Trening på prosedyrer er nødvendig for å oppnå relevante læringsmål. Prosedyrelister med spesifikasjon av antall repetisjoner, kan inngå som en del av grunnlaget for vurdering av måloppnåelse.
I flere spesialiteter anvendes prosedyrelister som grunnlag for trening og dokumentasjon på oppnådd kompetanse. Prosedyrelister inneholder krav til at en gitt prosedyre skal være gjennomført et spesifisert antall ganger.
Det er imidlertid ikke tilstrekkelig for kompetansevurderingen bare å kontrollere om antallet prosedyrer er utført. Det må i tillegg gjennomføres en kvalitativ kompetansevurdering både underveis og til slutt. Leder må legge til rette for at supervisør er tilstede for å gi tilbakemeldinger, bekrefte, korrigere og justere hyppig, særlig de første gangene. Også når alle avtalte repetisjoner er gjennomført må supervisør observere for å vurdere om kompetansen faktisk er oppnådd.
Antall repetisjoner som er nødvendig for den enkelte LIS vil variere i noen grad og må tilpasses den enkeltes progresjon.