I henhold til spesialistforskriften skal godkjente utdanningsvirksomheter gjennomføre internundervisning i minimum 70 timer per år (spesialistforskriften, §24). LIS-en skal delta aktivt i internundervisning, og deltakelse bør registreres, men det vil i liten grad være aktuelt med egne kursprøver.
For flere læringsmål er anbefalt læringsaktivitet at LIS-en gjennomfører en eller flere presentasjoner i avdelingens internundervisning. Et eksempel er læringsmål 4 i FKM, som gjelder håndtering av etiske utfordringer i egen spesialitet, gjennomføre etisk refleksjon og veilede andre. Her er innlegg i internundervisning anbefalt som læringsaktivitet.
Veiledere og supervisører bør aktivt stimulere til at LIS-en får erfaring i å framføre faglige innlegg, kursforedrag og gjennomgang av pasientmaterialer. Et visst antall innlegg bør inngå i den individuelle utdanningsplanen.
Veileder eller en lege med ansvar for internundervisning bør gi tilbakemelding til LIS-en om gjennomføring av hans/hennes presentasjoner, både med hensyn til form og innhold. Deltakerevaluering av internundervisning kan også inngå som en vurderingsmetode.
LIS-ene kan med fordel benytte forskningsbaserte metoder for undervisning og læring i internundervisningen. Med det menes nye og aktive undervisningsmetoder, for eksempel slik som "flipped classroom", "peer-instruction" og teambasert læring.
For registrerte utdanningsvirksomheter som kommuner, er det ikke krav om å tilby internundervisning. Her bør LIS-en bli vurdert ved fremføring i andre relevante fora, eventuelt i gruppeveiledning.