§ 8. Lydforhold
Påvirkning av støy
Støy er definert som uønsket lyd. Individuelle forskjeller kan være avgjørende for hvordan man opplever og mestrer støy. Støy kan virke inn på læring ved å forstyrre eller maskere kommunikasjon, virke distraherende og hemme konsentrasjon og evnen til å være oppmerksom. Lang etterklangstid kan gjøre det vanskelig å oppfatte ord, særlig for hørselshemmede.
Støy kan også forstyrre hvile og søvn og oppleves som irriterende og slitsomt, noe som kan medvirke til stress og helseplager over tid, selv om støyen i seg selv ikke er så høy at den gir hørselsskade. Akseptabelt støynivå vil avhenge av ulike forhold som tid og sted, hvilke aktiviteter som foregår, lydens karakter og subjektive forhold. Barn er under stadig utvikling og har ikke ferdig utviklede mestringsstrategier; de har mindre kontroll over sine omgivelser enn voksne, og anses derfor som sårbare for støypåvirkning.
Kilder til støy
I barnehager og skoler er det tre hovedkilder til støy:
- støy fra tekniske installasjoner som ventilasjonsanlegget, vifter, tørkeskap, ulike maskiner osv.
- støy fra mennesker, for eksempel forårsaket av barna/elevenes aktivitet
- utendørs kilder til støy som vegtrafikk, anleggsvirksomhet eller næringsvirksomhet
Lydnivå påvirkes av akustiske forhold.
Veiledning
Gode lydforhold kan oppnås bl.a. ved å ha hensiktsmessig akustisk demping og luftlydisolasjon samt ved å sørge for romdisponering, plassering og bruk som gir gode lydforhold.
Faglige normer for lydforhold er angitt i NS 8175 Lydforhold i bygninger – Lydklasser for ulike bygningstyper (standard.no), hvor det blant annet er angitt grenseverdier for skoler, andre bygninger til undervisningsformål og lokaler til skolefritidsordning.
Klima- og miljødepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanleggingen T-1442/2021 (regjeringen.no) angir anbefalte støygrenser utendørs ved planlegging av ny støyfølsom bebyggelse, herunder skoler og barnehager, eller nye støyende anlegg og virksomhet. Retningslinjen gir veiledning på faglige normer for støygrenser. Miljødirektoratets veileder om behandling av støy i arealplanlegging – M-2061 (miljodirektoratet.no) gir veiledning til retningslinjen.
Byggteknisk forskrift stiller krav til inneklima og helse ved oppføring av byggverk, se byggteknisk forskrift § 13-6 om Lyd og vibrasjoner (lovdata.no).
Utdanningsdirektoratet har veiledning om tilrettelegging for barn og elever med nedsatt hørsel (udir.no).