Kommunelegefunksjonen bør plasseres slik at den tverrsektorielle rollen ivaretas
Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.
Ekstern høring:
Høringsfrist 15. oktober 2024.
Kommunelegefunksjonen er tverrsektoriell. Samfunnsmedisinsk kompetanse er relevant for alle tjenesteområder i kommunen.
Kommunelegefunksjonen bør organisatorisk plasseres slik at den tverrsektorielle rollen og rollen som samfunnsmedisinsk rådgiver for kommunen på et overordnet nivå blir ivaretatt på en forsvarlig måte.
Kommunelegefunksjonen har bred samfunnsmedisinsk kompetanse og skal bidra med faglig veiledning og rådgivning til ansatte i ulike sektorer. Dette kan øke kunnskapsnivået og kompetansen innenfor helsefremmende og forebyggende arbeid i hele kommunen. Gjennom tverrsektorielt samarbeid kan kommunelegefunksjonen bidra til å skape et mer helsefremmende og bærekraftig lokalsamfunn, der både helsemessige og sosiale behov blir ivaretatt på en helhetlig måte.
Kommunelegerollen utøves blant annet gjennom planarbeid, strategisk arbeid, prioritering og involvering i alle sektorene i kommunen.
oppgaver knyttet til kommunelegefunksjonen kan løses på en forsvarlig måte, herunder kommunelegens rolle som medisinskfaglig rådgiver for alle deler av virksomheten
kommunens ledelse og alle kommunens sektorer har tilgang til medisinskfaglig rådgiving og samfunnsmedisinsk kompetanse fra kommunelegefunksjonen
samfunnsmedisinske vurderinger inkluderes i kommunens beslutningsprosesser og planarbeid, samt internt og eksternt kommunikasjonsarbeid
den organisatoriske plasseringen sikrer at kommunelegen kan ivareta sine overordnede, sektorovergripende samfunnsmedisinske oppgaver
kommunelegefunksjonen blir brukt til samfunnsmedisinsk arbeid med befolknings- eller grupperettet fokus
kommunelegens hastekompetanse på kommunens vegne, jf. folkehelseloven § 9 (lovdata.no) tredje ledd, og kommunelegens hastekompetanse på kommunestyrets vegne etter smittevernloven § 4-1 (lovdata.no) femte ledd, jf. første ledd, ses i sammenheng med kommunens myndighetsutøvelse
Den organisatoriske plasseringen av kommunelegefunksjonen kan påvirkes av om kommunen har flere kommuneleger. Har kommunen flere kommuneleger skal oppgavefordelingen og organisatorisk plassering være en del av internkontrollen.
Kommunens politiske og administrative ledelse har det overordnede ansvaret for kommunens folkehelsearbeid, jf. folkehelseloven § 4 (lovdata.no). For å ivareta sine oppgaver i kommunens folkehelsearbeid skal kommunen bruke kommunelegefunksjonens samfunnsmedisinske kompetanse, jf. folkehelseloven § 27 (lovdata.no). Denne bestemmelsen fastslår at kommunelegen også har hastekompetanse på kommunens vegne i saker innen miljørettet helsevern, smittevern og helsemessig beredskap. Kommunens plikt til å ha kommunelege som skal være medisinskfaglig rådgiver for kommunen framgår av helse- og omsorgstjenesteloven § 5-5 (lovdata.no).
For å oppfylle kravene som stilles i folkehelseloven må kommunen bruke kommunelegefunksjonen tverrsektorielt. Kommunen må derfor sørge for at den organisatoriske plasseringen av kommunelegefunksjonen er hensiktsmessig.
Den organisatoriske plasseringen av kommunelegefunksjonen skal være en del av kommunens internkontroll, jf. kommuneloven § 25-1 (lovdata.no). Smittevernloven § 7-2 (lovdata.no) fastslår at det i kommuner med flere kommuneleger skal utpekes en av dem til å utføre oppgavene etter smittevernloven.
Smittevernloven omfatter både personrettede og miljørettede tiltak. Smittevernloven vektlegger ikke bare grunnlag for å kunne håndtere helt spesielle eller mer kriseartede situasjoner, men også sikre de mer langsiktige forebyggende tiltakene. Kommunelegen er sentral i utarbeidelsen av kommunens planarbeid, jf. smittevernloven § 7-2 (lovdata.no) andre ledd bokstav a.
I vurderingen av den organisatoriske plasseringen av kommunelegefunksjonen i normalsituasjon bør kommunen ta utgangspunkt i hovedprinsippene for beredskapsarbeid; ansvarsprinsippet, likhetsprinsippet, nærhetsprinsippet og samvirkeprinsippet.
Helsedirektoratet (2024). Kommunelegefunksjonen bør plasseres slik at den tverrsektorielle rollen ivaretas [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 19. juni 2024, lest 25. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kommunelegefunksjonen/anbefalinger-til-kommunelegefunksjonen/kommunelegefunksjonen-bor-plasseres-slik-at-den-tverrsektorielle-rollen-ivaretas