§ 21. Klage
Klage på et vedtak skal ifølge forvaltningsloven § 32 (lovdata.no) fremsettes for det forvaltningsorgan som har truffet vedtaket. Det organ som har fattet vedtaket kan oppheve eller endre vedtaket dersom det finner klagen begrunnet, jf. forvaltningslovens § 33.
Dersom vedtaksorganet ikke gir klager medhold eller bare delvis medhold skal saken sendes til klageinstansen, som er statsforvalter.
Ifølge forvaltningslovens § 28 kan enkeltvedtak påklages av en part eller annen med rettslig klageinteresse i saken.
Foresatte og elever kan henvende seg til kommunen for å be om eller kreve at kommunen fatter vedtak om retting av bestemte forhold ved barnehagen eller skolen som antas å ha innvirkning på elevenes helse. Dersom kommunen avviser saken eller etter en konkret vurdering kommer til at det ikke er grunnlag for krav om retting, kan foreldrene fremme klage. Hvorvidt foresatte/elever har rettslig klageinteresse avgjøres etter en konkret vurdering av den enkelte sak. Momenter i en slik vurdering vil bl.a. kunne være:
- Hvor mange barn/elever som antas å bli rammet, i hvor sterk grad og på hvilken måte barna/elevene blir rammet. Normalt vil det være slik at jo flere barn/elevers helse som kan være i faresonen, desto sterkere står saken deres rettslig.
- Hva konsekvensene vil kunne være dersom kommunen ikke fatter slikt vedtak.
- Andre måter å få gjennomslag på.
Dersom foresatte ikke anses å ha klagerett, kan de henvende seg til kommunen eller statsforvalter med anmodning om at dens avvisnings- eller avgjørelse endres, i tråd med forskriften § 20.