Kommunens internkontroll bør beskrive hvordan nødvendig kapasitet i kommunelegefunksjonen skal ivaretas i normalsituasjon og ved kriser
Ekstern høring:
Høringsfrist 15. oktober 2024.
Kommunen skal sørge for nødvendig kapasitet i kommunelegefunksjonen i normalsituasjon, akutte kriser og kriser som varer lenge.
Kommunelegefunksjonens tverrsektorielle rolle innebærer samarbeid og samhandling innad i kommunen og med eksterne aktører. Kommunelegefunksjonen bør derfor være tilgjengelig på dagtid i normalarbeidstiden.
For å sikre nødvendig kapasitet i kommunelegefunksjonen i kriser skal kommunens beredskapsplaner omfatte kommunelegefunksjonen. For å sikre nødvendig kapasitet i kriser bør kommunen ha en kontinuitetsplan for kommunelegefunksjonen.
Kommunen bør utpeke stedfortreder i kommunelegefunksjonen.
Kapasitetsvurderingen i kommunelegefunksjonen må ta utgangspunkt i kommunens internkontroll, jf. kommuneloven § 25-1 (lovdata.no). Uavhengig av kommunestørrelse skal det være nødvendig kapasitet til å ivareta lovpålagte oppgaver knyttet til kommunelegefunksjonen.
I kapasitetsvurderingen bør kommunen inkludere størrelsen på kommunen, befolkningsgrunnlaget, kommunens organisering, organiseringen av kommunelegefunksjonen og ev. hvilke andre ressurser som er knyttet til kommunelegefunksjonen. Kommunen skal evaluere og eventuelt justere kapasiteten i kommunelegefunksjonen etter behovet.
Der flere kommuner samarbeider om kommunelegefunksjonen, kan dette ha betydning for kapasitetsvurderingene i hver enkelt kommune.
Kommunen bør vurdere om det skal være stedfortreder i kommunelegefunksjonen, herunder om denne skal være for hele kommunelegefunksjonen eller for utvalgte oppgaver.
Aktuelle momenter i en slik kontinuitetsplan er:
Bruk av annen fagkompetanse/personell til oppgaver som ikke må utføres av kommunelegen.
Omplassering av andre ressurser til kommunelegefunksjonen.
Etablering av vaktordning når krisen tilsier at det er behov for det.
Kombinerte stillinger
I noen kommuner er kommunelegefunksjonen kombinert med andre oppgaver. Dette kan være:
linjelederansvar
rollen som medisinsk rådgiver for legevakttjenester, sykehjemstjenester eller kommunens allmennlegetjeneste, eksempelvis som legevaktoverlege
roller knyttet til spesialistutdanning av leger i samfunnsmedisin og allmennmedisin
klinisk legearbeid som fastlege, legevaktlege, sykehjemslege, helsestasjonslege, fengselslege osv.
Kombinerte stillinger kan være hensiktsmessig ettersom kommunen:
utnytter enkeltlegers dobbelkompetanse, f.eks. allmennmedisinsk og samfunnsmedisinsk kompetanse
fordeler oppgaver lagt til kommunelegefunksjonen på flere personer
øker kommunelegefunksjonens beredskapskapasitet
etablerer nærhet og inngående kjennskap til relevante tjenester, oppgaver, prioriteringer og utfordringer i kommunen
Ulemper ved kombinerte stillinger:
Kommunelegen blir mindre tilgjengelig på dagtid i normalarbeidstiden for oppgaver knyttet til kommunelegefunksjonen og samfunnsmedisinsk arbeid.
Pasientrettede legeoppgaver blir prioritert foran kommunelegeoppgaver ved samtidighetskonflikter.
Kan medføre inhabilitet og interessekonflikter mellom rollen som kommunelege og andre roller.
Kan redusere eller begrense kommunelegens faglige autonomi og handlefrihet.
Kommunelegens rolle kan bli utydelig både for kommunelegen selv, kommunens ledelse og øvrige ansatte/samarbeidspartnere.
Dersom kommunelegefunksjonen kombineres med andre stillinger bør kommunen i internkontrollen:
omtale hvor stor stillingsressurs som er knyttet til kommunelegefunksjonen slik den beskrives i denne veilederen
beskrive hvordan og på hvilken måte kommunelegefunksjonen skal brukes av kommunen
beskrive hvordan interessekonflikter skal håndteres
Kommunen skal være forberedt på å håndtere uønskede hendelser, og skal med utgangspunkt i den helhetlige risiko- og sårbarhetsanalysen utarbeide en overordnet beredskapsplan. Kommunens overordnede beredskapsplan skal samordne og integrere øvrige beredskapsplaner i kommunen. Den skal også være samordnet med andre relevante offentlige og private krise- og beredskapsplaner.
Kommunen bør ha en stedfortreder for oppgaver etter smittevernloven som er gitt til kommunelegen, jf. smittevernloven § 7-2 (lovdata.no) første ledd.
Helsedirektoratet (2024). Kommunens internkontroll bør beskrive hvordan nødvendig kapasitet i kommunelegefunksjonen skal ivaretas i normalsituasjon og ved kriser [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 19. juni 2024, lest 27. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kommunelegefunksjonen/anbefalinger-til-kommunelegefunksjonen/kommunens-internkontroll-bor-beskrive-hvordan-nodvendig-kapasitet-i-kommunelegefunksjonen-skal-ivaretas-i-normalsituasjon-og-ved-kriser