Utdanningsvirksomheten har ansvar for at det tidlig i arbeidsforholdet utarbeides en individuell utdanningsplan for den enkelte LIS. Planene skal bygge på utdanningsplanen for spesialiteten og inneholde informasjon om hvor og når LIS-en skal gjennomføre de ulike aktivitetene og når og hvordan kompetansen skal vurderes.
Det er arbeidsgivers ansvar at hver LIS har en individuell utdanningsplan. Veileder skal følge med i den faglige progresjonen under spesialiseringsforløpet og bidra til individuelle tilpasninger, revisjoner og konkretiseringer av utdanningsplanen. Veileder skal også, sammen med LIS-en, følge med på og sørge for at LIS får vurdert oppnådd kompetanse (summativt). Mengdetrening og hvor ofte man må følges opp med tilbakemelding og vurdering på de ulike læringsmålene vil variere for den enkelte LIS. Det er viktig å rette fokus og ressurser mot de områdene der det viser seg at LIS-en trenger mest trening og tilbakemelding.