Vurderingskollegium er spesielt nyttig ved vurdering av sammensatte eller sammenhengende læringsmål innenfor et tema som det tar tid å oppnå og som krever observasjon fra flere. Gjerne i løpet av en spesialiseringsperiode
I et vurderingskollegium bør leder, veileder, aktuelle supervisører og eventuelt andre kolleger av LIS-en delta. Det bør være åpenhet om hvem som deltar og hvilke kompetanser som vurderes, og det skal henvises til forskriftsfestede læringsmål. Systematiske vurderingsskjemaer kan være nyttige hjelpemidler i et vurderingskollegiums arbeid. Se anbefalinger om vurderingsverktøy.
Som en hovedregel bør LIS-en selv delta i vurderingskollegiets møte. LIS-en kan eventuelt få tilbakemelding fra veileder i ettertid.
En variant av vurderingskollegium er den såkalte 360-graders vurdering, der spørsmål formuleres på forhånd, og der et stort antall medarbeidere trekkes inn i vurderingen (Whitehouse, 2005). 360-graders evaluering kan gjennomføres skriftlig, anonymt eller åpent, eller muntlig ved at LIS-en intervjuer leder, kollegaer og andre samarbeidspartnere.