Skriftlige arbeider kan også inngå i vurderingsplanen. I del 2/3 av spesialistutdanningen er det anbefalt at LIS-en skriver en prosjektoppgave om et kvalitetsforbedringsprosjekt i egen klinisk praksis. I oppgaven inngår læringsmål i forskningsforståelse, kunnskapshåndtering og kvalitet og pasientsikkerhet i felles kompetansemål (FKM). Oppgaven er laget etter mal av KloK-oppgaven fra Universitetet i Oslo. Se mer om dette i rapport fra arbeidsgruppe 2 (Helsedirektoratet, 2017). Skriftlige arbeider kan også bestå i at LIS-en får i oppdrag å gjennomgå og oppsummere forskningslitteraturen om en bestemt aktuell pasient eller prosedyre.
For å vurdere slike oppgaver vil det være aktuelt å trekke inn personer med tilstrekkelig akademisk kompetanse i tillegg til veileder. Se også foreslått metodikk for vurdering av internundervisning.
Referanser
- Arbeidsgruppe 2: Forskningsforståelse, kunnskapshåndtering, kvalitet og pasientsikkerhet. Oslo: Helsedirektoratet, 2017