Helse- og omsorgsminister Bent Høie offentliggjorde vinnerne (regjeringen.no) i tilknytning til finalearrangementet til Det Norske Måltid 5. februar 2021.
Vinner i kategorien sunnere produkter: TINE med mindre fett i melk
– Produktene skal ikke bare bli sunnere, men de skal smake godt og appellere til forbrukerne, så dette er et møysommelig arbeid, sa helse- og omsorgsminister Bent Høie ved utdelingen av utmerkelsen til TINE. Melk omsettes i store volum og små endringer i sammensetning kan ha stor betydning for kostholdet og folkehelsen.
Konsernsjef i TINE, Gunnar Hovland takker for prisen. – Folkehelsa er en viktig del av TINEs samfunnsansvar og vi jobber hele tiden for å oppfylle vår del av intensjonsavtalen ved å sørge for at produktene vi tilbyr er en naturlig del av et variert kosthold Da må de også være bærekraftige, sunne, næringsrike og ikke minst; smake veldig godt! Når vi klarer å redusere fettinnholdet i melka, selve kronjuvelen vår, og samtidig beholde den samme gode smaken og den fantastisk rike sammensetningen av viktige næringsstoffer, ja da er det utrolig hyggelig å få en pris som dette.
Juryens begrunnelse:
Melk er et viktig hverdagsprodukt i det norske kostholdet og en kilde til mettet fett. TINE har jobbet med små fettreduksjoner i sine største volumprodukter og reduserte fettinnholdet i to av sine lettmelker med 0,2 % i 2019. Dette er en relativt liten endring, men på grunn av store salgsvolumer utgjør dette en reduksjon i mettet fett på ca. 240 tonn per år. Reduksjonen har dermed en betydelig effekt på inntak av mettet fett i befolkningen.
Fettinnholdet i TINEs to lettmelker, TINE lettmelk 1,0% og TINE lettmelk 0,5%, ble redusert fra 1,2% og 0,7% til 1,0% og 0,5% fett i februar 2019. En reduksjon på 0,2 g fett/100 g høres kanskje lite ut, men med et så stort salgsvolum som TINE lettmelk har utgjør endringen til sammen en reduksjon i mettet fett på ca 240 tonn per år. I et folkehelseperspektiv er de små reduksjonene i hverdagsproduktene viktige og av stor betydning for inntaket av mettet fett i befolkningen. |
2. plass i kategorien sunnere produkter: REMA 1000 med MerAv grovt
Juryens begrunnelse:
Brød er en sentral del av et norsk kosthold og spises ved flere av døgnets måltider. Gjennom en offensiv satsning på #MerAv grove produkter i brødkategorien har REMA 1000 bidratt til at stadig flere kunder får i seg mer grove kornprodukter enn før. Med den største andelen ekstra grove brød i lavprismarkedet og et prisvinnende grovt matpakkebrød som en av kategoriens bestselgere har REMA 1000 gjort hverdagen sunnere for en betydelig andel av befolkningen.
| Gjennom en offensiv satsning på #MerAv grove produkter i brødkategorien har REMA 1000 og Mesterbakeren bidratt til at stadig flere kunder får i seg mer grove kornprodukter enn før. Grovt og ekstra grovt først i produktutvikling og et saltkutt på ca. 30% er blant tiltakene som har vist god effekt for kategorien som helhet. Med den største andelen ekstra grove brød i lavprismarkedet og et prisvinnende grovt matpakkebrød som en av kategoriens bestselgere har REMA 1000 og Mesterbakeren bidratt til flere av intensjonsavtalens innsatsområder og gjort hverdagen til i underkant av 1/4 av Norges befolkning sunnere. |
3. plass i kategorien sunnere produkter: Q-Meieriene med Skyr® Luftig
Juryens begrunnelse:
Mange forbrukere har behov for sunnere mellommåltider i en travel hverdag. Skyr Luftig fra Q-Meieriene er et proteinrikt, fettfritt produkt uten tilsatt sukker og er resultat av en forbrukerdrevet innovasjon. Produktet har rekruttert nye forbrukere til yoghurtkategorien og gjort det enklere for forbruker å ta sunne og gode valg i hverdagen.
| Skyr® Luftig er en forbrukerdrevet innovasjon fra Q-Meieriene som har tilført sin kategori en helt ny smaksopplevelse. Produktet har en god ernæringsmessig sammensetning og leverer på sunnhet gjennom å være proteinrik, fettfri og uten tilsatt sukker. Med sin unike moussekonsistens har Skyr® Luftig rekruttert nye forbrukere til kategorien og gjort Skyr® attraktiv for enda flere. I et folkehelseperspektiv bidrar Skyr® Luftig til å gjøre det enklere for forbruker å ta sunne og gode valg i hverdagen, og passer perfekt som et mellommåltid eller når du har lyst på noe godt. Skyr® Luftig har med sine unike produktfordeler blitt en skikkelig forbrukerfavoritt! |
Vinner i kategorien sunnere markedsføring: Meny med "Sunnspirasjon"
– Vi lar oss lett påvirke i kjøpsøyeblikket og utmerkelsen for sunnere markedsføring er derfor viktig, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie. MENY's 'Sunnspirasjon' med «Fisketirsdag», rabatt på fersk fisk, ukentlige middagstips og fokus på fisk i kundekampanjer, er et viktig bidrag i arbeidet for å øke fiskeinntaket i befolkningen.
Tusen, hjertelig takk! Vi i MENY er utrolig stolte over å vinne denne prisen, nettopp fordi det å kunne bidra til et sunnere kosthold er veldig viktig for oss. Nå blir vi enda mer motivert til å løfte frem «Sunnspirasjon», de enkle tipsene og inspirasjonen som kan hjelpe våre kunder til å ta litt sunnere valg når de handler og lager mat.
Juryens begrunnelse:
Mange synes fisk er vanskelig å tilberede, og det har vist seg krevende å få nordmenn til å spise mer fisk i hverdagen. MENY inspirerer, oppmuntrer og hjelper oss med å spise mer fisk – i hvert fall på tirsdager. Gjennom å markedsføre «Fisketirsdag», med 30% rabatt på fersk fisk, formidle ukentlige middagstips basert på fisk og skalldyr og fokus på fisk i kundekampanjer, har MENY gjort fersk fisk mer tilgjengelig. Resultatet er en betydelig økning av salget av fersk fisk, og MENY har slik bidratt til at nordmenn spiser mer av en råvare som er bra for oss.
| Vi i MENY snakker om «Sunnspirasjon», sunn inspirasjon, de enkle tipsene og triksene som gjør måltidene litt sunnere. Mange spiser lite fisk, og synes det er vanskelig. Derfor har vi innført Fisketirsdag, -30% på fersk fisk hver tirsdag. I tillegg har vi hver uke «Ukens middag under 20 minutter», to enkle middagstips basert på tilbud, der ett av to skal være basert på fisk eller skalldyr. Ved å kombinere en god pris, med en enkel og rask rett, der alt ligger samlet i butikk og oppskriften er lett tilgjengelig, ønsker vi å hjelpe våre kunder med å spise mer fisk. |
2. plass i kategorien sunnere markedsføring: Bakehuset med Influencer Marketing
Juryens begrunnelse:
Bakehuset har tatt i bruk moderne virkemidler i markedsføringen gjennom sitt samarbeid med influenseren Funkygine. Samarbeidet handler både om Funkygine som talsperson for grovt brød og også utviklingen av et eget fiberbrød. Bruken av influensere i markedsføringen har ført til at Bakehuset har lykkes med å kommunisere til og påvirke en yngre målgruppe som ellers ikke er så lett å nå og ført til nye kunder. Fiberbrødet er Norges fjerde mest solgte brød (verdiandel), og har bidratt til at sunne brødskiver øker plassen på norske frokost- og lunsjbord.
| Influencer Marketing er en kanal som vokser raskt og gir oss mulighet til å kommunisere til en bredere målgruppe enn ved tradisjonell markedsføring. Valget av Jørgine Vasstrand (Funkygine) som influencer og talsperson for grove brød var basert på hennes interesse for brød som en naturlig del av et sunt kosthold. Funkygine har i vårt samarbeid hatt innhold i sine kanaler om generell fremsnakking av grove brød, men også om sitt eget Funkygine Fiberbrød. Dette er et ekstra grovt og nøkkelhullsmerket brød, og markedsføringen har bidratt til flere yngre kjøpere og nye kunder for Bakehuset – og inn i brødkategorien i NorgesGruppen. |
3. plass i kategorien sunnere markedsføring: GO2Grill Patricias gatekjøkken med Sunnere gatekjøkken
Juryens begrunnelse:
«Mat-i-farten» er et marked i vekst, og mange nordmenn spiser regelmessig på gatekjøkken. Få forbinder likevel slik mat med helse og sunnhet. Dette forsøker Patricias gatekjøkken i Bardu å gjøre noe med. Gjennom målrettet markedsføring og produktutvikling der de blant annet har gjort det enklere for kundene å velge mer fisk, grønt og grovt brød er Patricas et eksempel til etterfølgelse for andre. Resultatene av arbeidet er imponerende. Blant annet ved at hver fjerde solgte burger er basert på kyllingfilet, vegetar/vegan eller fisk med tare.
GO2Grill Patricias Gatekjøkken har gjennom målrettet og bevisst jobbing med sin markedsføring gjort det enklest mulig for sine kunder å velge de sunnere alternativene med mer av fisk, grønt og grovt brød på menyen. Alle hamburgermenyer hos GO2Grill Patricias Gatekjøkken kan fås med fiskeburger, vegetarburger eller kyllingfilet som alternativ til storfeburger, grovt burgerbrød og søtpotet fries i stedet for vanlig pommes frites. Menyene kan også serveres uten brød. Alt meny- og salgsmateriell hos spisestedet presenterer disse valgene for kunden på en enkel og oversiktlig måte, og sidestiller alternativene. Veien til å velge sunnere fastfood har aldri vært enklere! |
Nominasjoner i kategorien Sunnere produkter i 2020
Det kom inn 29 nominasjoner til kategorien sunnere produkter i 2020.
Aktør | Nominert tiltak |
| Funkygine fiberbrød er et ekstra grovt brød som er rikt på kostfiber og høyt proteininnhold. Brødet har en grovhetsprosent på 93% og er nøkkelhullsmerket. Funkygine Fiberbrød tok markedet med storm ved lansering og brødelskere over hele landet jublet. Brødet befant seg raskt på topp blant Norges mest kjøpte brød, og nådde også ut til nye og yngre målgrupper. Produktet er en viktig brikke i Bakehusets arbeid for å gi brød et positivt omdømme og er forankret i NorgesGruppens og Bakehusets sunnhet og helse strategi, hvor nøkkelhullsmerke, lavt innhold av salt og høyt innhold av kostfiber og fullkorn er viktige målsettinger. |
| Våre Groveste er en serie ekstra grove brød hvor alle brødene har mer enn 80 prosent grovhet, er nøkkelhullsmerket, lavt saltinnhold og et høyt innhold av fiber. Brødserien består av åtte brød i ulike smaker, typer og størrelser. Alle brødene bakes ferske fra våre bakerier og leveres til butikk hver dag. Våre Groveste-serien skal gjøre det enklere for forbrukerne å ta sunne valg i hverdagen. Et grovere brødsortiment er forankret i NorgesGruppen og Bakehusets strategi om sunnhet og helse, hvor nøkkelhullsmerke, lavt innhold av salt og høyt innhold av kostfiber og fullkorn er viktige målsettinger. |
| Coop Fiskeburgere med 92 % fisk ble først lansert i to versjoner i 2019, «Hyse og torsk» og «Purre og hvitløk». Den tredje varianten, «Chili» kom på plass til grillsesongen 2020. Fiskeburgerne har en grov og saftig konsistens, med markedets høyeste innhold av fisk. Sammen med tilbehør som burgerbrød, salat, grønnsaker, er disse et fullgodt burgermåltid. Fiskeburgerne er blitt tatt svært godt imot av kundene våre, og særlig gjelder dette yngre forbrukerne. Produktet har vært del av Coops grill-kampanje med tilbud 3 for prisen av 2, og vi ser at mange forbrukere tar med seg fiskeburgere til grillmåltidet. Coop sin salgsandel av fiskeburgere ligger på ca. 37%, mens fair share er ca. 29%. |
| Tilgjengeliggjøring av smakfulle, fett & karbohydratfattige, proteinrike produkter som faktisk metter bidrar til å bedre folkehelsen. Små forpakninger bidrar til å redusere matsvinn – og er geniale for små husholdninger som ønsker lettvinte og sunne måltider. Kylling er et klimavennlig og bærekraftig protein fra før, og med Den Stolte Hanes bærekraftsstrategi – der vi skal halvere våre allerede lave utslipp innen 2025 gjør Stekt & Spiseklar til kandidat i valget av «Sunnere Produkter». Vår klare målsetning: å bidra til at den norske befolkningen kan ta bedre og ikke minst sunnere valg i hverdagen - på farta eller hjemme. |
| Det Glutenfrie Verksted ble etablert i 2014 med visjon å tilby smakfulle, glutenfrie produkter med naturlige og næringsrike ingredienser uten tilsetningsstoffer, «mindre sukker og mer fiber». Det Glutenfrie Verksted har siden signering av Intensjonsavtalen lansert 4 nyheter, alle er nøkkelhullmerket. Müsli med Chia, Eltefri brødmiks, Nistebrød miks og nå i september Frokostblanding. Det Glutenfrie Verksted har distribusjon i alle dagligvarekjedene og bidratt til at «fri for hylla» rundt omkring i Norge har nyttige alternativer. Det Glutenfrie Verksted har også deltatt i helsedirektoratets nøkkelhullkampanje og er opptatt av å dele oppskrifter og tips i sosiale medier for et økende glutenfritt publikum. |
| La byggkornet følge deg gjennom dagen! Det unike Duga-bygget har så gode helsemessige virkninger at den kan ha sin plass ved alle dagens måltider. Duga jobber tett med forskere, bønder, bakere og forbrukere for stadig å utvikle sunnere produkter. Å både fokusere på og kommunisere sunnhet, renhet og fremheve folkehelse er en stor utfordring i kategorier der det meste styres av gigantene. Duga har siden starten jobbet med å bli et foretrukket og ikke minst tilgjengelig alternativ i flere kategorier, og opplever at tiden nå er inne for en mere bevisst forbruker. |
| Bremykt og Brelett er store merkevarer i norsk dagligvare og reseptforbedringer vil derfor ha betydning for mange. Høsten 2018 lanserte vi, i samarbeid med Norgesgruppen, Bremykt Mykere, med mindre mettet fett enn originalen. Smør og margariner bidrar med 16 % av nordmenns inntak av mettet fett, og derfor vil det å bytte ut Bremykt original med Bremykt mykere ha betydning for fettinntaket. Lanseringen reduserte volumet av mettet fett med 87 tonn årlig. I 2017 reduserte vi også saltinnholdet på både Brelett og Bremykt, slik at vi nådde målet i Saltpartnerskapet. Tiltaket førte til en reduksjon på over 17 tonn salt. |
| Ferske ferdigretter har i mange år vært en av kategoriene med mest vekst i norsk dagligvare og Fjordland er en av de største aktørene i kategorien. 110 000 nordmenn spiser Fjordland til middag hver dag. Fordi vi ønsker å ta vårt samfunnsansvar for folkehelsen har vi skrevet under på alle innsatsområdene i Intensjonsavtalene. I våre ferdigretter har vi jobbet med reduksjon av salt og mettet fett, samt økning av mengde og kvalitet på grønnsaker og fisk. |
| Isserien ZERoh! 10pk/småis er et samarbeid mellom Hennig-Olsen Is og Lerum (eier av merkevaren ZERoh!) har tilført handelen noe reelt nytt ved å kunne tilby et nytelsesprodukt uten sukker, tilsatt sukker og med 0 kalorier. Det er verdens første is uten kalorier og dekker et reelt behov for forbrukere som er opptatt av å leve sunt og å ha kontroll over hvor mange kalorier de konsumerer. Produktene ble lansert i 2019 og har på kort tid etablert seg i salgstoppen ved at ZERoh 10pk var den nest mest selgende iskremnyheten i 2019 i dagligvare, som beviselig viser at det er et marked for produktet. |
| NUDE er neste generasjon fruktis som inneholder hele 80% frukt, består kun av naturlige ingredienser og har et relativt lavt kcal innhold. NUDE ble lansert i småis og multipack format med smakene Jordbær og Mango. Vår visjon var å kunne tilby en is som gir forbruker den funksjonelle fordelen en får i form av et høyt fruktinnhold, samtidig som isen er laget på naturlige ingredienser. I tillegg var målet vårt å ikke gå på kompromiss med smak, å gi forbruker følelsen av «Frukt på pinne». NUDE ble lansert februar 2020 og har vært en stor salgsuksess. |
| Lofoten Matpakkekaker er fisk på farten! Et genialt produkt for å imøtekomme fisk i lunsj og mellommåltid sammenheng på en spennende og smakfull måte. Lofoten Matpakkekaker er minifiskekaker, skreddersydd i form og resept, for å være like gode kalde som varme. En pakke inneholder 5 minifiskekaker á 20 gram, en praktisk porsjonsstørrelse, med en mild smak som «alle» kan like. Perfekt i matpakka, til lunsj eller som et sunt påfyll på farten, like aktuelt for stor som for liten. Lofoten Matpakkekaker reduserer situasjonsbarrieren ved fiskekonsum og gjør det enkelt å spise mere fisk– i en rekke nye situasjoner! |
| Rask mat på farten er en kategori som ofte kjennetegnes ved å være mindre sunn. Salatbaren og kuttet frukt: «100% frukt – smågodt i farta», svarer på kundens ønske om lett tilgjengelig, litt sunnere mat. Salatbaren tilbyr et litt sunnere alternativ, både til lunsj, middag, og som et tilbehør, hjemme og på farten. Det at salatbaren har vokst til å bli MENY sitt største produkt i omsetning beviser at vi ha klart å møte et behov i markedet. Kuttet frukt er for deg som ønsker frisk frukt, enkelt. Vi i MENY ønsker å hjelpe våre kunder med å spise litt sunnere. |
| Melange har vært på markedet i over hundre år. Allerede i 2004 startet vi arbeidet med å redusere saltinnholdet, og fulgte etter med reduksjon av mettet fett i 2012. Som følge av intensjonsavtalen i 2016 er flere endringer gjennomført: Fra 2016-2019 er saltinnholdet redusert fra 2,0 g salt/100 g vare til 1,5 g salt/100 g vare. Det har resultert i en årlig besparelse av salt til forbrukerne på 17 tonn. Mettet fett er redusert fra 34 g mettet fett/100 g vare til 30 g/100 g vare. Det har gitt en årlig besparelse av mettet fett til forbrukerne 235 tonn siden 2017. Mills har med disse produktforbedringene i et stort volumprodukt bidratt til bedre folkehelse, ved å treffe mange. |
| Mills har utviklet nye produkter som svarer på forbrukerønsket om mer plantebaserte produkter. Med økende interesse for mer plantebasert, og intensjonsavtalens innsatsområde for frukt, grønt og grove kornvarer, ble lanseringen av Plantego’ satt i fokus for å revitalisere påleggssalatkategorien. Plantego’ produktene kan ernæringsmessig være gode alternativ til påleggssalater, men også erstatte andre pålegg, og dermed bidra til lavere inntak av mettet fett og økt inntak av fiber. Tre grønnsakspålegg ble lansert i 2019, under Mills nye merkevare «Plantego`». Andelen med plantebaserte ingredienser er høy, og varierer fra 89-98 prosent. Siden lansering står Plantego` for 55 prosent av verdiveksten i kategorien, og gir forbrukerne ernæringsmessige gode valg. |
| Vita hjertego’ Grønnsakspostei ble lansert september 2019, og ble raskt en ny favoritt i posteihyllen. Produktet har klart å trekke nye brukere inn i en veletablert kjøttpåleggskategori, opp mot 50 % av forbrukerne er nye i kategorien. Produktet svarer på forbrukerbehov om mer plantebaserte produkter. Vita hjertego’ bidrar samtidig til bedre folkehelse ved at alle produktene inneholder planteoljer som har et høyt innhold av umettet fett. Med grønnsaksposteien bidrar merket i tillegg positivt i et grønt skifte mot et mer miljøvennlig grønt kosthold. Hittil i år har Vita hjertego’ postei hatt en volumøkning innen postei på 79,2%, tilsvarende en andel på 6,8%. |
| I forkant av signeringen av Intensjonsavtalen i 2016, gikk Bent Høie ut mot det høye sukkerinnholdet i frokostblandinger i media. Det tok Nestlé, som en betydelig aktør innen frokostkategorien, til seg. Vi har lenge jobbet strategisk med frokostporteføljen vår, men fra 2016 ble arbeidet intensivert i Norge, både for å gjøre produktene sunnere og bedre omdømmet til kategorien. Gjennom stegvise forbedringer, inneholder frokostproduktene våre i dag mindre sukker, mindre salt og mer fullkorn enn for fire år siden. Resultatene fra denne strategiske satsingen har ikke latt vente på seg, og siden 2016 har Nestlé blitt markedsleder i kategorien her i Norge. Trenden er tydelig; når sukkerinnholdet går ned og fullkornsinnholdet opp – går salget opp. Sunnhet lønner seg. |
| Sunnhet og folkehelse – et satsningsområde i NorgesGruppen i tråd med kostrådene Sunnhetssatsingen ble besluttet med utgangspunkt i at over 60% av norske forbrukere ønsker hjelp til å spise sunnere (ref. Norske Spisefakta), og det faktum at dårlig kosthold i Norge utgjør den neste største årsaken til tidlig død og nedsatt livskvalitet. Ubevisste valg styrer oss alle i stor grad når vi handler og spiser. Å hjelpe kundene til et bedre kosthold vil derfor være til stor nytte for enkeltpersoner og samfunnet, samtidig som det kan være en viktig nøkkel til vekst for NorgesGruppen. |
| Som første kjede i Norge, åpnet Deli de Luca en butikk med et utvalg bestående av kun vegan- og vegetarprodukter 11.11. kl 11, Veggie de Luca på Grünerløkka. Ambisjonen er å sette et ordentlig fotavtrykk nå og fremover med sunne muligheter og et konsept med fokus på bærekraft og miljø. Etterspørselen i markedet er sterkt økende og konseptet vil være med å gjøre tilgjengeligheten for sunne produkter mye enklere fremover. Etter åpning har det vært massiv oppmerksomhet, først og fremst i Some og øvrig media. Konseptet skal ekspandere også med delkonsepter i øvrige Deli de Luca butikker. |
| I Norgesmøllene er vi opptatt av at allergier og intoleranser ikke skal være til hinder for et sunt og balansert kosthold. Derfor har vi utviklet et fullt sortiment for glutenfri baking og en glutenfri brødserie. Vi nominerer våre grove glutenfrie produkter, som alle er basert på havre og oppfyller kravene til nøkkelhull. Havren bidrar naturlig med fiber, sunne fettsyrer og betaglukaner i disse produktene. Det er sentralt for oss å benytte brødskalaen på vår glutenfrie brødserie. Dette er en god veileder for den norske forbruker for å kunne navigere og ta sunne valg innen brødprodukter. |
| For oss handler ikke sunnhet om finurlige formler eller magiske oppskrifter. Sunnhet handler om å ha det bra. Og det trenger ikke være så komplisert å spise sunt. Naturen er jo full av råvarer som er både sunne og gode. Det eneste vi har gjort er å plukke ut de smakene vi liker aller best, så det blir enklere for deg å velge sunt når du har lyst på noe godt. Vi tilsetter aldri sukker, tilsetningsstoffer eller andre hemmelige ingredienser. Det er derfor Bare Bra-produktene er like gode som de er sunne og naturlige. |
| Doc halslinser- Sukkerfri bestselger Siden 1970 har folkefavoritten Doc halslinser fra Nidar lindret såre norske halser. Hvert eneste år spiser vi nærmere 200 millioner av dem. I 2017 ble de populære halslinsene lansert i sukkerfrie varianter i KIWI, Meny, Spar og Joker og ved å bytte til Doc sukkerfri halslinser har Orkla og NorgesGruppen bidratt til en årlig sukkerreduksjon i befolkningen på rundt 130 tonn. Fra 2021 er de sukkerfrie variantene tilgjengelig i hele det norske markedet. |
| Skyr® Luftig er en forbrukerdrevet innovasjon fra Q-Meieriene som har tilført sin kategori en helt ny smaksopplevelse. Produktet har en god ernæringsmessig sammensetning og leverer på sunnhet gjennom å være proteinrik, fettfri og uten tilsatt sukker. Med sin unike moussekonsistens har Skyr® Luftig rekruttert nye forbrukere til kategorien og gjort Skyr® attraktiv for enda flere. I et folkehelseperspektiv bidrar Skyr® Luftig til å gjøre det enklere for forbruker å ta sunne og gode valg i hverdagen, og passer perfekt som et mellommåltid eller når du har lyst på noe godt. Skyr® Luftig har med sine unike produktfordeler blitt en skikkelig forbrukerfavoritt! |
| Gjennom en offensiv satsning på #MerAv grove produkter i brødkategorien har REMA 1000 og Mesterbakeren bidratt til at stadig flere kunder får i seg mer grove kornprodukter enn før. Grovt og ekstra grovt først i produktutvikling og et saltkutt på ca. 30% er blant tiltakene som har vist god effekt for kategorien som helhet. Med den største andelen ekstra grove brød i lavprismarkedet og et prisvinnende grovt matpakkebrød som en av kategoriens bestselgere har REMA 1000 og Mesterbakeren bidratt til flere av intensjonsavtalens innsatsområder og gjort hverdagen til i underkant av 1/4 av Norges befolkning sunnere. |
| Fettinnholdet i TINEs to lettmelker, TINE lettmelk 1,0% og TINE lettmelk 0,5%, ble redusert fra 1,2% og 0,7% til 1,0% og 0,5% fett i februar 2019. En reduksjon på 0,2 g fett/100 g høres kanskje lite ut, men med et så stort salgsvolum som TINE lettmelk har utgjør endringen til sammen en reduksjon i mettet fett på ca 240 tonn per år. I et folkehelseperspektiv er de små reduksjonene i hverdagsproduktene viktige og av stor betydning for inntaket av mettet fett i befolkningen. |
| TINE Lettmelk med smak ble lansert til L1 2018. Den eksisterer i tre varianter – kakao&kaffe, sjokolade og vanilje. Melken er laktoseredusert, noe som gir litt søtere smak. Den er ikke tilsatt søtstoff eller sukker, men har et naturlig innhold av sukker (laktose) fra melk. Melken er også tilsatt vitamin D. Her har produktutviklerne gjort en skikkelig god jobb! Den nye melken har rekruttert brukere som tidligere drakk smaksatt melk med tilsatt sukker. Vi får dermed en vridning over på variantene uten tilsatt sukker. Forbruker får i seg næringsstoffene melk bidrar med, og mindre tilsatt sukker – en vinn-vinnsituasjon. |
| TINE Yoghurt er Norges mest spiste yoghurt med over 100 millioner porsjoner hvert år. TINE har jobbet med sukkerreduksjon i sin yoghurtportefølje over flere år. Suksessen har vært å redusere små steg av gangen slik at forbruker gradvis venner seg til at produktene blir mindre søte. Sukkerinnholdet i TINE yoghurt ble redusert fra 8% til 6% i 2016 og videre til 5% tilsatt sukker i 2018. Disse reduksjonen har spart forbruker for 513 tonn tilsatt sukker (basert på årlig salgsvolum per sept 2020). TINE merker alle sine yoghurter med mengden tilsatt sukker for at forbruker skal kunne ta informerte valg. |
| 30% reduksjon av sukker i First Price saft NorgesGruppen har et mål om å redusere sammenlignbar omsetning av sukker med ti prosent innen 2020. Innenfor definerte varegrupper selger NG ca. 40 000 tonn sukker årlig, og med en målsetning på 10% reduksjon totalt, tilsvarer det 4 000 tonn sukker. Unil forvalter NorgesGruppens EMV og skal innen sunnhet og folkehelse bidra til en varig positiv endring i folks helse. For å bidra til NorgesGruppens mål re-lanserte vi First Price Husholdningssaft 1,5l og First Price Appelsinsaft i 2017. Produktene hadde et volum på 1,5 mill salgsenheter i 2017. Et godt arbeid med reseptendringer førte til en 30% reduksjon av tilsatt sukker for begge saftvariantene. Resultatet ble en total sukkerreduksjon på 550 tonn, hvor sukkerreduksjon utgjorde 200 tonn og en volumreduksjon som bidro med 350 tonn. |
| Unils Saltrapport 2015-2018: I Unils strategi har vi et mål om at kvalitet og bærekraft skal ligge til grunn i alt vi gjør og en viktig del av dette er å bidra til NorgesGruppen sitt arbeid med sunnhet og folkehelse. Vi har derfor i mange år jobbet systematisk med å redusere salt i våre produkter, og signerte også Saltpartnerskapet gjennom NorgesGruppen i 2014. For å synliggjøre dette arbeidet utarbeidet vi i 2019 en rapport som viser resultatene av arbeidet vi har gjort. I slutten av 2018 var 92% av våre produkter (som har mål i saltlistene) i henhold til eller under saltmålene. |
Wasa Din Stund er Wasa sitt aller første medium (mellomstort) runde knekkebrød med topping. Bakt på kun tre enkle ingredienser; rugmel, gjær og vann – er dette et fantastisk godt, rustikt knekkebrød toppet med chia og havsalt. Knekkebrødet er Nøkkelhullsmerket, har full score på Brødskala’n og defineres derfor som ekstra grovt. Det kan nytes med mange typer pålegg, eller bare som en litt sunnere snack. Wasa Din Stund har vært et «friskt pust» for kategorien, og bidratt til vekst hos alle kjeder, totalt for kategorien, både i volum og verdi. Det er også klimanøytralt, i likhet med øvrige Wasa-produkter. |
Nominasjoner i kategorien Sunnere markedsføring i 2020
Det kom inn 17 nominasjoner til kategorien sunnere markedsføring i 2020.
Aktør | Nominert tiltak |
| Influencer Marketing er en kanal som vokser raskt og gir oss mulighet til å kommunisere til en bredere målgruppe enn ved tradisjonell markedsføring. Valget av Jørgine Vasstrand (Funkygine) som influencer og talsperson for grove brød var basert på hennes interesse for brød som en naturlig del av et sunt kosthold. Funkygine har i vårt samarbeid hatt innhold i sine kanaler om generell fremsnakking av grove brød, men også om sitt eget Funkygine Fiberbrød. Dette er et ekstra grovt og nøkkelhullsmerket brød, og markedsføringen har bidratt til flere yngre kjøpere og nye kunder for Bakehuset – og inn i brødkategorien i NorgesGruppen. |
| La byggkornet følge deg gjennom dagen! Det unike Duga-bygget har så gode helsemessige virkninger at den kan ha sin plass ved alle dagens måltider. Duga jobber tett med forskere, bønder, bakere og forbrukere for stadig å utvikle sunnere produkter. Å både fokusere på og kommunisere sunnhet, renhet og fremheve folkehelse er en stor utfordring i kategorier der det meste styres av gigantene. Duga har siden starten jobbet med å bli et foretrukket og ikke minst tilgjengelig alternativ i flere kategorier, og opplever at tiden nå er inne for en mere bevisst forbruker. |
| I 2020 lanserte Fjordland 4-korngrøt, en ny nøkkelhullsgrøt sammen med Fjordland Havregrøt og Byggrynsgrøt. I tillegg til Nøkkelhull er grøtene merket med Nyt Norge og er naturlig kilde til protein og fiber. Fra å være et typisk middagsmåltid, har grøt, og spesielt fullkornsgrøt, blitt aktualisert gjennom hele måltidsdøgnet. Grøtene kan spises varme og kalde, blandes med yoghurt, cottage cheese, toppes med frukt, bær og nøtter. Variasjonsmulighetene gjør grøtene aktuelle for stadig flere målgrupper. Gjennom å utvide valgmulighetene for nøkkelhullsmerkede grøter, samt økt fokus i media og kommunikasjon, ønsker vi å inspirere forbrukerne til å velge #merav fullkorn og nøkkelhullet. |
| Produktserien Gilde Go' og Mager gir folk sunnere, nøkkelhullmerkede alternativer til vanlige kjøttprodukter. Serien har hatt en volumvekst på 50% de to siste årene. Forutsatt at Go' og Mager erstatter standardprodukter med mer fett medfører salgsveksten at befolkningen vil spise ca. 70 tonn mindre fett i 2019 og 2020. Veksten skyldes både at markedsføringen av serien er intensivert og at produktene har fått mer konkurransedyktige priser i butikk. NorgesGruppen har vært spesielt positive til å fremme sunne alternativer og står for 63% av volumveksten på Gilde Go' og Mager hittil i år. |
| GO2Grill Patricias Gatekjøkken har gjennom målrettet og bevisst jobbing med sin markedsføring gjort det enklest mulig for sine kunder å velge de sunnere alternativene med mer av fisk, grønt og grovt brød på menyen. Alle hamburgermenyer hos GO2Grill Patricias Gatekjøkken kan fås med fiskeburger, vegetarburger eller kyllingfilet som alternativ til storfeburger, grovt burgerbrød og søtpotet fries i stedet for vanlig pommes frites. Menyene kan også serveres uten brød. Alt meny- og salgsmateriell hos spisestedet presenterer disse valgene for kunden på en enkel og oversiktlig måte, og sidestiller alternativene. Veien til å velge sunnere fastfood har aldri vært enklere! |
| Lavkalori iskrem er en trend som har vært veldig populær i USA og Europa og nå er på full fart inn i Norge. Forbrukerne viser større interesse og bevissthet for produkter med færre kalorier – og særlig hvor dette ikke går på bekostning av smak eller kvalitet. Nyt er en lavkalori iskrem serie med mye smak. En rik og kremet iskrem, generøst fylt med fristende godsaker. Nyt ble lansert i 2019 med en litt annerledes kampanje – «sikkert ikke god». Den fikk god mottagelse, ble en «snakkis» og skilte seg positivt ut blant tradisjonell reklame for sunnere produkter. Nyt har blitt svært godt mottatt blant de som ønsker en litt sunnere og veldig god iskrem. |
| Det store fiskeeksperimentet – KIWI. Til tross for handlingsplaner og målsettinger viser pilene at sjømatkonsumet i Norge går i feil retning. I 2018 falt forbruket av sjømat i Norge med ti prosent. Dette ville KIWI gjøre noe med. Gjennom tre momskutt på hhv. henholdsvis frukt og grønt, nøkkelhullsvarer og fisk, har KIWI vist at lavere pris bidrar direkte til økt konsum av disse varegruppene. I 2019 startet vi året med å kutte prisen på all fersk og frossen fisk tilsvarende momsen. Det resulterte i en 42 % økning i fiskesalget over en seksukersperiode. |
| Sukkerreduksjon i brus i KIWI. KIWI har et mål om å redusere sukkeromsetningen med 10 % innen utgangen av 2020. I 2015 sto brus alene for nesten 28 % av sukkeromsetningen, dette ville vi gjøre noe med. Vi har jobbet med mange virkemidler – sortiment, plassering, pris og kommunikasjon. I 2017 reduserte vi sukkerinnholdet i First Price brus, deretter endret vi vareplassering og ga sukkerfri brus mer fremtredende plass. I 2018 kuttet vi prisen på sukkerfri brus. De sukkerfrie alternativene har fremdeles best plassering i KIWIs butikker og vi fortsetter vi å fokusere på de sukkerfrie alternativene i vår kommunikasjon. |
LEON lanserte sommeren 2020 LoVe Burger i det norske markedet. En 100% plantebasert burger laget av rødbet og soya, med vegansk ost og brød. Vi ønsket å tilby et produkt laget av kjærlighet, men kjærlighet til planeten, uten at det går på kompromiss med smak. LoVe Burger har blitt en hit i alle kundegrupper, ikke bare de som bevisst velger et plantebasert kosthold. | |
| Vi i MENY snakker om «Sunnspirasjon», sunn inspirasjon, de enkle tipsene og triksene som gjør måltidene litt sunnere. Mange spiser lite fisk, og synes det er vanskelig. Derfor har vi innført Fisketirsdag, -30% på fersk fisk hver tirsdag. I tillegg har vi hver uke «Ukens middag under 20 minutter», to enkle middagstips basert på tilbud, der ett av to skal være basert på fisk eller skalldyr. Ved å kombinere en god pris, med en enkel og rask rett, der alt ligger samlet i butikk og oppskriften er lett tilgjengelig, ønsker vi å hjelpe våre kunder med å spise mer fisk. |
| Nordmenn spiser for mye mettet fett, og helsemyndighetene anbefaler reduksjon. På 2000-tallet lanserte Mills flytende Melange. Produktet inneholder rapsolje, med et høyt innhold av umettet fett. Saltinnhold som innfrir nøkkelhullskriterier og målene i Saltpartnerskapet, gjør produktet ernæringsmessig gunstig. Forbrukerinnsikt viser at pris og at forbrukerne glemmer produktet er de viktigste forbrukerbarrierene mot å kjøpe flytende margarin. Mills har derfor startet tiltak for å gjøre forbrukerne kjent med produktet og bruksområder, samt priskampanjer i samarbeid med kjedene. Per uke 40 2020 har vi hatt en vekst i salget av flytende Melange på over 207 tonn tilsvarende 16,2 % vekst. |
| Sammen med LHL startet Mills prosjektet Vit din verdi. Vi sjekket kolesterolet til 2000 friske personer. 1) Gjennomsnittlig totalkolesterol er over anbefalt nivå, men på et nivå der livsstilsendringer bør være medisinen 2) Nesten halvparten av personene i gruppen 30-39 år har høyere kolesterolverdier enn anbefalingene. Og av disse hadde 66 % for høyt LDL-kolesterol. Kolesterol er en av de viktigste risikofaktorene til hjerte- og karsykdommer, og funnene viser at det er behov for informasjon i tidlig alder, og at kosthold kan være en essensiell faktor for lavere kolesterol. |
| Vita hjertego’ fra Mills er en serie matvareprodukter som er basert på forskning, med formål om å redusere mengden mettet fett, og dermed bidra til at færre får høyt kolesterol. Vita hjertego’ ønsker at så mange som mulig skal kunne spise sunt uten å måtte gjøre store endringer i kostholdet. Vita hjertego’ har gjennom nytt kommunikasjonskonsept opplyst forbrukerne om at små justeringer i kostholdet kan gi redusert kolesterol, ved å bytte ut mettet fett med umettet fett. Kommunikasjonen har evnet å løfte salget, og flere forbrukere har dermed byttet til matvarer med et høyt innhold av umettet fett. |
| Sunnhet og folkehelse – et satsningsområde i NorgesGruppen i tråd med kostrådene Sunnhetssatsingen ble besluttet med utgangspunkt i at over 60% av norske forbrukere ønsker hjelp til å spise sunnere (ref. Norske Spisefakta), og det faktum at dårlig kosthold i Norge utgjør den neste største årsaken til tidlig død og nedsatt livskvalitet. Ubevisste valg styrer oss alle i stor grad når vi handler og spiser. Å hjelpe kundene til et bedre kosthold vil derfor være til stor nytte for enkeltpersoner og samfunnet, samtidig som det kan være en viktig nøkkel til vekst for NorgesGruppen. |
| Som første kjede i Norge, åpnet Deli de Luca en butikk med et utvalg bestående av kun vegan- og vegetarprodukter 11.11. kl 11, Veggie de Luca på Grünerløkka. Ambisjonen er å sette et ordentlig fotavtrykk nå og fremover med sunne muligheter og et konsept med fokus på bærekraft og miljø. Etterspørselen i markedet er sterkt økende og konseptet vil være med å gjøre tilgjengeligheten for sunne produkter mye enklere fremover. Etter åpning har det vært massiv oppmerksomhet, først og fremst i Some og øvrig media. Konseptet skal ekspandere også med delkonsepter i øvrige Deli de Luca butikker. |
| Nordmenn ønsker lettvinte middagsprodukter i hverdagen, men det som tilbys i butikken er ikke alltid så sunt. Prior lanserte i uke 8 2020 fire lettvinte middagsprodukter i ny posepakning der tre av dem har nøkkelhull: Prior Karbonader, Prior Kjøttboller og nyheten Prior Kyllingpinner. I tillegg var også Prior Kyllinglår, ferdig grillet i pose med i kampanjen. Produktene ble markedsført gjennom en stor kampanje i TV, utendørsreklame, på nettsider og i sosiale medier uke 8-12. Kampanjen fikk høy oppmerksomhet, ga stor salgsøkning og har dermed fått flere til å spise sunnere middagsprodukter. |
| Norvegia® og Jarlsberg® er etablerte merkevarer og har en naturlig plass på frokost-, lunsj-, middag- og kveldsbordet hos mange nordmenn. Ost er en kilde til flere viktige næringsstoffer, men bidrar også med mye mettet fett. TINE har derfor i perioden 2016-2019 hatt økt fokus på å fremme lettostene i butikk og media med formål om å øke forbruket av lettost. Dette har ført til en positiv verdi- og volumutvikling i perioden. Det er imidlertid fortsatt er en vei å gå før lettost blir et naturlig valg for de fleste. TINE har derfor planer om en fornyet satsning på lettost frem mot 2025. |
Les mer om intensjonsavtalen for et sunnere kosthold.