Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Veiledning til innlogging i Helsedirektoratets tilskuddsportal

Informasjon om innlogging og registrering i Helsedirektoratets tilskuddsportal.

Roller i Tilskuddsportalen

Administrator må ha Altinn-rollen "tilgangsstyring" for organisasjonen. Se informasjon om tilgangsstyring i Altinn (altinn.no).

Administrator

  • Oppretter organisasjonen i portalen
  • Registrerer nødvendig kontaktinformasjon for organisasjonen
  • Registrerer kontonummer
  • Godkjenner og vedlikeholder brukere fra egen organisasjon
  • Sørger for at organisasjonen har brukere med rollen Skrivetilgang
  • Sørger for at organisasjonen har brukere med rollen Signeringsrett
  • Kan invitere brukere til portalen med angitt rolle
  • Administrator må gi seg selv rollen Signeringsrett om hen skal inneha den rollen

Bruker med Skrivetilgang

  • Tilgang til å opprette og fylle ut en søknad om tilskudd

Bruker med Signeringsrett

  • Tilgang til å opprette og fylle ut, og er den eneste som kan godkjenne og sende inn en søknad

Viktig å vite før første innlogging

Registrere bruker

Portalen bruker ID-porten, en felles innloggingsløsning for offentlige tjenester. Elektronisk ID er viktig for å bekrefte at du er den du utgir deg for å være. Ved å logge inn, samtykker du også til at vi lagrer dine kontaktdetaljer.

Alle som ønsker å sende inn en søknad om tilskudd til Helsedirektoratet må først opprette en bruker for å få Skrivetilgang og kunne representere sin organisasjon i Tilskuddsportalen. Det gjøres ved at du logger deg inn og knytter din personlige identitet til organisasjonen i portalen. Opplysningene om organisasjonen hentes automatisk fra Enhetsregisteret.

Registrere organisasjon og roller

Før en søknad kan sendes inn må organisasjonen registreres i Tilskuddsportalen. Det er kun personen med rollen "tilgangsstyring" i Altinn som har mulighet til å registrere organisasjonen i portalen. Denne vil automatisk ha rollen Administrator i portalen, og kan godkjenne andre brukere som skal kunne delta i skriving og innsending av søknader og rapporter på vegne av organisasjonen.  Administratoren kan også invitere brukere med angitte roller inn i portalen.

En ny bruker har Skrivetilgang og kan skrive ny søknad i portalen også før hen har blitt godkjent av administrator, men kan da ikke sende den til signering eller se andre søknader organisasjonen har opprettet. Før søknaden kan sendes inn må den signeres av en bruker med rollen Signeringsrett på vegne av organisasjonen. Administrator kan gi seg selv rollen Signeringsrett dersom hen også skal signere og sende inn søknader. 

Organisasjonsnummer og kontonummer

Ved registrering av kontonummer i Tilskuddsportalen gjøres det en sjekk opp mot bankenes Konto- og adresseringsregisteret (KAR). Dette gjør vi for å sikre at et eventuelt tilskudd utbetales til et kontonummer som tilhører organisasjonsnummeret. Dere må derfor benytte et kontonummer som er registrert på organisasjonsnummeret i KAR-registeret. I portalen vil du ikke kunne registrere et kontonummer som eksempelvis brukes til innbetalinger på tvers av ulike enheter kommunen dersom dette er oppført i KAR-registeret på et annet organisasjonsnummer.

Det vil heller ikke være mulig å sende inn en søknad fra en organisasjon eller organisasjonsledd som ikke har et kontonummer registrert i portalen på organisasjonsnummeret sitt.

Kun den som har rollen Administrator kan registrere kontonummer inne i portalen under "Administrer organisasjon".

Hva finner du i Tilskuddsportalen?

Alle søknader om tilskudd skal opprettes og sendes inn gjennom Tilskuddsportalen. Når du har sendt inn en søknad blir det opprettet en sak hos Helsedirektoratet, og du vil kunne sende og motta meldinger om saken via portalen.

Brev om vedtak sendes fra portalen og du vil få et varsel per e-post, i tillegg til at brevet blir tilgjengelig i Tilskuddsportalen.  

Rapportering om tilskudd innvilget i Tilskuddsportalen skal også sendes inn gjennom portalen. Du vil få et varsel når rapporteringsskjema har blitt gjort tilgjengelig.

Trenger du teknisk bistand?

Har du problemer med innlogging kan du sende e-post til tilskudd@helsedir.no med skjermbilde og kort beskrivelse av problemet.

Først publisert: 18.09.2024 Siste faglige endring: 10.10.2024 Se tidligere versjoner