Kommunen bør ha rutiner for internkontroll med oppgaver i kommunelegefunksjonen
Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.
Ekstern høring:
Høringsfrist 15. oktober 2024.
Kommunen skal ha internkontroll med kommunelegefunksjonen for å sikre at lover og forskrifter følges, jf. kommuneloven § 25-1 (lovdata.no) og folkehelseloven § 30 (lovdata.no). Internkontrollen skal være systematisk. Det er kommunedirektøren som har ansvaret for internkontrollen etter kommuneloven.
Kommunen bør gjøre en risikovurdering som grunnlag for internkontrollen med kommunelegefunksjonen, jf. kommuneloven § 25-1 (lovdata.no).
Kommunen bør involvere kommunelegen i arbeidet med internkontrollen som gjelder kommunelegefunksjonen.
Kommunelegefunksjonen er en tverrsektoriell funksjon med lovpålagte oppgaver som berører mange deler av kommunens virksomhet. I en risikovurdering, jf. kommuneloven § 25-1, må kommunen gjøre en konkret analyse og vurdering av sannsynligheten for at lover og forskrifter knyttet til kommunelegefunksjonen ikke følges, og hvilke konsekvenser dette i så fall kan få. Internkontrollen med kommunelegefunksjonen
Samfunnsmedisinsk kompetanse er viktig når internkontrollen med kommunelegefunksjonen skal planlegges og gjennomføres. Kommunelegen bør derfor involveres i dette arbeidet.
Har kommunen i internkontrollen av kommunelegefunksjonen:
utarbeidet en beskrivelse av kommunens hovedoppgaver, mål og organisering med kommunelegefunksjonen?
nødvendige rutiner og prosedyrer knyttet til kommunelegefunksjonen?
systemer for å avdekke og følge opp avvik og risiko for avvik?
dokumentert internkontrollen i den formen og det omfanget som er nødvendig, herunder at internkontrollen er oppdatert?
system for å evaluere og ved behov forbedre skriftlige prosedyrer og andre tiltak for internkontrollen?
Internkontrollen av kommunelegefunksjonen bør inkludere:
en oversikt over alle oppgaver som er lagt til kommunelegefunksjonen
hvordan oppgavene er fordelt mellom kommuneleger der det er flere kommuneleger ansatt
hvilken kapasitet det er i kommunelegefunksjonen og hvilke ressurser som er tilgjengelig for å løse oppgaver lagt til kommunelegefunksjonen
hvilken kompetanse som er nødvendig for å løse oppgavene
om det er en stedfortrederordning knyttet til hele eller deler av kommunelegefunksjonen
rutiner som sikrer at kommunens tilsyn med kommunal virksomhet og eiendom innen miljørettet helsevern er tilstrekkelig uavhengig når denne utøves av kommunelegen etter folkehelseloven § 9 (lovdata.no) tredje ledd
Mange av kravene til systematisk styring og internkontroll i arbeidsmiljølovgivningen, helselovgivningen og kommuneloven vil være overlappende. Kommunen må derfor vurdere hvordan internkontrollen skal organiseres. Det sentrale er at kommunens «samlede» internkontroll dekker alle særkrav og at internkontrollen brukes i tråd med lovgivingens formål. Internkontroll omfatter systemene, prosessene, retningslinjene og tiltakene som er etablert for å sikre at virksomheten opererer på en måte som minimerer risiko og sikrer etterlevelse av lover, regler og retningslinjer.
Det er i folkehelseloven § 9 (lovdata.no) andre ledd et særskilt dokumentasjonskrav knyttet til kommunens oppgaver og delegering av oppgaver etter folkehelselovens bestemmelser. Dette kravet innebærer også en dokumentasjon av uavhengighet og likebehandling i kommunens tilsyn.
Smittevernloven § 7-2 (lovdata.no) fastslår videre at det i kommuner med flere kommuneleger skal utpekes hvilken av kommunelegene som skal utføre oppgavene etter smittevernloven. Det framgår av bestemmelsen at det også bør utpekes en stedfortreder for kommunelegen med dette ansvaret.
I samsvar med kommuneloven er det vertskommunen i et vertskommunesamarbeid som har ansvaret for utførelsen av oppgaver i samarbeidet. Det er kommunedirektøren i vertskommunen som har det overordnede ansvaret for internkontrollen knyttet til disse oppgavene. Se også anbefaling 7 om samarbeid mellom kommuner.
Helsedirektoratet (2024). Kommunen bør ha rutiner for internkontroll med oppgaver i kommunelegefunksjonen [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 19. juni 2024, lest 24. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kommunelegefunksjonen/anbefalinger-til-kommunelegefunksjonen/kommunen-bor-ha-rutiner-for-internkontroll-med-oppgaver-i-kommunelegefunksjonen