Selv om en stor del av opplærings- og vurderingsarbeidet vil bli lagt til de enkelte virksomheter, vil det fortsatt være behov for eksterne aktiviteter som kurs, trening i simuleringslaboratorier etc. Kursleder, instruktør og andre vil kunne få oppgaver i å vurdere oppnådd kompetanse gjennom ulike vurderingsformer, inkludert kursprøve.
Med kursprøver menes formell testing av LIS-ens kunnskaper eller ferdigheter for å sjekke om relevant kompetanse er oppnådd gjennom den aktuelle læringsaktiviteten. Ofte vil dette være skriftlige eller elektronisk baserte besvarelser. Direkte observasjon i en simulert setting kan også anvendes som kursprøve.
Resultatene fra kursprøvene vil inngå som ett av flere elementer i en helhetlig vurdering av et læringsmål. I noen tilfeller kan bestått kursprøve være tilstrekkelig grunnlag for å vurdere om et gitt læringsmål er oppnådd. I andre tilfeller må bestått kursprøve suppleres med andre vurderingselementer, f. eks. observasjon i praksis. Kursplanleggerne må vurdere hvilken vurderingsform som egner seg og bør ha ansvaret for å utforme kursprøver.