§ 5. Beliggenhet
Beliggenheten er en viktig del av det totale miljøet til barn og elever og bør vurderes opp mot alder og oppholdstid. Virksomheten bør lokaliseres slik at den oppleves som en naturlig del av nærmiljøet for dem som oppholder seg både i og utenfor skolen/barnehagen.
Bestemmelsen viser til at viktige risikoforhold ved valg av beliggenhet blant annet er trafikk, luftforurensning, støy, klima og områdets utforming. Andre viktige risikoforhold er grunnforhold, radon, rasfare, flom og avstand til høyspentmaster.
Ved valg av beliggenhet, bør det også tas hensyn til om det er naturelementer og variert terreng, mulighet for mangfoldig bruk og tilgjengelighet for alle, trafikksikre omgivelser, samt tilrettelagt og trygg fremkommelighet til fots eller på sykkel. Tilgang til sol og skygge er også et viktig moment ved valg av beliggenhet.
Disse momentene skal ivaretas gjennom ordinær planlegging og byggesaksbehandling etter plan og bygningsloven. Det følger av Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging 2023–2027 (regjeringen.no) at det ved planlegging av barnehager og skoler vurderes lokalisering og arealbehov tidlig i planprosessene i samarbeid med relevante aktører. Se også veileder for barn og unge i plan og byggesak. Valg av beliggenhet for barnehager og skoler må også ses i sammenheng med kommunens systematiske folkehelsearbeid, se Helsedirektoratets veileder om systematisk folkehelsearbeid..
Retningslinjer for behandling av luftkvalitet i arealplanlegging (T-1520) (regjeringen.no) og for behandling av støy i arealplanlegging (T-1442) (regjeringen.no) bør legges til grunn.
Ved valg av beliggenhet må det sikres at kravet til helsemessig tilfredsstillende utforming av uteområder i forskriften § 4 ivaretas. Det vises til mer veiledning om helsemessig tilfredsstillende utforming av uteområder i barnehager og skoler i veiledning til § 4 om helsemessig tilfredsstillende virksomhet.