Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Intensjonsavtalens utmerkelser 2024

Helse- og omsorgsdepartementet har opprettet to utmerkelser for godt arbeid i medhold av intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold.

Om utmerkelsene

Intensjonsavtalen har som mål å føre til et mer helhetlig og overordnet samarbeid mellom bransjen og myndighetene, slik at det blir enklere for forbrukerne å ta sunnere valg. Målet er å øke andel av befolkningen som har et balansert kosthold i tråd med myndighetenes kostråd. Helse- og omsorgsdepartementet har opprettet to utmerkelser for godt arbeid i intensjonsavtalen. 

Intensjonsavtalens utmerkelser 2024

Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre åpnet for nominasjon 2. september (regjeringen.no). Frist for å nominere var innen utgangen av 20. oktober 2024.

Hvem kan delta?

Aktører som har signert intensjonsavtalen eller tilslutningsavtalen, eller et datterselskap eller en del av et større selskap som har signert, kan delta. Opplysningskontorene i landbruket og Norges Sjømatråd kan delta. Aktørene sender selv inn egne bidrag. Hver aktør kan nominere flere initiativ/bidrag. Alle nominerte bidrag vurderes individuelt.

Kriterier for nominasjon

Kategori 1: Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere produkter

  • Kriterier: Innovasjon, reformulering, prosessforbedring, porsjons- og pakningsstørrelser eller utvikling av nye produkter eller retter
  • Premiss: utmerkelsen skal særlig være innenfor volumkategorier

Kategori 2: Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere markedsføring

  • Kriterier: Tiltak for å fremme sunnere alternativer og valgmuligheter, herunder kommunikasjon og markedsføring, merking, inspirasjon, prisvirkemidler, produktplassering i butikk, kiosk, serveringssted eller lignende, for å påvirke forbrukeratferd rundt helse og kosthold
  • Eksempler på merking kan være nøkkelhullet, 5 om dagen, Godfisk og Brødskala’n

Krav til registrering

  • Nominerte bidrag må være startet etter intensjonsavtalen ble signert (06.12.2016). Tiltaket kan være pågående
  • Argumentér for at tiltaket har, eller vil kunne ha betydning for folkehelsen
  • Vær tydelig på hvilke egenskaper/resultater ved bidraget som gjør det til en verdig vinner
  • Nominerte tiltak bør, så langt det er mulig, dokumenteres. Legg ved relevant materiell, dokumentasjon på resultater eller annet som på en god måte støtter opp under tiltaket. Eksempel på dokumentasjon kan være:
    • Salgstall, markedsandelsutvikling, markedsundersøkelser, forbrukerpreferanser, nye distribusjonskanaler, næringsinnhold, forbrukertester, mediebudsjett etc.
    • Alle vedlegg unntas offentlighet og er kun for juryen
  • NB: Den korte omtalen av bidraget offentliggjøres på Helsedirektoratets nettsider. Vær bevisst og følg intensjonsavtalens vedlegg 1 "Overordnede konkurranserettslige retningslinjer"
  • Tidligere nominerte bidrag kan renomineres

Jury

Juryen består av medlemmer av referansegruppen for intensjonsavtalen. Juryen innehar spisskompetanse innen fagområdene produktutvikling, ernæring, markedsføring og forbrukertrender.

Juryen består av:

  • Kristin Hollung, Avdeling mat og helse, Nofima, juryleder
  • Lars Erling Olsen, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI
  • Nanna Lien, Avdeling for ernæringsvitenskap, Universitetet i Oslo
  • Annechen Bahr Bugge, Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet

Helsedirektoratet har sekretariatsfunksjon for utmerkelsene, men sitter ikke i juryen.

Kåring av vinner

  • Juryen kårer 1. - 3. plass innen hver kategori
  • Finalistene offentliggjøres i tilknytning til helse- og omsorgsministerens møte i næringslivsgruppen på matområdet høsten 2024
  • Kåring av vinner vil foregå på nyåret 2025

Spørsmål?

Kontakt sekretariatet for intensjonsavtalen: ole.berg@helsedir.no, tlf.: 41511893.

Nominasjoner i kategorien Sunnere produkter i 2024

Nominasjoner i kategorien Sunnere produkter. Det er kommet inn totalt elleve nominasjoner:

Aktør

Nominert tiltak

CarePacks Logo.jpg
CarePacks har med sin serie med sunne chips som nå teller 6 i handelen, vært en pioneer i å bygge healthy snacking kategorien med sin serie Eplegull og nå siste tilskudd til serien Plantegull.
Bremykt mykere_logo.png
Reduksjon av mettet fett er et prioritert område for Fjordland som jobber på flere produktområder, både gjennom resept- og porteføljeendringer. Bremykt er det produktområdet i Fjordland som bidrar mest på mettet fett, og i tett kundesamarbeid ble Bremykt Mykere lansert. Forbrukeren har en valgmulighet, med både Bremykt Original og en variant med mindre mettet fett. Ved å synliggjøre forbrukerfordelen «enda enklere å smøre» og den gode Bremykt-smaken, har Mykere nå 40% av volumet på Bremykt totalt. Resultatet er en total besparelse på mettet fett med om lag 550 tonn fra lansering i 2018 til 2023.
Hatting logo.png
Hatting Grove Familiebriks – gjør det enklere å spise mer grovt hele uka. Hatting skal gi forbruker følelsen av nybakt hjemme – hele uka. Derfor har vi grove brødalternativer i alle kategorier. Men selv om de fleste foreldre ønsker at barna spiser grovt brød, blir man ofte møtt med «liker ikke sånne frø». Det ønsket vi å gjøre noe med. Hatting lanserte Grove Familiebriks for å gjøre det enklere for barnefamilier å spise mer grovt brød uten hele korn og frø. Rundstykkene er bakt med fullkornshvetemel og naturlige ingredienser. Med 6,2g fiber og nøkkelhullmerke, passer de perfekt i kostholdet til barn i vekst. Produktet er en del av Hatting Grovbakst-serien og har blitt det fjerde største Hatting-produktet i frysedisken innen rundstykker.
ISS logo.png
ISS arbeider systematisk med å oppfylle målene i intensjonsavtalen. Gjennom ulike tiltak søker vi å øke andelen #MerAv-produkter i maten vi serverer. Ett nytt tiltak er det vi kaller våre grønne helter – de er bærekraftige, kortreiste og i sesong: Hver måned i 2024 har ISS markedsført en grønn helt til våre kantinemedarbeidere og gjester. Det har resultert i en kraftig økning i salget av disse produktene i kampanjeperioden. I enkelte kategorier har økningen vært over 100% sammenlignet med året før. Gjennom å tilberede en råvare på flere forskjellige måter kan vi inspirere våre gjester til å eksperimentere med disse hjemme.
Mills_logo_ny.png
Vi vet at mange elsker smaken av smør og de gode bruksegenskapene smør har i matlagingen. Samtidig vet vi også at smør har mer mettet fett enn mange andre produkter til samme bruk. Dette ønsket Mills å gjøre noe med, og lanserte i 2023 et fullverdig alternativ til meierismør. Mills №1 består av en fin blanding av smør, rapsolje og kjernemelk. Den gode sammensetningen av råvarer gjør at Mills №1 har 25 prosent mindre mettet fett sammenlignet med tradisjonelt meierismør.
Norgesmøllene logo Møllerens.png
Møllerens brødmikser ble relansert høsten 2023 for å gjøre grov bakst enklere og inspirere flere til å bake grovt. Alle varianter ble gjort grovere, og Fullkornsbrødmiks med full score på brødskalaen ble lansert. Rundstykker ble løftet frem som alternativ til brød i designet for økt relevans. Ett år etter relansering har vi levert 48 tonn ekstra kostfiber til det norske folk (+30 %), økt markedsandeler og rekruttert flere og yngre forbrukere. Dette bidrar til folkehelsen ved å gjøre det enklere for forbrukere å bake og spise grovt hjemme, samtidig som vi styrker vår posisjon som ledende på grove bakemikser.
REMA 1000 Logo.png
REMA 1000 vet at barn liker superhelter, samtidig som barna våre er superhelter i vekst og trenger et variert og sunt kosthold for å dekke næringsstoffsbehovet. Derfor har vi utvidet vårt populære Superhelt-grovbrød til en serie med flere barnevennlige fullkornsprodukter; grovbrød, fullkorns rundbrød, brødmiks og frokostblandinger. Alle produktene er nøkkelhullsmerket med et høyt innhold av fullkorn og fiber, og et lavt innhold av salt og tilsatt sukker som er i tråd med de nye norske kostholdsrådene. Superhelt-serien fra REMA 1000 gjør det rett og slett enklere for barnefamilien å velge sunnere alternativer i hverdagen til en lav pris.
REMA 1000 Logo.png
Urkraft havrebrød med spelt er et samarbeid mellom REMA 1000 og Mesterbakeren, og er det første brødet uten tilsetningsstoffer i dagligvarehandelen. Brødet er laget av naturlige ingredienser som sammalt speltmel, havregryn, havrekli og linfrø, og har full pott på brødskalaen samt Nøkkelhullsmerke. Med sin saftige konsistens, høye fiberinnhold og lave prispunkt, er det både et sunt og rimelig alternativ. Urkraft havrebrød er pakket i resirkulerbar papirpose, og er et resultat av fokus på helse, bærekraft og lav pris for å gi kundene et sunnere kosthold, og har allerede blitt en favoritt hos mange kunder i hele Norge.
REMA 1000 Logo.png
REMA 1000 følger de nye norske kostrådene og vil tilrettelegge for at vi skal spise frukt og grønnsaker som en del av alle måltider. Sammen med ansvarlige leverandører som Grønne Folk hjelper vi våre kunder til enkelt å la grønnsaker være en stor del av tallerkenen. Grønne Folk er en bærekraftig matprodusent som lager sunne og smakfulle vegetarprodukter av grønnsaker som ellers ville blitt kastet, og bare i 2023 reddet vi 90 tonn med grønnsaker som ellers ville blitt kastet. I stedet tilbyr vi våre kunder gryteretter, hummus og grønnsaksburgere eksklusivt i alle REMA 1000 sine butikker.
Unil_logo.png
First Price hjerteformede fiskekaker ble lansert i uke 8 2024, og skal bidra til å gjøre det lettere å spise mer fisk. Fiskekakene er nøkkelhullmerket, inneholder 56 % fisk, har et saltinnhold på bare 1,2 g, inneholder kun 0,5 g sukkerarter og 0,8 g mettet fett per 100 g. Økonomi og usikkerhet rundt tilberedning av fisk er to av barrierene for å spise i tråd med kostrådene. Disse fiskekakene er både billige og enkle å tilberede, da de kan serveres både varme og kalde. Med dette produktet gjør vi det enkelt å lage god, sunn og rimelig hverdagsmat!
Unil_logo.png
First Price sandwichbaguetter fullkorn ble lansert i uke 18 2024, og skal bidra til å gjøre det enklere å spise fullkornsprodukter. Sandwichbaguettene er nøkkelhullmerket, har en grovhet på 57 % på Brødskala’n, og har et saltinnhold på bare 0,93 g per 100 g. Vi vet at økonomi er en stor barriere for å spise i tråd med kostrådene, så her tilbyr vi et grovt alternativ til samme pris som de fine sandwichbaguettene*. Med First Price sandwichbaguetter fullkorn gjør vi det enkelt å lage god, sunn og rimelig hverdagsmat! 
*Meny.no 17.10.24.

Nominasjoner i kategorien Sunnere markedsføring i 2024

Nominasjoner i kategorien Sunnere markedsføring. Det er kommet inn totalt seks nominasjoner:

Aktør

Nominert tiltak

Extra logo.png
I august 2024 lanserte Extra konseptet "Alltid 8" for å møte myndighetenes nye kostholdsråd om å spise 500-800 gram frukt og grønt daglig. For mange nordmenn er pris en barriere for å øke inntaket av frukt og grønt, og som en lavpriskjede tok Extra ansvar for å senke denne barrieren. Gjennom "Alltid 8" tilbyr Extra alltid åtte frukt- og grøntprodukter til rabatterte priser. Kampanjen ble støttet av omfattende markedsføring og salgsresultatene viser en betydelig vekst i omsetning av frukt og grønt. Tiltaket har hatt en positiv effekt både på forbrukernes helsevaner og på Extra sin posisjon som lavpriskjede.
ISS logo.png
ISS arbeider systematisk med å oppfylle målene i intensjonsavtalen. Gjennom ulike tiltak søker vi å øke andelen #MerAv-produkter i maten vi serverer. Ett nytt tiltak er det vi kaller våre grønne helter – de er bærekraftige, kortreiste og i sesong: Hver måned i 2024 har ISS markedsført en grønn helt til våre kantinemedarbeidere og gjester. Det har resultert i en kraftig økning i salget av disse produktene i kampanjeperioden. I enkelte kategorier har økningen vært over 100% sammenlignet med året før. Gjennom å tilberede en råvare på flere forskjellige måter kan vi inspirere våre gjester til å eksperimentere med disse hjemme.
KIWI LOGO.jpg
KIWIs sunne priskrig! 7 av 10 nordmenn ønsker å følge de nye kostrådene, men pris oppleves som den største barrieren. 64 % av det norske folk har valgt bort sunn mat på grunn av egen økonomi. Sunnhet til folket er KIWIs hjertesak, og vi ønsket derfor å starte en sunnere priskrig! Først kuttet vi momsen på de mest solgte norske grønnsakene i fire uker, og økte salget med 22 %. Så kuttet vi prisene på 150 fiskeprodukter. I løpet av fire uker økte salget av disse varene med 32 %. Nå er prisene kuttet med 20 % på et stort utvalg kyllingprodukter frem til 10. november.
REMA 1000 Logo.png
REMA Dugnad tilbyr idrettslag en enkel måte å skaffe sponsorinntekter på, samtidig som vi fremmer sunne valg i handlekurven. Med Æ-appen kan foresatte og støttespillere handle fersk frukt og grønt, hvor 10 % av kjøpet går direkte til idrettslaget. Prosjektet gir idrettslagene muligheten til å tjene opptil 7000 kroner, og i løpet av 2 uker innrullerte vi 500 lag i hele Norge. Ved et slikt dugnads-tilbud har vi i REMA 1000 sammen med BAMA et mål om å oppfordre og motivere deltakerne til å putte mer frukt og grønt i handlekurven gjennom oppskrifter og inspirasjon for sunnere matvaner i hverdagen.
REMA 1000 Logo.png
REMA 1000 har flere strategiske samarbeid for å nå våre ansvarsmål om å gjøre 2 millioner mennesker sunnere innen 2030. Et av disse er samarbeidet med Lucas Braathen som ambassadør for økt inntak av frukt, bær og grønnsaker på TikTok. Her når vi en yngre målgruppe og har hatt stor suksess ved å nå over 7,5 millioner seere på shorts-videoene vi har lansert. Gjennom kreative og engasjerende videoer inspirerer Lucas Braathen til å inkludere mer frukt og grønnsaker i kostholdet. Lucas innflytelse kan bidra til å skape en kultur for sunnere mat og aktivitet blant ungdom og unge voksne.
REMA 1000 Logo.png
I 2024 har vi i REMA 1000 butikken plassert en frukt eller grønnsak til 14,90 kr først i butikken, som endres fra uke til uke. Sammen med kampanjen 30% på 3 ønsker vi å friste kunder med sunne grønnsaker og frukt eller fiskeprodukter til en lav pris. Vi har også lansert familiemiddag for under 200-lappen som alltid har en del grønnsaker og gjør det lett for kundene å kjøpe grønnsaker som en viktig del av middagen. Vi ser at kampanjer på det vi bør spise mer av, inspirerer kunden og de øker inntaket av sunnere produkter i kampanjeperiodene.

Vinnerne av intensjonsavtalens utmerkelser 2023 

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol offentliggjorde vinnerne (regjeringen.no) i tilknytning til et #MerAv-seminar 9. februar. Les mer om vinnerne og nominasjonene til Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser 2023.

Vinnerne av intensjonsavtalens utmerkelser 2022

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol kåret vinnerne (regjeringen.no) i tilknytning til #MerAv-seminaret "Spisevaner endres raskt i krisetider - mulighetsrom for det vi skal spise mer av", som ble arrangert på UMAMI arena på Lillestrøm 16. februar 2023. Les mer om vinnerne og nominasjonene til Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser i 2022.

Vinnerne av intensjonsavtalens utmerkelser 2021

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol offentliggjorde vinnerne (regjeringen.no) i tilknytning til webinaret "Finale og kick-off for ny intensjonsavtale for et sunnere kosthold" den 24. januar. 

Mills og KIWI vant Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser for sitt arbeid med sunnere kosthold i 2021. Mills vant i kategorien for sunnere produkter med sunt og innovativt laksepålegg, og KIWI vant i kategorien for sunnere markedsføring med KIWI PLUSS Sunnhetslotteri. Les mer om vinnerne og nominasjonene til Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser i 2021.

Vinnerne av intensjonsavtalens utmerkelser 2020

Helse- og omsorgsminister Bent Høie offentliggjorde vinnerne (regjeringen.no) i tilknytning til finalearrangementet til Det Norske Måltid i Stavanger den 5. februar 2021. Les mer om vinnerne og nominasjonene til Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser 2020.

Først publisert: 28.05.2020 Siste faglige endring: 02.09.2024 Se tidligere versjoner