Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Søk om spesialistgodkjenning i allmennmedisin

Søknad om spesialistgodkjenning sendes først når hele spesialistutdanningen er gjennomført. Helsedirektoratet foretar ingen forhåndsvurdering eller gir godkjenning av tjeneste før eller underveis i utdanningen.

Alle læringsmål må være godkjent i kompetanseportalen før du søker, både felles kompetansemål (FKM) og læringsmålene for din spesialitet (del 2/3).  

Helsedirektoratet henter informasjon om læringsmålene direkte fra Kompetanseportalen. Du trenger derfor ikke legge ved slik dokumentasjon.

Dette må du legge ved søknaden

Utdanningstid

Bekreftelse på minst 6,5 år spesialistutdanning, hvorav 1,5 år i del 1 og minst 2 år i åpen uselektert praksis. Benytt Helsedirektoratets standardskjema:  

Veiledningsgruppe

  • Diplom fra Legeforeningen på gjennomført 2-årig veiledningsgruppe. 

All dokumentasjon brukt som grunnlag til konvertering av læringsmål må vedlegges søknaden.

For å unngå de vanligste manglene som kan forsinke behandlingen av søknaden din anbefaler vi deg å gå gjennom listen nedenfor.

  • Bruk alltid attestene som ligger på nettsiden til spesialiteten det søkes om. Da vil vi få den informasjonen vi behøver for å se om innholdet i tjenesten oppfyller kravene til spesialiteten. 
    Merk at det er ulike attester som skal benyttes alt ettersom du søker etter ny spesialistutdanning eller etter gammel ordning. 
  • Gå gjennom tjenesteattestene og sjekk at alle punkter og felt er fylt ut og at de er signert.
  • Sjekk også at prosedyrelisten, der det er et krav om det, er komplett og signert hvis du søker etter gammel ordning.
  • Kontroller at alle dokumenter har kommet med (for gammel ordning også kursbevis, prosedyrelister (der det er et krav), m.m., i tillegg til tjenesteattester). 
  • Kontroller at alle sidene i dokumentene har kommet med i skanningen. Da unngår du for eksempel at annenhver side mangler i en attest.

Alle dokumenter skal lastes opp som pdf-filer, enten enkeltvis eller samlet i én fil.
Gjennomgang av dokumentene går raskere hvis type dokumenter sorteres. Dette er spesielt viktig hvis du søker etter gammel ordning. Da kan for eksempel alle tjenesteattester legges etter hverandre, så alle kursbevisene og så prosedyrelisten.

Søknadsskjema

Søknad sendes elektronisk via Altinn. Sjekk at søknaden inneholder alle nødvendige opplysninger og attester før du sender den.

Bekreftelse på mottatt søknad, eventuelle henvendelser om manglende dokumentasjon og vedtak vil bli sendt til deg i Altinn. 

Elektronisk søknadsskjema skal benyttes. Hvis det søkes på annen måte vil søknaden bli returnert og du må søke på nytt.

Det gjøres kun unntak hvis du ikke har norsk personnummer eller D-nummer. Du må da søke på annen måte. Kontakt oss på godkjenning@helsedir.no 

Informasjon om saksbehandling og gebyr

Først publisert: 30.03.2020 Siste faglige endring: 18.07.2023