Rapportere på tilskudd
Rapporteringsfrist til statsforvalteren er 1. februar 2025.
Merk: Det er statsforvalteren som forvalter rapportering på tilskuddsordningen på vegne av Helsedirektoratet. Søker skal bruke statsforvalterens digitale rapporteringsløsning
For spørsmål, ta kontakt med statsforvalteren i ditt fylke www.statsforvalteren.no. Ved behov for teknisk hjelp til rapporteringsskjemaet kan du sende en henvendelse til brukerstøtte: Statsforvalterens fellestjenester
For å gjøre en god rapport er det viktig at du kjenner regelverket for tilskuddet godt. Last ned regelverket i fulltekst (PDF) eller les kortversjonen nedenfor.
Bakgrunn
Overgangsordningen ble etablert for å sikre at kommuner som i 2021 mottok tilskudd etter tidligere regelverk, kunne søke om videreføring midler for å fullføre tilskuddsperioden på inntil fire år (2021-2024). Ordningen ble avviklet i 2024 og kommuner som fikk tildelt tilskudd dette året skal rapportere på bruk av midlene.
Tilskuddet skulle bidra til varig kapasitetsvekst i det samlede kommunale tilbudet til personer med rusmiddelproblemer, for å sikre et helhetlig, tilgjengelig og individuelt tilpasset tjenestetilbud. Ordningen var spisset mot en ønsket utvikling med styrking av varige tilbud og tjenester, framfor utprøving av nye prosjektbaserte tiltak. Ordningen skulle understøtte kommunenes videre arbeid med å opprettholde og videreutvikle rusfeltet etter opptrappingsplanen for rusfeltet (2016-2020).
Kommunen skulle sørge for en gradvis innarbeiding av stillinger i kommunens økonomiplan slik at kapasitet i tjenestene blir av varig karakter etter at tilskudd opphørte. Kommunen skal i rapporten beskrive hvordan dette ivaretas. Det forventes at kommunen benytter økte rammeoverføringer som ble gitt i opptrappingsplanperioden til å styrke tjenestetilbudet til målgruppen.