§ 1. Formål
Forskriften skal bidra til at barn og elever har et helsefremmende miljø og beskyttes mot risikoforhold i barnehagen, skolen og skolefritidsordninger. Forskriftens formålsbestemmelse omfatter både fysisk og psykososialt miljø, for å sikre at et helhetlig miljø ivaretas.
Forskriften regulerer i hovedsak konkrete krav til det fysiske miljøet, jf. forskriftens kapittel 2.
Krav til psykososialt miljø reguleres i barnehageloven kapittel VIII (lovdata.no) om psykososialt barnehagemiljø, og i opplæringsloven kapittel 12 (lovdata.no) om elevenes skolemiljø.
Det fysiske miljøet i barnehager og skoler må ses i sammenheng med det psykososiale miljøet, da det er miljøet samlet sett som har betydning for barns og elevers helse, trivsel, lek og læring. Fysisk miljø kan ha betydning for barn og elevers helse, både fysisk og psykisk helse. For eksempel kan fysisk utforming av lokalene og uteområdene ha betydning for barn og elevers opplevde trygghet, mobbing, fysisk aktivitet og sosialt samvær. Det er betydningen for barn og elevers helse, trivsel, lek og læring som er avgjørende for om kravene i forskriften er oppfylt.
Ved tolkning av de øvrige bestemmelsene i forskriften skal det legges vekt på forskriftens formål.
Kompetanse
For å kunne oppfylle kravene i forskriften bør det vurderes om helsefaglig kompetanse, teknisk, pedagogisk og/eller planfaglig kompetanse bør involveres. Miljørettet helseverntjenesten i kommunen kan bidra med råd, veiledning og helsefaglig kompetanse.
Helsestasjon- og skolehelsetjenesten er også viktige ressurser i arbeidet med oppfyllelse av kravene i forskriften, se Nasjonal faglig retningslinje for det helsefremmende og forebyggende arbeidet i helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom.
Medvirkning fra barn, foreldre og elever
Barn i barnehagen har rett til medvirkning, jf. barnehageloven § 3 (lovdata.no). Barnehager skal ha et foreldreråd og samarbeidsutvalg, og saker av viktighet skal forelegges foreldrerådet og samarbeidsutvalg i barnehagen, jf. barnehageloven § 4.
Elever har rett til medvirkning i alt som gjelder dem selv i tilknytning til skolen, jf. opplæringsloven § 10-2 (lovdata.no). Elevene og foreldrene skal få ta del i planleggingen og gjennomføringen av arbeidet med skolemiljøet, jf. § 10-4. Skoleeieren har også plikt til å gi elever og foreldre informasjon som gjelder det systematiske arbeidet for et trygt og godt skolemiljø, jf. opplæringsloven § 10-8.
Se også veileder for barn og unge i plan og byggesak (regjeringen.no).