Finansiering av tannhelsehjelp i den offentlige tannhelsetjenesten
Fylkeskommunen skal dekke utgifter for behandling i den offentlige tannhelsetjenesten for de pasientene som omfattes i gruppene listet opp tannhelsetjenesteloven § 1-3 første ledd bokstav a til g. Fylkeskommunen skal også helt eller delvis dekke disse pasientenes utgifter til behandling som er utført i privat praksis etter avtale med fylkeskommunen på samme måte som om behandlingen var gitt av fylkeskommunens ansatte tannleger. Utgifter dekkes etter reglene i forskrift om vederlag for tannhelsetjenester i den offentlige tannhelsetjenesten. Dette gjelder også for flyktninger, asylsøkere og familiegjenforente.
Særskilt om retten til tannhelsehjelp for unge voksne mellom 19 og 26 år
Det gjøres oppmerksom på at den offentlige tannhelsetjenestens ansvar for unge voksne mellom 19 og 26 år, ikke gjelder for personer med midlertidig oppholdstillatelse i Norge som ikke har bodd minst fem år i riket, jf. tannhelsetjenesteloven § 2-1 a og rundskriv I-3/2024, med mindre vedkommende har rettigheter i henhold til gjensidighetsavtale med annen stat. Dersom bostedskravet ikke er oppfylt og vedkommende ikke har rettigheter i henhold til gjensidighetsavtale, vil derfor unge voksne mellom 19 og 26 år ikke få dekket utgifter til tannbehandling av fylkeskommunen.
Utgifter til tannhelsehjelp for flyktninger, asylsøkere og familiegjenforente som ikke oppfyller bostedskravet vil på gitte vilkår likevel kunne dekkes, men da av UDI. Beboere i mottak som mottar fulle eller avkortede basisytelser kan få innvilget søknad om tilleggsytelser fra UDI. Videre; For akutt tannbehandling av ungdom unge voksne mellom 19 og 26 år som oppholder seg i ankomstsentre eller transittmottak, dekker UDI pasientens andel av utgiftene. Se nærmere beskrivelser av UDIs ordninger under «Dekning av utgifter til tannbehandling for pasienter som ikke har rett til tannhelsetjenehjelp i den offentlige tannhelsetjenesten».
Dekning av utgifter til tannbehandling for pasienter som ikke har rett til tannhelsehjelp i den offentlige tannhelsetjenesten
Som hovedregel må personer som ikke er omfattet av de nevnte gruppene i tannhelsetjenesteloven § 1-3 første ledd bokstav a til g dekke utgiftene til tannbehandling selv. Dette gjelder også for flyktninger, asylsøkere og familiegjenforente som ikke omfattes av nevnte bestemmelse. Dersom pasienter som ikke har rett til tannhelsehjelp i den offentlige tannhelsetjenesten likevel har behov for tannhelsehjelp, må pasientene selv oppsøke tannlege og selv dekke utgiftene for behandlingen. Tannhelsepersonellet bør informere pasienten om dette ved kontakt. Mottakene skal informere beboere i mottaket.
Når pasienter som ikke har rett til tannhelsehjelp i den offentlige tannhelsetjenesten henvender seg til tannklinikken for timeavtale, bør pasientens eventuelle behov for tolk, og på hvilket språk, oppgis. Det bør også opplyses om at tolkeutgifter må dekkes av pasienten. Se kapittelet Bruk av tolk i forbindelse med tannbehandling.
Tannhelsepersonalet bør oppfordre pasienten til å ta med seg nødvendig informasjon til konsultasjonen. Dette omfatter personalia (navn, fødselsdato og D-nummer) og oversikt over egne helseopplysninger og eventuelle medisiner. Tannbehandlingen skal som hovedregel betales av pasienten på stedet, men ved behov kan det utstedes faktura til pasienten.
Tilleggsstønad etter søknad for beboere i asylmottak
Beboere som oppholder seg i asylmottak, og som har behov for nødvendig tannbehandling, kan søke om tilleggsstønad til nødvendige utgifter til tannbehandling fra UDI. Tilleggsstønader er subsidiære, og reguleres av forskrift om stønad til beboere i asylmottak. Søknader om tilleggsstønad vurderes individuelt, ytelsene er stønader, og det må søkes om ytelser i hvert enkelt tilfelle.
Tannhelsehjelp som omfattes av ordningen
- De første seks måneder etter registrering i Norge: Beboeren kan søke om tilleggsytelser til akutt tannbehandling, forebyggende tiltak og behandling for å begrense skadeutvikling.
- Opphold i Norge i mer enn seks måneder: Beboeren kan søke om tilleggsytelser til nødvendig tannbehandling.
- Beboere med endelig avslag på asylsøknaden kan kun få støtte til akutt tannbehandling, uavhengig av oppholdstid i Norge.
Helsedirektoratets veileder God klinisk praksis i tannhelsetjenesten (IS-1589) skal ligge til grunn for valg av behandling dersom behandlingen skal dekkes gjennom tilleggsstønad fra UDI.
Søknad om tilleggsstønad til behandling med fast protetikk i form av kroner og broer vurderes på individuell basis. Fronttenner og de fremste jeksler prioriteres. For erstatning av tapte tenner vil det primært gis støtte til avtakbare proteser. Omfattende protetisk behandling med flere kroner, større broer, implantater eller tannregulering omfattes ikke av ordningen med søknad om tilleggsstønad. Slik behandling må pasienten dekke selv.
Prosedyrer for tilleggsstønad etter søknad
Akutt tannbehandling
Det er ikke krav om forhåndsgodkjenning av søknad om tilleggsytelser før akutt tannbehandling utføres. Etter utført akutt tannbehandling, utsteder tannlegen faktura til pasienten, og pasienten kan søke om tilleggsytelser fra UDI i etterkant av behandlingen.
Forebyggende tiltak, tiltak for å begrense skadeutvikling og nødvendig tannbehandling
For at tannlegen skal kunne være sikker på å få betalt for utført tannbehandling, kan ikke forebyggende tiltak, tiltak for å begrense skadeutvikling og annen nødvendig tannbehandling, settes i gang før vedtak om innvilget søknad om tilleggsstønad foreligger fra UDI.
Ved søknad om tilleggsstønad skal følgende prosedyre følges:
- Tannlegen utarbeider et behandlingsforslag og kostnadsoverslag som leveres pasienten.
Krav til behandlingsforslag og kostnadsoverslag: - Behandlingsforslaget skal være i tråd med Helsedirektoratets veileder God klinisk praksis i tannhelsetjenesten.
- Behandlingsforslaget skal inneholde presisering om behandlingen omfatter akutthjelp, forebyggende tiltak, behandling for å begrense skadeutvikling eller annen nødvendig tannbehandling. Behandlingsforslaget skal inneholde alle opplysninger som er nødvendige og relevante for å vurdere behandlingsforslaget og kostnadsoverslaget, og dokumenteres med statusbeskrivelse og røntgenbilder.
- Kostnadsoverslaget skal i utgangspunktet være basert på offentlige takster i den aktuelle fylkeskommunen. Dersom pasienten har rettigheter etter folketrygdloven § 5-6 og forskrift om stønad til dekning av utgifter til tannbehandling, skal dette fremgå og iberegnes i kostnadsoverslaget.
- Ved behov for tolketjenester skal utgifter til dette fremkomme av kostnadsoverslaget. For nærmere veiledning om bestilling og bruk av tolk, se Helsedirektoratets veileder om kommunikasjon via tolk (IS-1924).
- Utgifter til undersøkelse, diagnose og diskusjon om behandlingsalternativer, og utgifter til utarbeidelse av behandlingsforslag og kostnadsoverslag skal inngå i kostnadsoverslaget Dette gjelder også eventuelle utgifter til tolk i den sammenheng.
- Pasienten sender søknad om tilleggsstønad (udi.no), vedlagt tannlegens behandlingsforslag og kostnadsoverslag til UDI. Asylmottaket kan hjelpe beboer med å legge søknad inn i UDIs saksbehandlingssystem Mot.
- UDI behandler søknaden. UDI kan forelegge behandlingsforslag og kostnadsoverslag for fylkestannlegen/fylkestannhelsesjefen/direktører for tannhelsetjenesten/tannhelsesektoren (heretter kun nevnt ved fylkestannlegen) for vurdering.
- Fylkestannlegen vurderer om behandlingsforslaget og kostnadsoverslaget er i samsvar med Helsedirektoratets veileder God klinisk praksis i tannhelsetjenesten, og om kostnadsoverslaget er i tråd med offentlige takster. Fylkestannlegen sender sin vurdering til UDI innen 3 uker. Fylkestannlegen kan kreve vederlag etter takster i fylkeskommunen for tid benyttet til vurdering av behandlingsforslag og kostnadsoverslag. Som hovedregel brukes fast sats for 30 min. Ved særlige behov faktureres det etter medgått tid. Fylkestannlegen fakturerer UDI i tråd med føringer i oversendelsesbrevet.
- Eventuelt på bakgrunn av vurdering fra fylkestannlegen, fatter UDI vedtak og sender svar til beboeren.
- Pasienten tar kontakt med tannlege for behandling. Behandling utføres i tråd med godkjent behandlingsforslag og kostnadsoverslag. Dersom tannlegen underveis i behandlingen ser at det vil påløpe kostnader utover tidligere godkjent kostnadsoverslag, må tannlegen utarbeide et revidert kostnadsoverslag og pasienten må søke UDI om å få dekket de økte kostnadene.
- Etter endt behandling utsteder tannlegen faktura til pasienten for utført tannbehandling. Pasienten (beboeren) er selv ansvarlig for å videreformidle faktura til rette vedkommende for betaling.