Her er 10 gode råd til det kommunale forbedringsarbeidet:
- Jobb systematisk med kvalitetsforbedring.
- Bruk en modell for kvalitetsforbedring, se f. eks. modell for kvalitetsforbedring (helsebiblioteket.no).
- Husk at både lederforankring og medarbeiderforankring er avgjørende.
- Start med å identifisere behov for forbedring - lytt til de som har skoene på!
- Kartlegg kompetansebehovet i tjenestene og lag en strategisk plan for kompetanseheving.
- Opprett referansegrupper, ta i bruk råd for funksjonshemmede, brukerpanel og liknende som kan hjelpe kommunen i å identifisere utfordringer.
- Alle involverte må delta; tjenestemottakere, pårørende, kommuneledelse, virksomhetsledelse, tillitsvalgte og habiliteringstjenesten i spesialisthelsetjenesten.
- Ikke finn opp kruttet på nytt - lær av andre kommuner!
- Lag en plan for gjennomføring av endringer.
- Sett i gang eller støtt opp om nettverk for fagansvarlige - deling av erfaringer, kunnskap, metoder, og verktøy er gull verd!
Generelle faglige rammeverk for god praksis
Implementering av anbefalingene i veilederen kan kreve opplæring av ansatte, endring av interne rutiner og prosedyrer, endret organisering, forbedret samarbeid og utvikling av nye tilbud.
Det finnes flere ulike faglige rammeverk som kan brukes i helse- og omsorgstjenestene for å utvikle god praksis, god brukermedvirkning, osv. Noen eksempler er:
- "Hva er viktig for deg" er en retningsendring med hensikt å tydeliggjøre brukerstemmen og bidra til at helsetjenestene møter og styrker individets egne ressurser og mestringsevne. Les mer om "Hva er viktig for deg" (fhi.no).
- Positiv atferdsstøtte (PAS) er et rammeverk som benyttes for å øke livskvalitet og håndtere utfordrende atferd i et livsløpsperspektiv. Hovedmålet er å øke livskvaliteten til en person og dens nærpersoner, mens reduksjon i utfordrende er en sekundær gevinst. Fokuset er på at intervensjonene bygger på menneskerettigheter og verdier, at de er sosialt akseptable, raske, varige og effektive. Les mer om PAS (stiftelsensor.no).
- Vernepleierens arbeidsmodell. Generell problemløsningsmodell for planlegging, gjennomføring og evaluering av arbeid der en person eller et miljø ønsker endring. Modellen tydeliggjør samspillet mellom bruker og hjelper. Hensikten med modellen er å etterstrebe at personen selv skal være deltakende aktør i hele prosessen. Faglig forankring og etterrettelighet sikres gjennom analytisk og etisk refleksjon. Les mer om vernepleierens arbeidsmodell (vernepleier.no).
- Personsentrert omsorg er en omsorgsfilosofi som handler om å ta hensyn til hvordan en person opplever sin situasjon og verden rundt seg. Omsorgen skal tilrettelegges slik at personens perspektiv på situasjonen blir ivaretatt. Hvordan en person opplever en situasjon er preget av personlighet, livshistorie, fysisk helse, og sosialt miljø. Les mer om personsentrert omsorg (aldringoghelse.no).
Verktøy og ressurser i forbedringsarbeidet
Bakerst i veilederen "Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming" finnes en oversikt over utvalgte verktøy og ressurser til bruk i tjenestene. Verktøyene og ressursene kan benyttes i kompetanseheving av ansatte, forbedringsarbeid i tjenestene eller i habilitering og helseoppfølging av personer med utviklingshemming. Eksempler på verktøy til bruk i forbedringsarbeid er opplæringsprogrammer, kartleggingsskjemaer og veiledningssider.
Nyttige læringsplattformer med e-læring og kurs
- Helsekompetanse.no – digital læringsplattform som tilgjengeliggjør kurs og nettsteder som er utviklet i samarbeid med fagansvarlige enheter.
- Kompetansebroen – digital plattform for samhandling og kompetansedeling mellom kommuner, sykehus og utdanningsinstitusjoner i et helseforetaksområde.
- KS Læring - et kompetansefellesskap for strategisk kompetansestyring via en nasjonal løsning for deling av kunnskap og kompetanseheving for ansatte, ledere og folkevalgte i kommunal sektor.
Aktører som kan være til hjelp i arbeidet
Mange kompetansesentre og fagmiljøer kan bidra med informasjon og veiledning:
- Nasjonal kompetansetjeneste Aldring og helse
- Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU)
- Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser
- Nasjonal kompetansetjeneste for utviklingshemning og psykisk helse (NKUP)
- Statped (Statlig spesialpedagogisk tjeneste)
- Stiftelsen SOR
- Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (USHT)
- NFSS - nettverk Funksjonshemmede, samliv og seksualitet
- Norsk atferdsanalytisk forening NAFO (Atferd.no)
- Regionale kompetansetjenester i spesialisthelsetjenesten
(RKBU, RHABU, PUA, SUA, Psykiatrisk innsatsteam ved Nordlandssykehuset, PPU Helse Fonna, mfl.) - Regionale ressurssentrene om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS)
Flere brukerorganisasjoner kan bidra:
- NFU Norsk forbund for utviklingshemmede
- LUPE Landsforbundet for utviklingshemmede og pårørende
- Rådgivningsgruppen.no
- Handicappede barns foreldreforening
- Nettverk for Downs syndrom
- Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO)
Et enkelt verktøy for å komme i gang
Helsedirektoratet har laget et vurderingsskjema som er ment å være et hjelpemiddel i arbeidet med å identifisere områder med behov for kvalitetsforbedring. Skjemaet kan brukes på lokalt nivå/ virksomhetsnivå eller på ledelsesnivå i kommunen.
Bruk skjemaet ved en systematisk gjennomgang av krav og anbefalinger i veilederen. Vurder opp mot praksis i egen enhet, virksomhet eller kommune. Vurder hvert område og sett status som "tilfredsstillende", "behov for endringer" eller "behov for store endringer". Sett eventuelt opp ansvarlig for vurderingen og noter forslag og notater om oppfølging.