§ 19. Kommunalt tilsyn
Kommunenes tilsynsansvar
Etter første ledd skal kommunen føre tilsyn med at virksomhetene oppfyller kravene i forskriften. Kommunen skal prioritere sin tilsynsvirksomhet etter en vurdering av helserisiko.
Kommunen skal også bistå virksomheter med råd og veiledning. Dette kan for eksempel være informasjon om gjeldende lover og forskrifter og hvilke tiltak som kan være nødvendige for å oppfylle kravene i forskriften.
I forskriften er godkjenningsansvar, tilsynsansvar mv. lagt direkte til kommunen. Dette er gjort med bakgrunn i prinsippet om at kommunene i størst mulig grad selv skal fastsette hvilket kommunalt organ som skal løse en bestemt oppgave. Kommunestyret kan delegere sin myndighet etter bestemmelsene i kommuneloven til det kommunale organ som skal løse oppgaven og i tillegg gir folkehelselovens § 9 (lovdata.no) kommunen hjemmel til å delegere myndigheten til et interkommunalt selskap.
Kommunens tilsyn skal rette seg mot skole- eller barnehageeier, som ansvarlige for oppfyllelse av forskriften etter § 3.
Risikobasert tilsyn
Det følger av første ledd, annet punktum, at kommunen skal prioritere sin tilsynsvirksomhet etter en vurdering av helserisiko. Risikovurderingen vil være bestemmende for kommunens tilsynsaktivitet og planer, herunder valg av tilsynstema, tilsynsmetoder, hvilke virksomheter som skal prioriteres og hyppigheten på tilsyn. Dette er i tråd med kommunens tilsynsansvar etter folkehelseloven § 9.
Kommunens risikovurdering baseres blant annet på:
- kommunens folkehelseutfordringer
- ulike miljøfaktorers innvirkning på helsen
- risikoforhold i hver enkelt virksomhet
- informasjon fra tidligere tilsyn eller godkjenningsprosess
- opplysninger fra skole og barnehageeiere, foreldre, barn og elever
- opplysninger fra virksomheten
- andre lokale forhold
Helsedirektoratet har laget en egen veileder for Kommunenes tilsyn med miljørettet helsevern – Regelverk, metodikk og saksbehandling med forslag til blant annet tilsynsmal.
Kommunen fører også tilsyn med forekomsten av radon i barnehager og skoler, se veileder for tilsyn med radon i skoler, barnehager og utleieboliger.
I tillegg fører kommunen tilsyn med skadedyrbekjempelse i barnehager og skoler, se veileder for tilsyn av skadedyrbekjempelser (fhi.no).
Særskilt dokumentasjonsplikt av tilsyn
Kommunen har en plikt til å føre internkontroll for å sikre at krav fastsatt i folkehelseloven eller i medhold av folkehelseloven overholdes, jf. folkehelseloven § 30. Kommunens plikt til internkontroll med tilsynsoppgaven bygger på det alminnelige systemet for internkontroll i kommuneloven § 25-1.
Klar ansvars- og oppgavefordeling og tilstrekkelig faglig kompetanse til å ivareta tilsynsansvaret på en forsvarlig måte, er en viktig del av kravet til internkontroll. Kommunen må gjennom ledelse, styring og organisering av virksomheten jobbe kontinuerlig for forbedring og iverksette systematiske tiltak i form av rutiner og prosedyrer – og sikre faktisk etterlevelse av disse. Kommunen skal prioritere områdene og aktivitetene som har størst risiko for svikt og størst helsemessig konsekvens.
I folkehelseloven § 9, annet ledd, er kommunen pålagt å dokumentere særskilt at de har nødvendig styring med tilsynsansvaret: «Kommunenes tilsyn med virksomhet og eiendom i henhold til § 9 skal dokumenteres særskilt, herunder uavhengighet og likebehandling i tilsynet.»
Det vil i denne sammenheng bl.a. være nødvendig å dokumentere:
- hvilket organ i kommunen som har ansvar for tilsynet etter denne forskriften med miljøet i skoler og barnehager (klar fordeling av ansvar, oppgaver og myndighet)
- at de som har ansvar for å føre tilsyn har tilstrekkelig kompetanse, myndighet og kapasitet til å kunne utføre sin tilsynsoppgave
- hvordan det er sikret at det kommunale tilsynsorganet er tilstrekkelig uavhengig
- at tilsynsorganet har tilstrekkelig styring med tilsynsoppgaven – dette innebærer:
- at det foreligger oversikt over hvilke virksomheter det skal føres tilsyn med
- prosedyre som sikrer at opplysninger om risikoforhold i skoler og barnehager tilfaller tilsynsmyndigheten, jfr. § 16 og § 19
- at tilsynsmyndigheten har oversikt over ovennevnte opplysninger slik at informasjonen tas hensyn til i tilsynsplanleggingen
- at det er utarbeidet tilsynsplan basert på risikovurderinger
- at det foreligger rutiner for tilsynsaktiviteten, herunder gjennomføring av tilsyn og oppfølging av avvik.
- at kommunens ledelse blir orientert om tilsynsaktiviteten
Det vil for eksempel være viktig å sikre at tilsynsorganet ikke har direkte linjeansvar for drift, vedlikehold eller forvaltning av de kommunale barnehage- og skolebyggene.
Plikt til å legge frem nødvendige opplysninger slik at tilsynsmyndigheten kan ivareta sine oppgaver etter denne forskriften
Virksomheten har plikt til å legge frem nødvendige opplysninger slik at tilsynsmyndigheten kan ivareta sine oppgaver etter denne forskriften, jfr. folkehelseloven §12.
Plikten oppfylles ved at virksomheten legger frem informasjon som etterspørres av tilsynsmyndigheten.
Virkemidler
Etter tredje ledd kan kommunen foreta gransking, retting, stansing, og ilegge tvangsmulkt eller overtredelsesgebyr i samsvar med folkehelseloven §§ 13 til 17.
Vilkårene for å benytte virkemidlene fremgår av de enkelte paragrafene i folkehelseloven. Når kommunen treffer vedtak i denne forbindelse, kommer de generelle bestemmelsene i forvaltningsloven (lovdata.no) til anvendelse. Bestemmelsene om granskning, retting og tvangsmulkt er såkalt skjønnsmessig kompetanse, eller «kan-kompetanse». Det vil si at dersom vilkårene er oppfylt, er det opp til kommunen å avgjøre hvorvidt et pålegg skal gis.
Se mer veiledning om virkemidler i veileder for Kommunenes tilsyn med miljørettet helsevern – Regelverk, metodikk og saksbehandling.
Kommunens veiledningsplikt
Tilsyn er ett av flere virkemidler for å bidra til å sikre et godt miljø for barn og unge. Veiledning kan bidra til samme mål.
Informasjonsflyt og samarbeid
God informasjonsflyt og samarbeid, både internt i kommunen og med statsforvalter vil kunne sikre et godt og helhetlig tilsyn fra kommunen. Vurdering av behov for og eventuelt hvordan samarbeid og informasjonsflyt med øvrige myndigheter kan gjøres, bør være en del av tilsynsmyndighetens ansvar for et godt tilsyn.
Kommunens tilsyn med miljørettet helsevern må ses i sammenheng med kommunens plikt til å drive systematisk folkehelsearbeid etter folkehelseloven kapittel 2. Kommunen er etter folkehelseloven forpliktet til å ha nødvendig oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer i befolkningen og utarbeide skriftlig oversikt som identifiserer folkehelseutfordringene i kommunen. Forhold som avdekkes i kommunens tilsyn med barnehager og skoler, er relevant i kommunens systematiske folkehelsearbeid.