Dette er en refusjonsordning.
Regelverk
Målet er å styrke samarbeidet mellom kommuner og sykehus og samordning i helsefellesskapet gjennom å bidra til at kommunene i helsefellesskapet kan ha en felles sekretariatsfunksjon. Sekretariatsfunksjonen skal bidra til at helsefellesskapene lykkes med å utvikle og planlegge bærekraftige og sammenhengende helse- og omsorgstjenester, særlig for de prioriterte pasientgruppene (barn og unge, personer med alvorlige psykiske lidelser og rusavhengighet, skrøpelige eldre og personer med flere kroniske lidelser). Tilskuddet skal dekke lønnskostnader for personen som ansettes i sekretariatfunksjonen.
Målgruppen for ordningen er kommunene som tilhører et helsefellesskap.
Kommuner kan få tilskudd over denne ordningen.
Tillegg og presiseringer
En kommune må stå som ansvarlig søker på vegne av kommunene i helsefellesskapet, få tilskuddet utbetalt og ha arbeidsgiveransvar for personen som ansettes i sekretariatsfunksjonen.
Kun en søknad per helsefellesskap vil bli innvilget, kommuner kan ikke søke regions/gruppevis.
Tilskuddet kan deles på flere sekretariatsfunksjoner. Vertskommuneprinsippet opprettholdes slik at det er en vertskommune som søker om tilskuddet, mottar, og eventuelt fordeler tilskuddet, og rapporterer på tilskuddet.
- Prosjektbeskrivelse/ beskrivelse av tiltak det søkes om tilskudd til
- Budsjett (skal kunne sammenliknes på samme nivå med regnskap dersom regnskap kreves).
- Delfinansiering/tilskudd fra andre instanser
Tillegg og presiseringer
Det skal leveres en felles søknad fra kommunene i helsefellesskapet som beskriver hvordan sekretariatsfunksjonen skal organiseres.
- Hvis tilskuddet skal benyttes til én felles sekretariatsfunksjon for kommunene skal flertallet av kommunene i helsefellesskapet stå bak søknaden.
- Hvis tilskuddet skal deles på flere sekretariatsfunksjoner, f .eks etter regioner eller kommunesamarbeidsområder, skal samtlige av regionene eller kommunesamarbeidsområdene stå bak søknaden.
- I Oslo er situasjonen annerledes enn ellers i landet fordi det kun er en kommune i helsefellesskapet. For Oslo vil det derfor ikke være krav om antall kommuner som stiller seg bak søknaden.
Ordningen er øremerket i statsbudsjettet.
Tilskuddsberegning
Med utgangspunkt i den årlige bevilgningen vil midlene fordeles likt og innvilges hvert av de 19
helsefellesskapene.
Vedtaksbrevet (brev om innvilgelse av tilskudd) gir informasjon om rapporteringskrav og frister. Rapporteringsfrist er 1.4 året etter tilskuddsmidlene ble tildelt. Det skal rapporteres for kalenderåret, dvs. per 31.12 året tilskuddet ble tildelt.
Måloppnåelse
Tilskuddsmottakers vurdering av gjennomførte tiltak og hvordan/i hvilken grad dette har bidratt til at målene for tilskuddsordningen er oppnådd. Herunder:
- Beskrivelse av hvordan stillingen ved nyansettelser har blitt utlyst samt ansettelsesprosessen.
- Hvem som er ansatt i sekretariatsfunksjonen, ansettelsesperiode og stillingsbrøk. Stillingsbeskrivelse og arbeidsavtale skal vedlegges.
- Beskrivelse av hvordan sekretariatsfunksjonen er organisert, hvor den er lokalisert og hvilke oppgaver den ivaretar.
- En vurdering av hvilken nytte dette har for kommunene i helsefellesskapet samt en kvantitativ og kvalitativ vurdering av nytteverdien for målgruppen slik denne er definert i regelverkets punkt 1.
Avtalte kontrollhandlinger
Tilskuddsmottakers revisor skal utføre kontroll i samsvar med ISRS 4400.
- ”Avtalte kontrollhandlinger”. Revisors oppdrag skal utførtes i samsvar med ISRS 4400 – Avtalte kontrollhandlinger. Det skal fremlegges arbeidsavtale mellom den ansatte i sekretariatfunksjonen og kommunen som har arbeidsgiveransvaret. Stillingsprosent og hvor lenge den ansatte har vært i stillingen skal bekreftes. Krav for avtalte kontrollhandlinger er spesifisert i tilskuddsbrevet.
Et delvis forhåndsutfylt rapporteringsskjema vil være tilgjengelig i Altinn og dere vil motta et varsel i Altinn når det nærmer seg rapporteringsfrist. Vi oppfordrer dere om å benytte det forhåndsutfylte skjemaet fremfor det tomme skjemaet.