.
Arbeidsmiljøet skal etter arbeidsmiljøloven § 4-1 være fullt forsvarlig ut fra en enkeltvis og samlet vurdering av faktorer i arbeidsmiljøet som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd.
Arbeidstilsynet definerer vold og trusler som hendelser hvor arbeidstakere blir utskjelt, utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet fra tredjepart eller angrepet i situasjoner som har forbindelse med deres arbeid, og som innebærer en åpenlys eller antydet trussel mot deres sikkerhet, helse eller velvære. Vold og trusler kan komme til uttrykk på telefon, ansikt til ansikt, skriftlig eller gjennom elektroniske medier som e-post, internett og sosiale medier.
Opplevelser med vold og trusler kan føre til problemer i ettertid for den som blir utsatt for det. Dette kan dreie seg om nedsatt konsentrasjon, redusert evne til å lytte til pasientene, grubling og påtrengende tanker hvis man kommer opp i lignende situasjoner, lav jobbtrivsel og redusert livskvalitet. Frykt for vold kan også føre til at man unngår eller begrenser deltakelse i legevaktarbeid, økt gjennomtrekk av ansatte og dermed også til økt behov for å rekruttere og lære opp nye ansatte.
Voldelig adferd kan skje som følge av kommunikasjonssvikt, interessekonflikter eller lang ventetid.
Siste faglige endring: 28. februar 2020