Det skal inngås avtale mellom akutthjelperordningen (virksomhet eller organisasjon), kommunen og helseforetak der krav og ytelser fra alle parter er klargjort, for eksempel når det gjelder oppfølging av oppdrag, yrkesskadeforsikring, administrasjon og videreutvikling av ordningen.
Avtaletekst for samarbeid mellom kommuner og helseforetak, og akutthjelperordningen (se forslag til avtalemal (DOCX)) bør tydeliggjøre:
- At det er kommuner og helseforetak som inngår avtaler om bistand fra akutthjelperorganisasjon som er ansvarlige for at ordningen utøves forsvarlig.
- Ansvarsfordelingen mellom partene (kommune, helseforetak og akutthjelperorganisasjon).
- Forventninger når det gjelder kvalitet på tjenesten og omfang av beredskapen.
- Kostnadsfordeling mellom avtalepartene når det gjelder investeringer, drift og vedlikehold av medisinsk utstyr, forbruksmateriell, kommunikasjonsutstyr og eventuelle lønnskostnader.
I kommuner med interkommunale brann- og redningsvesen
Der det er etablert interkommunalt samarbeid om brann- og redningstjeneste, inngår helseforetaket og kommunen(e) avtaler om akutthjelperordningen om dette.
På landsbasis har mer enn 2/3 av brannpersonellet en annen hovedarbeidsgiver enn brann- og redningstjenesten. Dette kan medføre:
- Lønnskostnader når deltids ansatte brannpersonell må forlate hovedarbeidsgiver for å rykke ut på oppdrag.
- Utgifter for brannvesenet til opplæring, re-trening, anskaffelse/vedlikehold av akutthjelperutstyr og forbruksmateriell.
Røde Kors- og Norsk Folkehjelp sine distrikts- og lokalorganisasjoner
Frivillige rednings- og beredskapsorganisasjoner har i noen tilfeller inngått avtaler med helsetjenesten om å delta i akuttberedskapen. Dette medfører at de har:
- Førstehjelpere på ulike kompetansenivåer.
- Systemer og ressurser for å drive opplæring og re-trening.
- Akutthjelper-utstyr, beredskapsambulanser, båter og snøskutere.
- Unntaksvis behov for å dekke tapt arbeidsfortjeneste.
Refusjon av faktiske utgifter vil være den største kostnaden ved bruk av frivillige som akutthjelpere.
Andre frivillige organisasjoner
Samarbeidsavtale inngås med utgangspunkt i malen for samarbeidsavtale mellom helseforetak, kommuner, samt Røde Kors og Norsk Folkehjelp sine distrikts- og lokalorganisasjoner.
Felles for avtalene
I denne veilederen fremgår det hvilke krav kommuner og regionale helseforetak bør sørge for er sikret, i forbindelse med inngåelse av avtaler om akutthjelper og oppfølgingen av disse avtalene. Dette omfatter blant annet krav til innholdet i tjenesten, akutthjelpers kompetanse, bemanning og utstyr, vedlikehold av kompetanse og utstyr, krav til organisering, tilgjengelighet, prosedyrer, rutiner for samhandling med AMK og legevaktsentral mv.