§ 17. Informasjonsplikt
Virksomheten har informasjonsplikt til både kommunens tilsynsmyndighet og barnehagebarn, elever og foreldre.
Informasjonsplikt til barnehagebarn, elever og foresatte
Virksomheten plikter å informere barnehagebarn, elever og foreldre om forskriftens krav til det fysiske miljøet, muligheten til å henvende seg til kommunen og om forhold som kan ha negativ innvirkning på helsen.
Formålet med informasjonsplikten er å sikre at barn, elever og foreldre kjenner til hva de kan kreve av barnehagen eller skolen, og hvordan de kan ta saken videre dersom de mener barnehagen eller skolen ikke oppfyller sine plikter. Dette forutsetter at barn, elever og foreldre er kjent med hvilken tilstand barnehagen eller skolen er i. Informasjonsplikten er derfor en forutsetning for at § 19 om henvendelser fra foreldre, elever og barn skal virke etter sitt formål.
Hva slags informasjon
Skoler og barnehager skal gi informasjon til foreldre, elever og barn om:
- forskriftens krav til det fysiske miljøet, jfr. forskriften kapittel 2
- muligheten barn, elever og foreldre har til å henvende seg til kommunen etter § 20
- forhold i miljøet som kan ha negativ innvirkning på helsen
- faktiske forhold i miljøet som kan skade helsen til barna eller elevene.
Virksomheten skal informere om alle forhold som har en mulig påvirkning på helsen. Det er altså ikke nødvendig at forholdene allerede har fått eller klart vil få slik negativ virkning. Likevel bør det være en viss terskel for hvilken informasjon det er plikt til å gi. Forholdet må være av en viss alvorlighetsgrad eller dreie seg om risikoforhold som varer over tid.
Det må vurderes konkret hva det skal informeres om og i hvilken form, basert på informasjonsbehovet. Behovet for informasjon, hvordan informasjon skal gis og hvor raskt informasjonen bør gis kan blant annet avhenge av
- om det gjelder generelle forhold eller en konkret sak
- om forholdet er akutt og gjelder fare for liv og helse
Eksempler på opplysninger:
- klager og tilbakemeldinger på inneklima
- resultater fra ulike kartlegginger som viser overskridelse av normer og beskrivelse av tiltak som planlegges eller iverksettes
- ventilasjonsanlegg som ikke virker over tid
- radonmålinger som viser for høye konsentrasjoner av radon
- utilfredsstillende renhold
- oppussingsarbeider som forårsaker støy, lukt, støv eller sikkerhetsmessige utfordringer
- vannlekkasje
- forhold som kan forårsake smitte blant barn og unge
- alvorlige skader eller hendelser som barn har vært utsatt for
- avvik fra forskriften som er blitt avdekket etter tilsyn
- om virksomheten er godkjent etter forskriften eller ikke
- forekomst av skadedyr eller skadedyrbekjempelse hvor det brukes kjemiske bekjempelsesmidler
- eksterne forhold som barnehagen og skolen selv ikke er ansvarlig for, for eksempel støy eller luftforurensning fra anleggsarbeider på nabotomten eller endringer i trafikkbildet som kan medføre risiko
Informasjon må gis på en forståelig måte
Informasjonen må formidles på en måte og i en form som er tilgjengelig for dem den er ment for. Det må tas høyde for at den digitale kompetansen kan være varierende. Det må også vurderes om alle foreldre, barn og elever er mottakere av informasjonen, eller om det kun angår noen.
Etter barnehageloven § 4 (lovdata.no) skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg for å sikre samarbeidet med barnas hjem. Barnehageeieren skal sørge for at saker av viktighet forelegges foreldrerådet og samarbeidsutvalget.
Opplæringsloven § 10-8 (lovdata.no) pålegger skoleeier en informasjonsplikt overfor elever og foreldre. Skoleeier skal gi den informasjonen elevene og foreldrene har bruk for, blant annet om skolemiljøet, skolereglene og elevenes rettigheter og plikter. Dette innebærer også at skoleeier må varsle snarest mulig dersom forhold ved skolemiljøet kan være til skade for elevenes helse.
Informasjonsplikt til kommunens tilsynsmyndighet
Virksomheten plikter uoppfordret å gi kommunen informasjon om forhold som åpenbart kan ha negativ innvirkning på barna/elevene, jfr. folkehelselovens § 12. Virksomheten har også plikt til å legge frem opplysninger som etterspørres av tilsynsmyndigheten, se veiledning til § 19 om kommunalt tilsyn.
Virksomheten må informere tilsynsmyndigheten om forhold ved ute- og innemiljøet som kan ha negativ innvirkning på barnas eller elevenes helse. Det kan for eksempel være utfordringer knyttet til inneklima, sanitærforhold, skadedyr, vedlikehold og risikofaktorer i utemiljøet. Forholdet må være av en viss alvorlighetsgrad og/eller dreie seg om risikoforhold som varer over tid.
Se eksempler lenger oppe på opplysninger til barn, elever og foresatte, som er sammenfallende med opplysninger til tilsynsmyndighet.
Informasjonen som gis kan føre til at tilsynsmyndigheten:
- gir råd og veiledning om helserisiko og bistå virksomheten med informasjon til foreldre/barn
- gir råd om fremgangsmåte/prosess for å rette forholdet
- vurderer risikoforholdet og vurdere behov for bruk av virkemidlene i folkehelseloven slik at forholdet blir rettet opp
- starter et tilsyn som følges opp med avvik og evt. retting
Kommunen må sørge for at opplysninger som gis til kommunen kommer frem til riktig mottaker i kommunen. Opplysninger om risikoforhold ved det fysiske miljøet ved barnehager og skoler kan for eksempel komme inn til barnehagemyndigheten, eiendomsavdelingen eller andre, og må videreformidles til tilsynsmyndigheten som må vurdere opplysningene i forbindelse med tilsynsoppfølgingen etter denne forskriften.