Søknad og rapportering
Søknad: Søknadsskjema 2025 (docx)
Rapportering: Rapporteringsskjema 2024 (docx) I Egenerklæringsskjema 2024 (xlsx)
Statsforvalteren forvalter denne tilskuddsordningen. Søknad og rapportering skal sendes dit:
Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere
Målet er å styrke tilbudet til personer med langvarige og sammensatte tjenestebehov gjennom å etablere helhetlige, samtidige og tverrfaglige tjenester fra ulike nivåer og sektorer.
Søknad: Søknadsskjema 2025 (docx)
Rapportering: Rapporteringsskjema 2024 (docx) I Egenerklæringsskjema 2024 (xlsx)
Statsforvalteren forvalter denne tilskuddsordningen. Søknad og rapportering skal sendes dit:
Målet er å styrke tilbudet til personer med langvarige og sammensatte tjenestebehov gjennom å etablere helhetlige, samtidige og tverrfaglige tjenester fra ulike nivåer og sektorer. Dette vil bidra til:
Målgruppen er voksne med alvorlig psykisk helse- eller rusmiddelproblematikk og evt. samtidig voldsproblematikk, med langvarige og sammensatte behov for behandling, rehabilitering, oppfølging og støtte.
Med utgangspunkt i overordnet mål for tilskuddsordningen skal Helsedirektoratet rapportere tilbake til Helse- og omsorgsdepartementet (HOD), som igjen skal rapportere til Stortinget om resultater og effekt som er oppnådd.
De tiltakene som det innvilges tilskudd til skal bidra til å nå målet for ordningen. Tilskuddsmottakers rapportering tilbake til statsforvalter (se punkt 7) og statsforvalters videre rapportering til Helsedirektoratet danner grunnlaget for vurdering av måloppnåelse for ordningen.
I tillegg innhentes informasjon fra:
Følgende indikatorer legges til grunn for å belyse graden av måloppnåelse for ordningen som helhet:
Kommuner
Interkommunale selskaper
Søker kan velge å utvikle tiltak gjennom kommunale tiltak/tjenester, interkommunalt samarbeid eller i samarbeid med helseforetak og kommune. Søker omfatter både kommune(r) og helseforetak når de skal samarbeide om tiltaket, for eksempel i ACT- eller FACT- team, de vil begge regnes som tilskuddsmottakere.
En virksomhet søker på vegne av tiltaket, og er økonomisk og administrativt ansvarlig for gjennomføringen ovenfor Helsedirektoratet. Det står fritt opp til søker(e) å beslutte forankring av tiltaket i enten kommune eller helseforetak.
Kommunen (eller interkommunale selskaper) skal stå som hovedsøker, også når det søkes om midler til tiltak sammen med helseforetak. Søknaden skal da utarbeides i fellesskap mellom deltakende kommuner og helseforetaket. Det forutsettes at en samarbeidsavtale for det tiltaket det søkes midler til vedlegges søknaden.
Som en overgangsordning kan helseforetaket stå som søker sammen med kommunen (med samarbeidsavtale), der dette har vært gjort tidligere.
Helse Nord ved Universitetssykehuset i Nord-Norge kan søke om tilskudd til Svalbard over tilskuddsordningen jf. Prop 129 S (2016 – 2017) (regjeringen.no).
Søknaden undertegnes av kommunedirektør eller den som har signeringsfullmakt.
Søknaden skal inneholde en beskrivelse av planlagt tiltak og aktiviteter og hvordan dette vil bidra til måloppnåelse for tilskuddsordningen.
Søknaden skal gjenspeile ordningens formål og beskrive behovet for tiltaket det søkes tilskudd til. Søknaden må inneholde informasjon som viser at tiltaket oppfyller tildelingskriteriene i punkt 5.
Søkeren skal formulere en realistisk angivelse av tiltakets resultater og effekt. Når tilskuddsperioden er over, skal tilskuddsmottaker rapportere om oppnådde resultater og effekt svarer til beskrivelsen gitt i søknaden.
Ved søknad om ACT- og FACT-team og andre organisatoriske forpliktende samhandlingstiltak, skal det utarbeides felles søknad og samarbeidsavtale mellom kommune(r) og helseforetak. Samarbeidsavtalen skal vedlegges søknaden, eventuelt ettersendes.
Ledelsesforankring i kommunen og helseforetak må framgå av samarbeidsavtalen som vedlegges søknaden
Skjønnsmessig vurdering med grunnlag i forventet måloppnåelse
Midlene skal brukes til tiltak rettet mot målgruppen som bidrar til måloppnåelse for tilskuddsordningen som beskrevet i regelverkets punkt 1.
Delfinansiering av etablering og drift av tverrfaglige aktivt oppsøkende behandlingsteam etter ACT modellen (Assertive Community Treatment) og FACT-modellen (Flexible ACT).
Tilskuddsmidlene skal bidra til en omstilling og styrking av eksisterende tjenester, og partene må selv bli enige om hvordan midlene skal benyttes i teametableringen.
Midlene kan benyttes til drift (inkl. lønnsutgifter), opplæring av teamansatte, evaluering og annen implementeringsstøtte, herunder interne og eksterne kostnader knyttet til kvalitetsmålinger (fidelityvurderinger/intern audit).
Helsedirektoratet vil legge til rette for opplæring og annen implementeringsstøtte i samarbeid med statsforvalteren og kompetansemiljøene. Det anbefales at teamene følger den nasjonale opplæringen.
Kostnader knyttet til deltakelse i opplæring/ implementeringsstøtte forutsettes dekket av tilskuddsmottaker(e) fra tilskuddsmidlene innvilget av statsforvalter med kr. 20.000 per stilling.
Søkere til ACT/FACT team må sette seg grundig inn i ACT- og FACT-modellene. En fidelity-skala måler i hvilken grad en behandlingsmodell gjennomføres i samsvar med den forskningsbaserte modellen. Det kreves fidelitymåling i løpet av tilskuddsperioden og evt. justering til ACT / FACT- modellene.
Bruker-/erfaringskompetanse skal integreres i organisering, oppstart og drift av ACT/FACT.
Det innvilges tilskudd til etablering av andre allerede utprøvde kunnskapsbaserte modeller som f.eks. Housing First, og utprøving og evaluering av nye metoder/arbeidsformer og modeller på psykisk helse-, rus- og voldsfeltet. Dette omfatter tiltak som treffer ROP gruppen. Statsforvalter kan etter en skjønnsmessig vurdering dekke opplæring/kurs og andre nødvendige tiltak.
For begge prioriteringer anbefales det å gjennomføre et forprosjekt. For prioritering 1 anbefales det å følge det nasjonale opplegget for forprosjekter.
Statsforvalter beregner hvor på stigen den enkelte tilskuddsmottaker skal plasseres basert på hvor lenge de har mottatt tilskudd over ordningen og tidligere mottatt beløp (se nedtrappingsmodell i punktet om tilskuddsberegning under).
Tilskuddsmottakers og eventuelle samarbeidspartneres egenfinansiering må økes i takt med at tilskuddsmidlene avkortes. Tilskuddsmottaker og eventuelle samarbeidspartnere må sørge for en gradvis innarbeiding av stillinger i budsjett/økonomiplan slik at tiltaket det søkes midler til kan egenfinansieres når tilskuddsperioden er over.
I søknadsbehandlingen vil det bli lagt vekt på:
Med forbehold om årlige bevilgninger over statsbudsjettet gis det tilskudd i inntil fire år til nye tiltak/prosjekter, med gradvis skjønnsbasert nedtrapping og økt grad av egenfinansiering som beskrevet under.
Ut fra en skjønnsmessig vurdering kan det i tillegg innvilges tilskudd til et forprosjekt (år null). En eventuell utvidelse av forprosjektperioden og beløp som innvilges avgjøres av statsforvalter, men kan ikke overstige kr 1 mill. per år. I forprosjekt kan søker arbeide eksempelvis med samarbeidsavtale, finansieringsavtale, lokaler, egne ressurser inn i tiltaket/teamet, iverksettelse mm.
I søknaden skal det beskrives hvordan omstilling og styrking av eksisterende tjenester planlegges gjennomført.
Som et ledd i tiltakets implementering i ordinær drift reduseres midlene etter følgende modell:
Det innvilges tilskudd på inntil 500.000 kroner per 100 % stillingsressurs de to første årene (år 1 og 2), deretter en gradvis nedtrapping som beskrevet over. Statsforvalter kan innvilge ytterligere midler til opplæringsformål grunnet lokale forhold.
Det innvilges tilskudd til inntil 10 x 100 % stillinger per ACT-team eller FACT-team, maksimalt 5 mill. kroner i tilskudd per team.
For ACT og FACT må kommunen og helseforetaket sørge for en gradvis innarbeiding av stillinger i økonomiplaner slik at kapasitet i tjenestene blir av varig karakter etter at tilskudd opphører. Kommunen og helseforetaket skal i søknaden beskrive hvordan dette skal ivaretas.
For nye søkere på prioritet 2 gis det maksimalt tilskudd til inntil 2 x 50 % stillingsressurser de to første årene (år 1 og 2), maksimalt 1,5 mill. kroner per år. Deretter en gradvis nedtrapping som beskrevet over.
Søkere som mottok tilskuddsmidler foregående år følger utmåling slik den beskrives i regelverk for året tilskuddet ble innvilget.
Rapporteringsfrist er 01.04. året etter tilskuddsmidlene ble tildelt. Det skal rapporteres for kalenderåret, dvs. per 31.12 året tilskuddet ble tildelt for.
☒ Måloppnåelse: Tilskuddsmottakers vurdering av gjennomført tiltak og hvordan eller i hvilken grad tiltaket har bidratt til å nå målene for tilskuddsordningen (se regelverkets punkt 1 og 2).
Rapporteringen skal spesifikt inneholde følgene informasjon:
Rapporteringen fra tilskuddsmottaker bør belyse:
Rapporteringen skal beskrive status og oppnådde resultater og effekt av tiltaket sammenlignet med beskrivelsen i tilskuddsmottakerens søknad. Er det avvik mellom forventet og oppnådde resultater og effekt skal dette belyses.
Helsedirektoratet vil sammenligne informasjonen i tilskuddsmottakerens rapportering med informasjonen i tilskuddsmottakerens søknad når vi vurderer om tiltaket har oppnådd målene. Dette vil også bli vurdert opp mot kriteriene (indikatorene) som er beskrevet i regelverkets punkt 2.
☒ Regnskap: Egenerklæring skal fylles ut og vedlegges rapporteringen. Nærmere informasjon om regnskapsrapportering blir spesifisert i tilskuddsbrevet.
Først publisert: 19.02.2019 Siste faglige endring: 07.02.2025 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2019). Oppfølging av voksne med behov for langvarig oppfølging og sammensatte tjenester [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 07. februar 2025, lest 19. februar 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/tilskudd/oppfolging-av-voksne-med-behov-for-langvarig-oppfolging-og-sammensatte-tjenester