​For å skrive en god søknad eller rapport er det avgjørende at du leser regelverket godt.

Last ned regelverket (PDF)

Mål og målgruppe for ordningen

Målet er å styrke og utvikle kommunens helsestasjons- og skolehelsetjeneste.

Målgruppen for ordningen er gravide og deres partnere, barselfamilier og barn og unge og deres familier.

Tildelingskriterier

Tildeling av tilskudd gjøres etter en kvantifiserbar og skjønnsmessig vurdering.

Søknadene vurderes ut fra 15 vektede tildelingskriterier som presisert under punkt 4. i regelverket. Ut ifra disse kriteriene blir det gitt en karakter til hver søknad i form av en prosentandel, som indikerer saksbehandleres vurdering av søknaden. Forslag til tiltak som ikke er i tråd med tildelingskriteriene vil ikke regnes med i vurderingen. Sett dere godt inn i regelverket før dere sender inn søknaden slik at den ivaretar tildelingskriteriene.

Last ned regelverket (PDF)

I de tilfeller hvor søknader oppnår likeverdige karakterer etter tildelingskriteriene, vil Helsedirektoratet prioritere kommuner som kan vise til at de har benyttet de frie midlene til helsestasjons- og skolehelsetjenesten, og/eller som kan vise til betydelige levekårsutfordringer. Eksempler på levekårsutfordring kan være:

  • skoler med høy andel av barn og unge som av ulike årsaker har behov for ekstra støtte for å bedre gjennomføring og tilknytning til skole og utdanning
  • eller kommuner som har asylmottak for enslige mindreårige

 Søknadens form og innhold

Søknaden skal undertegnes av rådmannen eller vedkommende som har delegert myndighet. Søknaden må svare ut de tildelingskriteriene som er presisert i regelverket og skal inneholde:

  • informasjon om søker, adresse, organisasjonsnummer, kontonummer, kontaktperson
  • søkerens formål med tilskuddet
  • beskrivelse av tiltak/prosjektbeskrivelse
  • søknadsbeløp
  • budsjett sammen evt. delfinansiering eller egenfinansiering
  • redegjørelse for de interne og eksterne kontrolltiltak som skal sikre korrekt rapportering og måloppnåelse (for eksempel interne kontrollaktiviteter, internrevisjon, autorisert revisor / ikke autorisert revisor, andre offentlige tilsyn og Riksrevisjonen).

Søknaden skal i tillegg:

  • dokumentere antall stillingsbrøker/årsverk i helsestasjons- og skolehelsetjenesten per søknadsdato sammenliknet med samme tidspunkt året før (det må skilles mellom stillinger som er finansiert gjennom Helsedirektoratets tilskuddsordninger og stillinger opprettet gjennom bruk av kommunenes frie inntekter knyttet til kommunens helsestasjons- og skolehelsetjeneste).

  • oppsummere kort kommunens levekårsutfordringer, for eksempel hentet fra FHIs folkehelseprofil for kommunen (under temaene levekår, skole og levevaner).

Søknadsbehandling

  • Innstilling om avgjørelser/vedtak skal fremmes av: Helsedirektoratet
  • Innstilling skal godkjennes av: Helsedirektoratet
  • Avgjørelser/vedtak skal fattes av: Helsedirektoratet
  • Hvordan søker skal opplyses om utfallet av søknadsbehandlingen: Tilskudds- eller avslagsbrev.

Søknader som kommer inn etter fristen kan avvises.

Svar kan forventes innen utgangen av mars 2018.

Prosedyre for overføring av midler

Hvis det på slutten av året gjenstår ubrukte tilskuddsmidler av årets tildeling, trenger dere ikke søke om overføring dersom dere skal søke om nye midler for neste år. Ubrukte midler vil da oppgis i ny søknad. Dersom dere ikke skal søke nye midler, må dere søke om å få overført tilskuddet ett år. Dette krever en kortfattet søknad som sendes per e-post til Helsedirektoratets postmottak (postmottak@helsedir.no).

Emnefeltet i e-posten må ha følgende form: "Søknad om overføring av tilskuddsmidler, saksnr. xx/xxxx". Saksnummeret finnes øverst til høyre i tilskuddsbrevet ("Vår ref." ). I selve e-posten skal summen som overføres oppgis samt en kort forklaring på hvorfor tilskuddsmidlene ikke vil kunne brukes opp i nåværende år.

Tilskuddsmidler kan kun overføres for ett år. Hvis allerede overførte tilskuddsmidler ikke brukes opp innen ett år, må de tilbakebetales umiddelbart til Helsedirektoratets kontonummer 7694 05 12162, merket med kapittel, post og saksnummer. Helsedirektoratet skal informeres om tilbakebetaling med e-post til tilskudd@helsedir.no merket med saksnummer.

Fant du det du lette etter?​