Målet for ordningen er bedre fysisk og psykisk helse, bedre pasientopplevelse for personer som benytter digital hjemmeoppfølging, samt økt bærekraft for helse- og omsorgstjenesten. En spredning av digital hjemmeoppfølging vil bidra til at kommuner, herunder fastleger, i samarbeid med helseforetak, tar i bruk digital hjemmeoppfølging for å sikre et godt tjenestetilbud for kronisk syke og bedre ressursutnyttelse på tvers av tjenestenivåer og sektorer. Mer spesifikt skal pasientgruppen få helhetlige og sammenhengende tjenester som bidrar til økt mestring og selvstendighet for brukeren, tidlig oppdagelse av tegn til forverring, bedre helse, lavere ressursbruk for tjenestene og gjør helse- og omsorgstjenestene bedre rustet til å møte de bærekraftutfordringer de står foran.
Resultatmål for spredning av digital hjemmeoppfølging er at det er etablert tilbud om digital hjemmeoppfølging i et samarbeid mellom kommuner, deres fastleger og helseforetak i alle 19 helsefelleskap innen utgangen av 2024. Intensjon er at det skal være etablert tilbud om digital hjemmeoppfølging i alle deler av landet, der minimum to eller flere kommuner samarbeider om å starte opp digital hjemmeoppfølging, i samarbeid med det lokale helseforetaket.
Tilskuddsordningen inngår i Nasjonalt velferdsteknologiprogram.
Spredning av digital hjemmeoppfølging skal bygge på forskning og anbefaling fra det nasjonale utprøvingsprosjektet som ble avsluttet i 2021. Les forskningsrapporten og rapport fra den nasjonale utprøvingen:
I tillegg skal spredning bygge på nasjonale faglige råd for digital hjemmeoppfølging som ble publisert i november 2022.
Målgruppen er pasienter med kroniske sykdommer, med medium til høy risiko for forverring av sin tilstand, reinnleggelse på sykehus, økt behov for helse- og omsorgstjenester, betydelig behov for koordinering på tvers av sektor eller der man forventer ønsket nytte knyttet til mestring, pasientopplevelse og ressursbruk.