Digital hjemmeoppfølging |
Innebærer at hele eller deler av et behandlingstilbud foregår uten fysisk kontakt. Dialog og deling av informasjon mellom pasient/bruker og behandler(e) skjer digitalt. |
Velferdsteknologi |
Teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet, fysisk og kulturell aktivitet. Teknologien er med å styrke den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan fungere som støtte til pårørende, samt bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. |
Digital hjemmeoppfølging
Helsedirektoratet er bedt om å vurdere statlige virkemidler som kan øke bruken av digital hjemmeoppfølging og nettbasert behandling. Helsedirektoratet koordinerer arbeidet med 8 nasjonale tiltak:
- Råd og veiledning (Helsedirektoratet er ansvarlig instans)
- Indikatorer (Helsedirektoratet er ansvarlig instans)
- Digitale behandlings. og egenbehandlingsplaner (Helsedirektoratet er ansvarlig instans)
- Datadelings-infrastruktur (Helsedirektoratet er ansvarlig instans)
- Bruk av video (Norsk helsenett og Helsedirektoratet er ledende instanser)
- Pasientrapporterte opplysninger PROM/PREM (Helsedirektoratet er ansvarlig instans)
- Metode- /kunnskapsvurdering (Folkehelseinstituttet er ansvarlig instans)
- Bruk av pasientens eget utstyr/tryggere helseapper (Helsedirektoratet er ansvarlig instans)
Helsedirektoratet skal bidra til en kunnskapsbasert utvikling av tjenestene I tillegg skal vi bidra til at kommuner (fastlegetjenesten) og helseforetak kan ta beslutninger basert på oppdatert kunnskap om konsekvenser for alle berørte aktiviteter for kvalitet og samlet bærekraft av å flytte pasienter hjem.
Kunnskap om nytteverdi for pasienter og personell, sammen med nasjonale råd og anbefalinger er et etterspurt tiltak av sektoren.
Helsedirektoratet skal jobbe sammen med Direktoratet for medisinske produkter, Folkehelseinstituttet, Norsk helsenett og sektoren.
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Nasjonalt velferdsteknologiprogram er et samarbeid mellom KS og Helsedirektoratet som skal bidra til at flere kommuner tar i bruk velferdsteknologi. Arbeidet ses også nært opp mot Helsedirektoratets arbeid med å flytte tjenester hjem ved hjelp av teknologi i forbindelse med nasjonal helse- og sykehusplan.
Samfunnsmålet for nasjonalt velferdsteknologiprogram
Det overordnede samfunnsmålet for Nasjonalt velferdsteknologiprogram for perioden 2022-2024 er:
Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging bidrar til god helse og mestring i befolkningen og bærekraftig samfunnsutvikling.
Det overordnede samfunnsmålet består av flere underliggende samfunnsmål som satsningen på velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging skal bidra til å nå.
De forskjellige tiltaksområdene
Begreper
Digitale innbyggertjenester |
Digitale innbyggertjenester er blant annet innsyn i egen journal. Tjenesten gir pasienter oversikt over kritisk informasjon og resepter. I tillegg har pasienter mulighet til å bestille timer og kommunisere med helse- og omsorgstjenestene digitalt. Tjenestene finnes på helsenorge.no. |
Hjemmesykehus |
Telefon- og videokonsultasjoner |
Telefon- og videokonsultasjoner (helsenorge.no) brukes ofte når fysisk oppmøte ikke er nødvendig. Slike konsultasjoner reduserer pasientens reisetid og kostnader. |
Digital hjemmeoppfølging |
Når pasienter følges opp hjemme ved at målinger, egenrapporterte eller automatiske, sendes digitalt til den kommunale helse- og omsorgstjenesten eller spesialisthelsetjenesten. |
Nettbasert behandling |
Når hele eller deler av behandlingen gjennomføres over internett. Pasienten kan gjennomføre behandlingen alene eller med oppfølging fra helsepersonell. |