MERK: Det er Statsforvalteren som forvalter tilskuddsordningen på vegne av Helsedirektoratet. Kontakt ditt statsforvalterembete for å søke og rapportere.
Regelverk
Målet er å bidra til å redusere mangelen på personell med relevant fagutdanning i omsorgstjenesten, og legge til rette for en bærekraftig omsorgstjeneste.
Midlene skal bidra til at kommunene setter i verk kompetansehevende tiltak og utviklingsarbeid ut fra lokale forutsetninger og behov, i tråd med tillitsreformen. Videre skal midlene bidra til at kommunene organiserer tjenester, oppgaver og ansvar på en måte som sikrer best mulig utnyttelse av tilgjengelig personell og kompetanse. Strategisk kompetanseplanlegging er en viktig forutsetning for dette arbeidet.
Delmål:
- Kompetanseheving i form av grunn- og videreutdanning
- Kompetanseheving i form av etterutdanning i tråd med nasjonale satsninger på BPA- og ABC-opplæring
- Bidra til at kommuner over hele landet har mulighet til å etablere praksisplasser for helse- og sosialfagsstudenter
- Tjenesteutvikling og implementering av de gode løsningene på tvers av kommunene, jf. nasjonale satsninger som tillitsreformen, redusere deltid, frikommune-forsøket, TØRN mv., tilpasset lokale behov
Tilskuddsordningen inngår i Kompetanseløft 2025 og Opptrappingsplan for heltid og god bemanning i omsorgstjenesten.
Målgruppen er ledere, ansatte og personer som kan rekrutteres til å jobbe i omsorgstjenesten. For kompetansetiltak innen psykisk helse og rusfeltet kan ansatte også i andre kommunale og fylkeskommunale etater være målgruppe (f.eks. NAV, barnevernstjeneste, barnehager og skoler). Den endelige målgruppen er brukere av den kommunale omsorgstjenesten og deres pårørende.
- Kommuner
- Fylkeskommuner
- Interkommunale selskaper
- Universiteter og høyskoler
Tillegg og presiseringer:
Kommuner kan velge å utvikle tiltak og tjenester i samarbeid med andre kommuner, helseforetak, næringsliv, utdannings- og forskningsinstitusjoner, frivillig sektor eller andre aktører. Ved samarbeid er kommunen økonomisk og administrativt ansvarlig, og skal stå som søker for prosjektet i sin helhet.
Fylkeskommunene kan kun søke om tilskudd til kompetansetiltak innen psykisk helse og rusfeltet.
- Søkerens mål med tilskuddet
- Prosjektbeskrivelse/beskrivelse av tiltak det søkes om tilskudd til
- Budsjett (skal kunne sammenliknes på samme nivå med regnskap dersom regnskap kreves)
- Egenfinansiering
- Redegjørelse for de interne og eksterne kontrolltiltak som skal sikre korrekt rapportering og måloppnåelse for prosjektet
Søknaden undertegnes av kommunedirektør eller den som har signeringsfullmakt (gjelder kommuner og fylkeskommuner). For andre søkere skal søknaden undertegnes av styreleder eller den som har signeringsfullmakt.
Tillegg og presiseringer:
Søknaden skal inneholde en beskrivelse av planlagte aktiviteter og tiltak og hvordan disse vil bidra til måloppnåelse (se regelverkets punkt 2).
Søknaden skal inneholde informasjon som belyser tildelingskriteriene i regelverkets punkt 5.
Skjønnsmessig vurdering med utgangspunkt i forventet måloppnåelse.
Det gis tilskudd til:
Det gis tilskudd til kompetansetiltak og tjenesteutvikling i omsorgstjenestene. Videre gis det tilskudd til kompetansetiltak innen psykisk helse og rusfeltet i andre kommunale og fylkeskommunale tjenester.
Kompetanse- og tjenesteutviklingstilskuddet skal sees i sammenheng med Kommunal- og distriktsdepartementets skjønnstilskuddsordning som også kan benyttes til utviklingsarbeid i kommunene.
Tillegg og presiseringer:
Det legges som hovedregel til grunn en kommunal egenandel. Dersom kommunen mottar andre statlige tilskudd hvor det er langt inn en forutsetning om kommunal egenandel, skal tilskuddsmidlene ikke benyttes til å dekke denne kostnaden.
Tilskuddsberegning:
Tiltak som utvikles i samarbeid med næringsliv eller utdannings- og forskningsinstitusjoner skal gis et fortrinn.
A. Tildelingskriterier for kompetansetiltak:
Det kan gis tilskudd til følgende kompetansehevende tiltak:
- Utdanning på videregående opplærings nivå / fagbrev (helsefagarbeider mv.), herunder kvalifisering av ansatte uten formell fagutdanning
- Fagskoleutdanning (påbygg videregående opplæring / fagbrev)
- Bachelorutdanning helse- og sosialfag
- Videreutdanning og mastergradsutdanning (påbygg bachelornivå)
- ABC-opplæring
B. Tildelingskriterier for brukerstyrt personlig assistanse (BPA):
- Opplæring i henhold til forventede utgifter og opplæringsplan
C. Tildelingskriterier for tjenesteutviklingsprosjekter:
Kommunens beskrivelse av:
- Hvilke behov og utfordringer som ligger til grunn for søknaden
- Hva som ønskes oppnådd, herunder beskrivelse av mål og målgrupper for tiltaket
- Hvordan tiltaket er organisert, herunder samarbeid og samarbeidspartnere
- Hvilke konkrete gevinster/effekter tiltaket forventes å gi, og hvilken betydning det kan få for utvikling av praksis
- Hvordan tiltaket er forankret hos ansvarlig leder med budsjettansvar i kommunen
- Hvordan brukermedvirkning og bruker- og pårørendeperspektivet er ivaretatt
En kommune kan maksimalt søke om tilskudd til fem prosjekter.
D. Følgende søknader skal prioriteres:
- Grunn- og videreutdanning
- Videreutdanning av høgskoleutdannede
- Desentraliserte studier
- Tjenesteutvikling
- Søknader fra distriktskommuner
Kommunene og andre tilskuddsmottakere rapporterer til Statsforvalteren. Rapporteringsfrist er 01.04 året etter tilskuddsmidlene ble tildelt. Det skal rapporteres for kalenderåret, dvs. per 31.12 året tilskuddet ble tildelt.
Måloppnåelse: Tilskuddsmottakers vurdering av gjennomførte tiltak og hvordan/i hvilken grad dette har bidratt til at målene for tilskuddsordningen (se punkt 1) er oppnådd.
Regnskap: Budsjett og regnskap fra tilskuddsmottaker skal kunne sammenlignes på samme nivå. Nærmere informasjon om regnskapsrapportering blir spesifisert i tilskuddsbrevet.
Revisorattestasjon: Der det innvilges tilskudd på 200 000 kroner eller høyere stilles det krav om revisorbekreftelse av regnskapet. Nærmere informasjon om revisorkontroll og attestasjon blir spesifisert i tilskuddsbrevet.