Skjønnsmessig vurdering med grunnlag i forventet måloppnåelse
Det kan innvilges tilskudd til:
Det kan innvilges tilskudd til drift av hjelpetelefoner, hjelpechat eller begge deler som del av samme tiltak.
Hjelpetelefonen eller -chatten skal:
- Gi tidskritisk rådgiving, støtte og veiledning til målgruppen
- Gi hjelpen eller støtten i direkte, gjensidig dialog eller samhandling mellom brukeren og hjelpetelefonen/-chatten
- Ha forutsigbare åpningstider
- Ha medarbeidere (ansatte eller frivillige) som har tilbudet som sin hovedoppgave
- Ha hele landet som nedslagsfelt
Det innvilges ikke tilskudd til:
- Rene informasjons/opplysningstelefoner
- Tilbud som gjennomføres via e-postkorrespondanse, meldingstjenester (f.eks. sms, snapchat eller tilsvarende), kontaktskjema på nettsider
- Drift av organisasjonen utover hjelpetelefonen og/eller chatten
- Andre typer aktiviteter, eller aktiviteter som retter seg mot andre enn tilskuddsordningens målgruppe
- Finansiering av eller deltakelse i forskning
- Investeringer
Tillegg og presiseringer:
Søknader som ikke møter kravene til hvem som kan søke (se regelverkets punkt 3), krav til innholdet i søknaden (se regelverkets punkt 4) eller som ikke er mottatt innen søknadsfristens utløp (se informasjon på utlysningen), kan bli avvist.
Med forbehold om årlige bevilgninger over statsbudsjettet, kan tilskudd over denne tilskuddsordningen innvilges for tre år. Dersom det søkes om tilskudd for tre år, vil det i søknadsskjemaet kreves en beskrivelse av tiltaket/aktivitetene for hele perioden det søkes om. Denne beskrivelsen må inneholde aktivitetsplan og budsjett for alle år. Etter tre år må det søkes på nytt dersom tiltaket ønskes videreført.
Helsedirektoratet kan sette av en andel av tilskuddsordningens bevilgning til treårige tiltak. Andelen vil være basert på tilskuddordningens utforming, bevilgning og søkermasse. Det er et mål at det skal være tilgjengelige midler på tilskuddsordningen for nye søkere hvert år.
Dersom det innvilges tilskudd for tre år, må tilskuddsmottaker likevel sende en forenklet søknad hvert år for å videreføre tilskuddet. Mer informasjon vil være tilgjengelig i utlysningen.
Vurderingskriterier og utmåling av tilskuddets størrelse:
Helsedirektoratet fatter vedtak etter en helhetlig, skjønnsmessig vurdering av søknaden sett opp mot tilskuddsordningens mål og prioriteringer og tiltakets bidrag basert på tildelingskriteriene beskrevet nedenfor.
Størrelsen på et eventuelt innvilget tilskudd fastsettes skjønnsmessig basert på blant annet tilgjengelig bevilgning, antall søknader med forventet høy måloppnåelse, prioriteringskriteriene samt en helhetsvurdering av de enkelte søknadene. Dersom søknaden omfatter aktiviteter som faller utenfor ordningen, vil størrelsen på et eventuelt innvilget tilskudd reduseres.
I vurderingen av søknaden og utmåling av et eventuelt tilskudd, kan Helsedirektoratet ved behov innhente informasjon fra andre kilder, samt fra andre søknader fra samme søker på andre ordninger hos Helsedirektoratet.
Der det søkes om videreføring kan tidligere måloppnåelse for tiltaket også vektlegges i vurderingen av søknaden. Tiltak som har fått innvilget tilskudd for flere år vil bli prioritert innenfor perioden. Det er en forutsetning for videre innvilgelse at måloppnåelsen er tilfredsstillende og vilkårene for tilskuddet ellers er oppfylt. Dersom tilskuddsordningens bevilgning reduseres, kan alle tiltak som har fått innvilget tilskudd for tre år bli redusert tilsvarende.
Etablerte tilbud prioriteres foran oppstart av nye tiltak eller videreutvikling av tiltak. Stabile, varige tilbud som har levert til høy måloppnåelse over tid prioriteres.
For søknader som ellers er vurdert til å ha samme forventede måloppnåelse ut fra vurderingskriteriene, kan Helsedirektoratet prioritere tilbud som retter seg mot personer som tar kontakt om selvskadings- eller selvmordstanker.
Vektingen av de enkelte kriteriene i tabellen under er veiledende:
Tiltak 60 %
Forventede samlede resultater: Samlet vurdering av hvordan og i hvilken grad tilbudet vil medvirke til å nå målet for tilskuddsordningen.
Målgruppe: Hvor godt treffer tilbudet ordningens målgruppe?
Kompetanse og erfaring på feltet: I hvilken grad har søkeren og medarbeiderne relevant kompetanse og erfaring på feltet? I hvilken grad jobber søkeren systematisk med kompetanseheving og ivaretakelse av medarbeiderne?
Trygt tilbud: I hvilken grad har søkeren systemer for å følge opp juridiske plikter og ansvar opp i organisasjonen? I hvilken grad gjør søkeren rede for avgrensningene mot helsehjelp? Hvordan og i hvilken grad vil søkeren ivareta personvernet til brukeren og de medarbeiderne? I hvilken grad har søkeren et system for håndtering av akutte situasjoner og varsling til nødetat?
Lett og raskt tilgjengelig tilbud: Hvor godt er åpnings-/treffetider tilpasset brukerne? I hvilken grad er bemanningen tilstrekkelig for å hjelpe flest mulig brukere og med kortest ventetid? Hvordan og i hvilken utstrekning jobber søkeren for å synliggjøre tilbudet for brukere og mulige brukere?
Bruker- pårørendemedvirkning og – innsikt: I hvilken grad har søkeren lagt til rette for systematisk bruker og pårørendemedvirkning? I hvilken grad bruker søkeren brukerinnsikt til forbedring av tilbudet?
Søknad 25 %
Samlet vurdering av søknaden: I hvilken grad gir søknaden en klar og realistisk beskrivelse av hvordan tilbudet skal gjennomføres? I hvilken grad er aktivitetsplanen rimelig, realistisk og aktivitetene innenfor ordningen?
Risikovurdering: I hvilken grad har det vært gjort relevante risikovurderinger knyttet til gjennomføring tiltaket og bruk av tilskuddsmidlene?
Interne og eksterne kontrolltiltak: I hvilken grad beskriver søknaden relevante interne og eksterne kontrolltiltak som gir god gjennomføring, bruk av tilskuddsmidler og rapportering på måloppnåelse? I hvilken grad har søkeren gode rutiner og systemer for å innhente data til rapportering på måloppnåelse?
Budsjett 15 %
Klart og korrekt/presist budsjett: I hvilken grad gir budsjettet i søknaden en klar oversikt over planlagte utgifter og inntekter? I hvilken grad er disse i tråd med ordningen?
Forholdet søknadsbeløp, budsjett, aktiviteter og måltall: Er søknadsbeløpet og budsjettet i søknaden rimelig i forhold til innhold og omfang av de planlagte aktivitetene? Er søknadsbeløpet og budsjettet i søknaden rimelig i forhold til måltallene som er oppgitt?