Gruppeveiledning finner sted i en lukket kollegagruppe med kompetent gruppeveileder, og ulike metoder for læring kan tas i bruk. Det grunnleggende fellestrekket ved gruppeveiledning er at gruppen deler erfaringer og hjelper hverandre til refleksjon over tema som tas opp.
I gruppeveiledning vil vurdering i form av tilbakemelding til LIS-en være en integrert del av selve gruppeprosessen. Vurderingen i gruppeveiledning vil blant annet være knyttet til evne til samspill med andre og til hvilke holdninger LIS-en viser i arbeider med gruppeoppgavene, men også kunnskapsmål vil kunne vurderes. For ASA-fagene er gruppeveiledningen spesielt viktig og kommer til erstatning for mange læringsaktiviteter som gjennomføres i spesialiteter der kollegaer jobber sammen til daglig.
Vurdering av om de aktuelle læringsmålene er oppnådd skjer fortrinnsvis i åpenhet i gruppen. Dersom en gruppeveileder finner at et læringsmål som ligger til grunn for gruppearbeidet ikke er oppnådd, kan dette tas opp med LIS selv og med individuell veileder.