Kliniske læringsmål
Velg tema
- tilpasse kommunikasjon til situasjon, pasientens forståelsesramme og forutsetninger
- håndtere og ha bevissthet om generelle og spesielle forhold som påvirker pasientens reaksjon på / relasjon til legen og legens reaksjon på pasienten
- etablere terapeutisk allianse som grunnlag for videre behandling
- håndtere relasjon til traumatiserte pasienter, pasienter med personlighetsforstyrrelser og pasienter med utfordrende atferd
Dette læringsmålet beskriver basale ferdigheter i møte med pasienter og pårørende. Man skal ha bevissthet om ulike kommunikasjonsutfordringer og forståelsesrammer og lære ulike kommunikasjonsstrategier. Dette gjelder i alle mottakssituasjoner og alle pasient kategorier og alder. Mottak av pasienter i akuttforløp og elektive pasienter til avrusning, poliklinikk og døgnbehandling vil være læringsarenaer.
- motivasjonsfremmende metoder som Motiverende intervju (MI)
- systematisk bruk av planer som tiltaksplaner, handlingsplaner, behandlingsplaner, individuell plan og kriseplan
- systematisk bruk av tilbakemeldingsverktøy
Dette henger sammen med LM 001, men fremhever ferdigheter som kan anvendes for å etablere terapeutisk allianse og pasientens eierskap til den terapeutiske prosess.
- utbredelse og bruk av rusmidler og legemidler
- rusmidlenes virkemåte, farmakologi og interaksjoner (farmakodynamisk og farmakokinetisk)
- effekten av rusmidler (toksikologi) - i ulike livsfaser - for foster - kvinne/mann - på kort og lang sikt