Kliniske læringsmål
Velg tema
Selvstendig kunne planlegge behandling av ruslidelser
- sammen med pasienten
- sammen med tverrfaglig team
- sammen med pårørende/nettverk
- i samhandling med annen spesialisthelsetjeneste
- i samhandling med kommunale aktører
Spesialisten skal kunne bidra med sin fagekspertise både behandlingsmessig, men også som en viktig motiverende faktor i planleggingen slik at pasienten føler eierskap til tiltak og at alle samarbeidspartnere trekker i samme retning.
Selvstendig kunne vurdere oppfølgingsbehov og iverksette tiltak overfor barn som pårørende.
Barn av rusmiddelbrukere og avhengige har ofte spesielle oppfølgingsbehov. Dette kan dreie seg om meldinger til barnevern, men også involvering i behandling og pårørendesamtaler.
Ha god kunnskap om og beherske basale elementer i lege-pasient-forholdets dynamikk, rasjonelle og irrasjonelle sider av forholdet og hvordan tidligere relasjonelle- og andre livserfaringer påvirker forholdet. Selvstendig kunne bruke denne dynamikken diagnostisk og terapeutisk.
Disse forhold er tema og læres gjennom psykoterapiveiledning hvor man står i prosess over tid. Viser til prosedyreliste.
Beherske basale ferdigheter i systematisk psykoterapeutisk samtalebehandling av ulike pasienter over kortere og lengre tid, og forstå den psykoterapeutiske prosessen og veiledningsprosessen.
Viser til prosedyreliste.
Selvstendig kunne vurdere indikasjon for psykoterapi ved ulike lidelser, herunder selvstendig kunne utføre:
- motiverende intervju
- teknikker hentet fra kognitiv terapi
- psykoedukative metoder
- stabiliserende traumebehandling
Viser til prosedyreliste.
Ha kunnskap om og under veiledning kunne utføre to av følgende terapimetoder:
- familieterapi
- kognitivt terapi
- mentaliseringsbasert terapi
- nettverksintervensjoner
- forsterkningsbehandling
- psykodynamisk behandling
- 12-trinnsbehandling
- gruppeterapi
- traumebehandling
Psykoterapiutdanningen oppnås gjennom systematisk veiledning av godkjent(e) veileder(e) innenfor de aktuelle metodene. Eksempler på aktuelle metoder er psykodynamisk orientert psykoterapi, gruppepsykoterapi, kognitive terapiformer,Viser til prosedyreliste.
Ha kunnskap om betydningen av fysisk aktivitet, treningsterapi og andre terapiformer herunder musikkterapi og dyreassistert terapi.
Man skal ha kunnskaper om ulike terapiretninger og kjenne til indikasjoner og kunnskapsgrunnlaget for de ulike tilnærmingene.
Selvstendig kunne vurdere indikasjoner, kontraindikasjoner og interaksjoner, og iverksette farmakologiske behandlingstiltak for rus- og avhengighetslidelser:
- substitusjonsbehandling (LAR)
- aversiv behandling
- blokkerende behandling
- tenningsreduserende behandling
- bruk av vanedannende legemidler
- placebo-effekter og medikamenters psykologiske betydning
Dette LM beskriver ulike farmakologiske tiltak og man skal ha kunnskapsmessig grunnlag for vurdering av bruken. Farmakologiske tiltak er ett virkemiddel som må vurderes sammen med andre tiltak. Eksempel er substitusjonsbehandling som den medikamentelle siden ved legemiddelassistert behandling. Det er her viktig å følge pasienter over tid.
Selvstendig kunne tilpasse behandling til ressurser og problemer inkludert alder, kjønn, kultur og religiøs tilknytning.
Alle behandlingstiltak bør være individuelt tilpasset. Det er her trukket frem noen viktige faktorer som man må et bevisst forhold til.