Søknad og rapportering
Søknad: Søknadsskjema 2024 (docx)
Rapportering: Rapporteringsskjema 2023 (docx) I Økonomirapportering 2023 (xlsx)
Statsforvalteren forvalter denne tilskuddsordningen. Søknad og rapportering skal sendes dit:
Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere
Målet er å styrke tilbudet til barn og unge med psykiske helseutfordringer og problematisk rusmiddelbruk, med særlig vekt på barn og unge som har behov for langvarig, tilpasset eller sammensatt oppfølging. Det er et mål å stimulere til helhetlige tjenester og forpliktende samhandling mellom ulike nivåer og sektorer: mellom kommune og spesialisthelsetjenester, mellom kommunale tjenester og gjennom interkommunalt samarbeid.
Søknad: Søknadsskjema 2024 (docx)
Rapportering: Rapporteringsskjema 2023 (docx) I Økonomirapportering 2023 (xlsx)
Statsforvalteren forvalter denne tilskuddsordningen. Søknad og rapportering skal sendes dit:
Målet er å styrke tilbudet til barn og unge med psykiske helseutfordringer og problematisk rusmiddelbruk, med særlig vekt på barn og unge som har behov for langvarig, tilpasset eller sammensatt oppfølging.
Det er et mål å stimulere til helhetlige tjenester og forpliktende samhandling mellom ulike nivåer og sektorer: mellom kommune og spesialisthelsetjenester, mellom kommunale tjenester og gjennom interkommunalt samarbeid.
Dette vil bidra til:
Målgruppen er barn og unge med psykiske helseutfordringer eller rusmiddelrelaterte problemer som har behov for forebygging, utredning, behandling og oppfølging, samt de som lever med høy risiko for å utvikle alvorlig funksjonsnedsettelse og deres familier.
For prioritet 2 (se regelverkets punkt 5) er målgruppen barn og unge med psykiske helseutfordringer og rusmiddelrelaterte problemer, eller reaksjoner på belastende livshendelser.
Kommuner
Interkommunale selskaper
Tillegg, vilkår og presiseringer:
Søker kan velge å utvikle tiltak gjennom kommunale tiltak/tjenester, interkommunalt samarbeid eller i samarbeid med helseforetak og kommune. Søker omfatter både kommune(r) og helseforetak når de skal samarbeide om tiltaket, for eksempel i ACT- eller FACT- team, de vil begge regnes som tilskuddsmottakere.
En virksomhet søker på vegne av tiltaket, og er økonomisk og administrativt ansvarlig for gjennomføringen av tiltaket/prosjektet ovenfor Helsedirektoratet. Det står fritt opp til søker(e) å beslutte forankring av tiltaket i enten kommune eller helseforetak.
Kommunen (eller interkommunale selskaper) skal stå som hovedsøker, også når det søkes om midler til tiltak sammen med helseforetak, som FACT ung. Søknaden skal da utarbeides i fellesskap mellom deltakende kommuner og helseforetaket. Det forutsettes at en samarbeidsavtale for det tiltaket/prosjektet det søkes midler til vedlegges søknaden.
Som en overgangsordning kan helseforetaket stå som søker sammen med kommunen der det har vært gjort tidligere og da med samarbeidsavtale.
Helse Nord ved Universitetssykehuset i Nord-Norge kan søke om tilskudd til Svalbard over tilskuddsordningen jf. Prop 129 S (2016 – 2017) (regjeringen.no).
Søknaden undertegnes av kommunedirektør eller den som har signeringsfullmakt.
Tillegg og presiseringer:
Søknaden skal inneholde en beskrivelse av planlagt tiltak og aktiviteter og hvordan dette vil bidra til måloppnåelse for tilskuddsordningen.
Søknaden skal gjenspeile ordningens formål og beskrive behovet for tiltaket det søkes tilskudd til. Søknaden må inneholde informasjon som viser at tiltaket oppfyller tildelingskriteriene i punkt 5.
Søkeren skal formulere en realistisk angivelse av tiltakets resultater og effekt. Når tilskuddsperioden er over, skal tilskuddsmottaker rapportere om oppnådde resultater og effekt svarer til beskrivelsen gitt i søknaden.
Ved søknad om FACT ung og andre organisatoriske forpliktende samhandlingstiltak, skal det utarbeides felles søknad og samarbeidsavtale mellom kommune(r) og helseforetak. Samarbeidsavtalen skal vedlegges søknaden, eventuelt ettersendes.
Ved søknad om psykisk helsetjeneste som skal driftes på tvers av flere kommuner må det utarbeides felles søknad og søknaden må inkludere samarbeidsavtaler.
Ledelsesforankring i kommunen og helseforetak må framgå av samarbeidsavtalen som vedlegges søknaden.
Skjønnsmessig vurdering med utgangspunkt i forventet måloppnåelse.
Det kan innvilges tilskudd til:
Midlene skal brukes til tiltak rettet mot målgruppen som bidrar til måloppnåelse for tilskuddsordningen som beskrevet i regelverkets punkt 1.
Prioritet 1
Delfinansiering av etablering og drift av tverrfaglig oppsøkende behandlings- og oppfølgingsteam for barn og unge etter modell av Flexible Assertive Community Treatment ung (FACT ung).
Tilskuddsmidlene skal bidra til en omstilling og styrking av eksisterende tjenester for barn og ungdom 12-25 år der målet er å utvikle en ny praksis for integrert samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og kommunale tjenester, basert på FACT ung modellen.
Midlene skal primært benyttes til lønnsutgifter, opplæring av teamansatte og forankring, også i andre lokale tjenester og administrasjon.
Helsedirektoratet vil legge til rette for opplæring og annen implementeringsstøtte for FACT ung team i samarbeid med statsforvalteren og kompetansemiljøer.
Kostnader knyttet til deltakelse i opplæring/ implementeringsstøtte forutsettes dekket av tilskuddsmottaker(e) fra tilskuddsmidlene innvilget av statsforvalter med kr. 20.000 per stilling.
Søkere til FACT ung team må sette seg grundig inn i FACT ung-modellen. En fidelity-skala måler i hvilken grad en behandlingsmodell gjennomføres i samsvar med den forskningsbaserte modellen. Det kreves fidelitymåling første år og tredje år og evt. justering til ACT / FACT- modellene.
Bruker-/erfaringskompetanse skal integreres i organisering, oppstart og drift av FACT ung.
Prioritet 2
Utvikling, tilpasning og etablering av psykisk helsetjenester for barn og unge basert på veileder psykisk helsearbeid barn og unge.
Tilskuddet skal primært benyttes til stillinger til planlegging, utvikling, tilpasning og etablering av psykisk helsetjeneste/ tilbud. Statsforvalter kan etter en skjønnsmessig vurdering dekke opplæring/kurs og andre nødvendige tiltak.
Sentrale komponenter vil være at:
Tillegg og presiseringer:
Søkere som fikk innvilget tilskuddsmidler med prioritet 2 i 2023, kan søke om midler ut tilskuddsperioden, 4 år i prosjekt.
For alle prioriteringer anbefales det å gjennomføre et forprosjekt.
Tjenestetilbud skal utvikles og iverksettes sammen med brukere/pasienter.
Statsforvalter beregner hvor på stigen den enkelte tilskuddsmottaker skal plasseres basert på hvor lenge de har mottatt tilskudd over ordningen og tidligere mottatt beløp (se nedtrappingsmodell i punktet om tilskuddsberegning under).
Tilskuddsmottakers egenfinansiering må økes i takt med at tilskuddsmidlene avkortes. Tilskuddsmottaker må sørge for en gradvis innarbeiding av stillinger i budsjett/økonomiplan slik at tiltaket det søkes midler til kan egenfinansieres når tilskuddsperioden er over.
I søknadsbehandlingen vil det bli lagt vekt på:
Utmåling av tilskuddets størrelse:
Med forbehold om årlige bevilgninger over statsbudsjettet gis det tilskudd i inntil fire år til nye tiltak/prosjekter, med gradvis skjønnsbasert nedtrapping og økt grad av egenfinansiering som beskrevet under.
Det innvilges tilskudd på inntil 600.000 kroner per 100 % stillingsressurs de to første årene (år 1 og 2), deretter en gradvis nedtrapping som beskrevet under. Statsforvalter kan innvilge ytterligere midler til opplæringsformål grunnet lokale forhold.
Ut fra en skjønnsmessig vurdering kan det i tillegg innvilges tilskudd til et forprosjekt (år null). En eventuell utvidelse av forprosjektperioden og beløp som innvilges avgjøres av statsforvalter, men kan ikke overstige kr 1 mill. per år. I forprosjekt kan søker arbeide eksempelvis med samarbeidsavtale, finansieringsavtale, lokaler, egne ressurser inn i tiltaket/teamet, iverksettelse mm.
I søknaden skal det beskrives hvordan omstilling og styrking av eksisterende tjenester planlegges gjennomført.
Som et ledd i tiltakets implementering i ordinær drift reduseres midlene etter følgende modell:
• År 1: Kr 600 000 pr stilling (inkl. midler til opplæring/annen implementeringsstøtte)
• År 2: Kr 600 000 pr stilling (inkl. midler til opplæring/annen implementeringsstøtte)
• År 3: Kr 400 000 pr stilling (inkl. midler til opplæring/annen implementeringsstøtte)
• År 4: Kr 300 000 pr stilling (inkl. midler til opplæring/annen implementeringsstøtte)
Prioritet 1
Det innvilges tilskudd til inntil 10 x 100 % stillinger for FACT ung, maksimalt 6 mill. kroner i tilskudd per team.
For FACT ung må kommunen og helseforetaket sørge for en gradvis innarbeiding av stillinger i økonomiplaner slik at kapasitet i tjenestene blir av varig karakter etter at tilskudd opphører. Kommunen og helseforetaket skal i søknaden beskrive hvordan dette skal ivaretas.
Prioritet 2:
For nye tiltak under prioritet 2 gis det maksimalt tilskudd til inntil 3 x 100 % stillingsressurser de to første årene (år 1 og 2), maksimalt 3 mill. kroner per år. Deretter en gradvis nedtrapping som beskrevet over.
Måloppnåelse:
Tilskuddsmottakers vurdering av gjennomført tiltak og hvordan eller i hvilken grad tiltaket har bidratt til å nå målene for tilskuddsordningen (se regelverkets punkt 1 og 2).
Rapporteringen skal spesifikt inneholde følgene informasjon:
- Beskrivelse av hvordan brukererfaring, erfaringskompetanse og pårørendes erfaring er tatt i bruk i tiltaket/modellen.
- Beskrivelse av hvordan brukertilfredshetsundersøkelser er gjennomført, herunder fremvisning av aggregerte resultater. Beskrivelse av hvilket tilbakemeldingsverktøy som er tatt i bruk.
Rapporteringen fra tilskuddsmottaker bør belyse:
Rapporteringen skal beskrive status og oppnådde resultater og effekt av tiltaket sammenlignet med beskrivelsen i tilskuddsmottakerens søknad. Er det avvik mellom forventet og oppnådde resultater og effekt skal dette belyses.
Statsforvalter vil sammenligne informasjonen i tilskuddsmottakerens rapportering med informasjonen i tilskuddsmottakerens søknad når vi vurderer om tiltaket har oppnådd målene. Dette vil også bli vurdert opp mot kriteriene (indikatorene) som er beskrevet i regelverkets punkt 2.
Statsforvalter rapporterer deretter tilbake til Helsedirektoratet via Forms.
Regnskap:
Budsjett og regnskap fra tilskuddsmottaker som viser bruken av tilskuddsmidlene skal kunne sammenlignes. Nærmere informasjon om regnskapsrapportering blir spesifisert i tilskuddsbrevet.
Først publisert: 07.01.2020 Siste faglige endring: 12.02.2024 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). Oppfølging av barn og unge med psykiske helseutfordringer og rusmiddelrelaterte problemer [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 12. februar 2024, lest 22. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/tilskudd/oppfolging-av-barn-og-unge-med-psykiske-helseutfordringer-og-rusmiddelrelaterte-problemer