Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Forenkling av registrering og rapportering i nasjonale pasientforløp psykisk helse og rus

Fritak fra rapportering i 2025Helse- og omsorgsdepartementet har bestemt at det skal gis midlertidig fritak for rapportering av forløpskoder i nasjonale pasientforløp fra 1. januar 2025. Helseforetakene gis ved dette tid til å tilrettelegge for å forenkle koding i tråd med revidert kodeveileder.

Oppsummering

Dette notatet omtaler endringer i monitorering av nasjonale pasientforløp psykisk helse og rus som gjøres gjeldende fra 2025. I videre monitorering av forløpene måles tid til oppstart av behandling (utredningstid), og brukermedvirkning i planlegging og evaluering av behandling. Frister for utredningstid, og tid til og mellom evalueringer, inngår ikke i videre målinger (indikatorer).

Forenklinger i publiserte forløp

  • Redusert antall registreringspunkter
  • Endret tidspunkt for start av nasjonalt pasientforløp
  • Registrere  klinisk beslutning kun én gang
  • Målinger videreføres for generelle forløp innen psykisk helse og rus
  • Forenklede tilbakemeldinger til rapporterende enheter
  • Forenklede visninger i dashboard

Redusere antall registreringspunkter

Fokusområder for monitorering

I videre monitorering av nasjonale pasientforløp prioriteres mer differensiert utredningstid og brukermedvirkning i planlegging og evaluering av behandling.

Figur 1. Fokusområder for videre monitorering av nasjonale pasientforløp innen psykisk helse og rus
Figur 1. Fokusområder for videre monitorering av nasjonale pasientforløp innen psykisk helse og rus

Redusert antall registreringspunkter

Tidligere nasjonale pasientforløp innen psykisk helse og rus inkluderte 16 ulike hendelser for rapportering:

Figur 2. Hendelser som rapporteres knyttet til nasjonale pasientforløp innen psykisk helse og rus 2023
Figur 2. Hendelser som rapporteres knyttet til nasjonale pasientforløp innen psykisk helse og rus 2023

Det var kun et utvalg av rapporterte hendelser som inngikk i indikatorberegninger. Som grunnlag for videre målinger beholdes følgende seks hendelser for registrering og rapportering.

Figur 3. Hendelser som skal rapporteres knyttet til nasjonale pasientforløp innen psykisk helse og rus etter omlegging
Figur 3. Hendelser som skal rapporteres knyttet til nasjonale pasientforløp innen psykisk helse og rus etter omlegging

Tabell 5 i vedlegg viser disse hendelsene med tilhørende utfall.

Endret tidspunkt for start av nasjonalt pasientforløp

Start av nasjonalt pasientforløp flyttes fra mottak av henvisning til når henvisningen er vurdert, og pasienten er gitt rett nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten. Tidligere ble det startet et nasjonalt pasientforløp for alle pasienter som var henvist til spesialisthelsetjenester innen psykisk helse og rusbehandling. Dette inkluderte også pasienter som ble vurdert til ikke å ha rett til nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten. I endrede forløp startes pasientforløpet når henvisningen er vurdert, og pasienten er gitt rett nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten. Man unngår ved det å registrere koder for pasienter som ikke skal ha et videre forløp i spesialisthelsetjenesten.

Registrere klinisk beslutning kun én gang

I endrede forløp registreres klinisk beslutning én gang etter endt utredning. Det innebærer at klinisk beslutning om behov for utvidet utredning tas ut, inklusive utvidet utredning for ADHD og andre nevroutviklingsforstyrrelser. Dette er mer i tråd med klinisk praksis, og det reduserer antall registreringer.

Redusere typer forløp

Tidligere var det åtte typer forløp i nasjonale pasientforløp psykisk helse og rus. Disse rapporteres med kodeverk Type forløp (OID 9321, tabell 1). Informasjonen er delvis overlappende med kodeverk for Fagområde (OID=8451). Dette gjelder de generelle forløpene. Pasientgrupper kan også identifiseres gjennom tilstandskode etter ICD-10. Type forløp brukes i visning for å skille på ulike forløp.

Tabell 1. Type forløp i nasjonale pasientforløp psykisk helse og rus per 2024

Kode

Beskrivelse

D01

Tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB)

D06

Psykoseutvikling og psykoselidelser

D07

Utredning og behandling av tvangslidelse (OCD)

D08

Spiseforstyrrelser hos barn og unge

D09

Gravide som bruker/har brukt rusmidler – kvinne

D10

Gravide som bruker/har brukt rusmidler – nyfødt barn

D11

Utredning og behandling i psykisk helsevern, voksne

D12

Utredning og behandling i psykisk helsevern, barn og unge

Etter revisjon av de nasjonale pasientforløpene, beholdes koding og rapportering for de tre generelle forløpene innen psykisk helsevern og rus, mens koding og rapportering på tilstandsspesifikke forløp fjernes. Begrunnelse: Overgang mellom forløp og parallelle forløp gjør registrering og monitorering mer kompleks for tjenestene, og har bidratt til redusert datakvalitet. De aller fleste pasienter henvises per i dag til et av de generelle forløpene. I volum utgjør de tilstandsspesifikke forløpene om lag fire prosent av totalt antall forløp. Disse pasientene skal etter endringen kodes inn i et av de generelle forløpene og de tilstandsspesifikke forløpene avpubliseres.

Tabell 2. Kodeverk Type forløp i nasjonale pasientforløp psykisk helse og rus etter endring

Kode

Beskrivelse

D01

Tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB)

D11

Utredning og behandling i psykisk helsevern, voksne

D12

Utredning og behandling i psykisk helsevern, barn og unge

Tilbakemelding til rapporterende enheter

Forløpsdata rapporteres månedlig som uttrekk fra rapporterende enheters elektroniske journal. Uttrekket er automatisert og sendes elektronisk til NPR for sammenstilling av forløp. Sammenstilte forløp kontrolleres for logiske brist i data. Feil eller mangler i data kan for eksempel ha som konsekvens at en indikator ikke kan beregnes.

Etter mottak, sammenstilling og beregning av indikatorer, sendes en tilbakemelding til rapporterende enheter. Hensikten med tilbakemeldingen er å forbedre kvalitet i data gjennom å gi tjenestene et grunnlag for å kvalitetssikre og korrigere data. Eventuelle korrigeringer av feil eller mangler i registreringene skal gjøres i enhetenes egne datasystem, og rapporteres til NPR ved neste innsending av data. Dette gir en kontinuerlig forbedring av kodingskvaliteten.

Tilbakemeldingene som rapporterende enhet mottar, viser

  • hvilke hendelser som er rapportert for hver pasient og forløp
  • beregnede forløpstider og aktivitetsindikatorer for hvert forløp
  • beregnede indikatorer per institusjon

Tilbakemeldingene blir tilpasset, slik at de tilbakemelder på gjeldende indikatordefinisjoner for utredningstid, involvering i behandlingsplan, og evaluering.

Dashboard

Det er laget et overordnet dashboard for pakkeforløp og nasjonale pasientforløp med underområder for ulike forløp og indikatorer per forløp.

Ny visning vil bli noe forenklet og vil kun vise utredningstid, behandlingsplan og at det er gjennomført evaluering på et overordnet nivå. Det vil si at målinger kan vises for det enkelte helseforetak (ikke underenheter), og oppdateres tertialvis. Mer detaljerte styringsdata må gjøres tilgjengelig, som egne leveranser til regionale helseforetak og helseforetak etter behov.

Helsedirektoratet anbefaler at arbeidet med videreutvikling av tekniske løsninger som understøtter enklere registrering/ automatisert datafangst styrkes. Helsedirektoratet ber regionale helseforetak samarbeide om videreutvikling av tekniske løsninger der det er hensiktsmessig.

Indikatorer

Tidligere målinger og publiseringer

Indikatorer i nasjonale pasientforløp psykisk helse og rus beregnes og oppdateres månedlig i dashbord på helsedirektoratet.no. Noen indikatorer publiseres også tertialvis som Nasjonale kvalitetsindikatorer på Helsenorge.no. Per 2024 beregnes følgende indikatorer:

Tabell 3. Indikatorer i nasjonale pasientforløp psykisk helse og rus 2023

Type indikator

Indikator

Forløpsindikator

Forløpstid for utredning - andel utredet innen anbefalt utredningstid

Forløpstid fra avsluttet avrusning til påbegynt behandling i TSB – andel innen anbefalt forløpstid *

Forløpstid fra klinisk beslutning til første evaluering i poliklinikk – andel innen anbefalt forløpstid

Forløpstid fra henvisning til første fremmøte - andel som har anbefalt forløpstid **

Aktivitetsindikator

Andel som har mottatt informasjon om ulike behandlingsformer

Andel som har utarbeidet behandlingsplan i samråd med behandler

*PF02 - Forløpstid fra avsluttet avrusning til påbegynt behandling i TSB beregnes og tilbakemeldes til rapporterende enheter, men publiseres ikke på nett pga. usikkerhet om datakvalitet i målingen

**PF04 publiseres kun for forløp Psykoseutvikling og psykoselidelser (D06) og Spiseforstyrrelser hos barn og unge (D08).

Reduserte og forenklede målinger

I de reviderte nasjonale pasientforløpene beholdes tre fokusområder for videre monitorering av forløp: Tilpasset og differensiert tid til utredning, brukermedvirkning i planlegging og evaluering av behandling.

Dette innebærer videre monitorering på tre indikatorer.

Tabell 4. Indikatorer i nasjonale pasientforløp psykisk helse og rus etter endring

Type indikator

Indikator

Forløpsindikator

Forløpstid for utredning

Aktivitetsindikatorer

Har evaluert behandlingen i løpet av forløpet

Har utarbeidet behandlingsplan i samråd med behandler

Differensiert utredningstid

Forløpene gir anbefalinger om hvor lang tid en maksimalt skal bruke på ulike faser av forløpet. Dagens publisering av forløpsindikatorer viser andel som er utredet eller evaluert innen den anbefalte tiden. Målingen viser dikotomt hvorvidt man er innenfor eller utenfor den anbefalte forløpstiden.

Tiden som trengs for å utrede en pasient varierer. Mange vil trenge kortere tid enn anbefalt maksimaltid, noen trenger lengere tid. Det anbefales derfor å vise gjennomsnittlig utredningstid, og evt. utredningstid gruppert for å gi et mer differensiert bilde av utredningstiden.

Anbefalt forløpstid for utredning er ulik for ulike forløp og tilstander per i dag, og forskjellig avhengig av om pasienten mottar behandling i døgnbehandling eller i poliklinikk.

Forenkling av indikatorberegningen etter endring:

  • Fjerne differensiering mellom døgn og poliklinikk ved måling av forløpstid for utredning.

    Begrunnelse: Det kan være utfordrende å vite hvilke tider som gjelder i tilfeller hvor pasienten går mellom omsorgsnivåer. Det kan også være risiko for feil knyttet til kobling av data omsorgsnivå og hendelser.
     
  • Helsedirektoratet vil inkludere alle forløp med første fremmøte og klinisk beslutning ved beregning av forløpstid for utredning. Ved beregning av tid til utredning har pasienter som ved inntak er gitt rett til behandling vært ekskludert fra målingen.

    Begrunnelse: Det er usikkerhet knyttet til kobling av data i denne beregningen. Fra 2024 fjernes skillet mellom rett til utredning og rett til behandling i pasient- og brukerrettighetsloven.

Involvering i planlegging av behandling

Måling av andel som har utarbeidet behandlingsplan i samråd med behandler videreføres. Indikatoren beregnes for pasienter hvor det er tatt klinisk beslutning om behov for behandling innen psykisk helsevern eller TSB. Målingen viser pasienter som har registrert involvering i utarbeidelse av behandlingsplan før, eller innen seks uker etter klinisk beslutning.

Involvering i evaluering av behandlingen

Evaluering av behandling ble tidligere målt med forløpstid fra klinisk beslutning til første evaluering i poliklinikk, andel som har evaluert innen anbefalt forløpstid. Målingen viste dikotomt hvorvidt man var innenfor eller utenfor den anbefalte tiden.

Hvor lang tid det bør gå til første evaluering, og mellom evalueringer vil i praksis variere fra forløp til forløp. Noen trenger kortere tid enn anbefalt, noen trenger lengre tid.

Evaluering i forløp vil i endrede forløp måles med en aktivitetsindikator. Evaluering registreres på den eller de datoer den gjøres. Indikatoren vil vise om det er gjennomført evalueringer i forløpet eller ikke.

Begrunnelse: Det er behov for individuelt tilpassede evalueringer av behandlingen. Det er uhensiktsmessig med for kort tid til evaluering etter oppstart av behandling.

Anbefalte forløpstider

Nasjonale pasientforløp psykisk helse og rus gir anbefalinger om maksimale forløpstider for utredning, tid til første evaluering, og mellom evalueringer.

Forløpstidene er veiledende, og de kan være ulike for ulike forløp, og for døgnbehandling og poliklinikk. Det videreføres ikke monitorering opp mot anbefalte forløpstider. Indikatorene endres til å vise gjennomsnittlig tid for utredning, samt aktivitetsindikatorer for brukermedvirkning i planlegging og evaluering av forløpene.

Vedlegg

Tabell 5. Hendelse og utfall i nasjonale pasientforløp psykisk helse og rus etter endring

Hendelse Kode

Hendelse
Beskrivelse

Utfall
Kode

Utfall
Kodetekst

A

Nasjonalt pasientforløp start

 

 

M

Første fremmøte i nasjonalt pasientforløp

 

 

C

Klinisk beslutning

P

Behov for behandling innen psykisk helsevern

T

Behov for behandling innen TSB

S

Behov for behandling fra annen spesialisthelsetjeneste (ikke Psykisk helsevern eller TSB)

K

Behov for behandling og/eller oppfølging fra fastlege, kommunal helse- og omsorgstjeneste

A

Behov for oppfølging fra andre instanser som NAV, PPT, arbeidsgiver, skole, barnevern mm.

I

Ikke behov for videre behandling og/eller oppfølging

E

Evalueringspunkt

 

 

U

Utført aktivitet

U

Pasient og/eller foreldre og eventuelt pårørende er involvert i utarbeidelse av behandlingsplan

X

Avslutning av nasjonalt pasientforløp

M

Avbrudd fordi pasienten ikke har møtt

P

Avbrudd etter pasientens/foresattes eget ønske

G

Avslutning av gjennomført nasjonalt pasientforløp

A

Avslutning av andre årsaker

L

Skal ikke i nasjonalt pasientforløp

N

Overført til annet nasjonalt pasientforløp for psykisk helse eller rus

O

Overført til annet helseforetak/ privat behandlingssted for videreføring av pågående nasjonalt pasientforløp

S

 

Overført til avtalespesialist for ferdigbehandling og avslutning av nasjonalt pasientforløp

Først publisert: 28.10.2024 Siste faglige endring: 28.10.2024 Se tidligere versjoner


FHI

Utarbeidet av FHI i samarbeid med Helsedirektoratet, oktober 2024.