Akutthjelperordningen kan være et tillegg til ordinær akuttmedisinsk tjeneste i tilfeller der deres snarlige tilstedeværelse kan bidra til å redde liv eller begrense alvorlig funksjonstap. Den erstatter ikke kommunenes og helseforetakenes forpliktelser til å opprettholde en forsvarlig akuttmedisinsk beredskap som ambulansetjeneste og legevakt.
Akutthjelperordningen baseres på personell tilknyttet følgende virksomhet eller organisasjon.
- Innsatspersonell fra brann- og redningstjenesten (akutthjelper BRANN).
- Personell fra frivillige rednings- og beredskapsorganisasjoner (akutthjelper FORF).
Akutthjelperoppdrag avgrenses til akuttmedisinske tilstander.
Følgende defineres ikke som akutthjelperoppdrag:
- Brannvesenet og frivillige beredskapsorganisasjoner som;
- bistår omsorgstjenesten i kommunen eller ambulansetjenesten med løfte- og forflytningsoppdrag.
- yter assistanse med ambulanseoppdrag utenfor vei.
- Politi eller brann- og redningstjenesten når de ankommer som første nødetat og omfanget av hendelsen de møter gjør det nødvendig å yte livreddende førstehjelp.
Selv om politiet ikke inngår i den ordinære akutthjelperordningen, kan de akuttmedisinske tjenestene benytte innsatspersonell fra politiet som medhjelper ved tidskritiske akuttmedisinske tilstander. Operatørene ved AMK-sentralene må være informert om slik ressursbruk, selv om det ikke foreligger noen tjenesteavtale. Se anbefaling om varsling av akutthjelpere.
Håndtering av hendelser som brann, trafikkulykker og drukning kan kreve samordnet innsats fra flere nødetater. Nasjonal veileder Nødnett i helsetjenesten beskriver gjensidig varsling av politi, brannvesen og helsetjenestene, såkalt trippelvarsling. Ved slike hendelser har etatene ulike primærroller og dette defineres ikke som akutthjelperoppdrag, men et felles overordnet mål om å sikre liv og helse. Felles sambandsreglement for Nødnett (politiet.no) skal legges til grunn ved opplæring, øving og i operativ tjeneste.