Innføring av ny vurderingsmetodikk kan skje gradvis, men skal skje raskest mulig
Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.
Lokal vurdering og godkjenning av kompetanse hos LIS-er er bærebjelken i ny spesialistutdanning. Målet er at lik kompetanse skal vurderes likt og at vurderingen er etterprøvbar.
Det er virksomhetenes ansvar å sørge for en god vurdering og at egnede vurderingsformer tas i bruk. I vurderingsarbeidet kan det være nødvendig å starte enkelt, og så bygge ut med nye metoder etter hvert. Tre faktorer som må komme på plass for å kunne gjennomføre vurdering er tilrettelegging, kompetanse og kulturutvikling. For å få til en best mulig vurdering raskest mulig, bør det jobbes systematisk og kontinuerlig med disse faktorene.
Hver enkelt avdeling bør utvikle egnede enkle rutiner for å gjennomføre veilednings- og supervisjonsoppgavene og vurderingsarbeidet. Det er viktig at det settes av tid i tjenesteplanene, f. eks. en fast tid per uke, som er avsatt til veilednings- og supervisjonsoppgaver for alle leger i en avdeling. Dette innebærer ikke at hver LIS skal ha ukentlig veiledning, men at det settes av en fast tid som kan anvendes på ulike måte for å gjennomføre aktivitetene knyttet til spesialistutdanningen. For fastleger bør utdanningsoppgaver og ansvar legges inn i avtalen mellom kommune og fastlege.
De enkelte utdanningsvirksomhetene bør gi prioritet til å styrke vurderingskompetansen for å komme i gang med vurdering av læringsmål. Det er realistisk å regne med at det for mange læringsaktiviteter fortsatt måtte anvendes skjønn. Etter hvert som den nye spesialistutdanningen har fungert en stund, vil og bør flere vurderingsverktøy utvikles og tas i bruk.
Helsedirektoratet (2019). Innføring av ny vurderingsmetodikk kan skje gradvis, men skal skje raskest mulig [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 21. mai 2019, lest 21. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kompetansevurdering-av-leger-i-spesialisering/planlegging-gjennomforing-og-kompetanseoppbygging-i-vurderingsarbeidet/innforing-av-ny-vurderingsmetodikk-kan-skje-gradvis-men-skal-skje-raskest-mulig