rusmidlenes virkemåte, farmakologi og interaksjoner (farmakodynamisk og farmakokinetisk)
effekten av rusmidler (toksikologi) - i ulike livsfaser - for foster - kvinne/mann - på kort og lang sikt
Dette er et kunnskapsmål som dekkes gjennom kurs og selvstudier, men som det er viktig at det også knyttes til klinisk praksis med ulike aldersgrupper og gravide. Det er også viktig å bygge klinisk erfaring med langtidseffekter av bruk.
Selvstendig kunne involvere pårørende og nettverk i pasientbehandlingen i tråd med god brukermedvirkning.
Dette omhandler pårørende og pasientens private nettverk. LM påpeker ferdigheter i å bruke pasientens nettverk som et ledd i behandlingen og mestre de utfordringer som kan oppstå i denne prosessen.
Selvstendig kunne fremme brukermedvirkning i pasientens egen behandling og endringsprosess. Selvstendig kunne anvende:
motivasjonsfremmende metoder som Motiverende intervju (MI)
systematisk bruk av planer som tiltaksplaner, handlingsplaner, behandlingsplaner, individuell plan og kriseplan
systematisk bruk av tilbakemeldingsverktøy
Dette henger sammen med LM 001, men fremhever ferdigheter som kan anvendes for å etablere terapeutisk allianse og pasientens eierskap til den terapeutiske prosess.
Beherske møtet med pasienten og pårørende respektfullt og fordomsfritt, i tråd med god brukermedvirkning. Selvstendig kunne:
tilpasse kommunikasjon til situasjon, pasientens forståelsesramme og forutsetninger
håndtere og ha bevissthet om generelle og spesielle forhold som påvirker pasientens reaksjon på / relasjon til legen og legens reaksjon på pasienten
etablere terapeutisk allianse som grunnlag for videre behandling
håndtere relasjon til traumatiserte pasienter, pasienter med personlighetsforstyrrelser og pasienter med utfordrende atferd
Dette læringsmålet beskriver basale ferdigheter i møte med pasienter og pårørende. Man skal ha bevissthet om ulike kommunikasjonsutfordringer og forståelsesrammer og lære ulike kommunikasjonsstrategier. Dette gjelder i alle mottakssituasjoner og alle pasient kategorier og alder. Mottak av pasienter i akuttforløp og elektive pasienter til avrusning, poliklinikk og døgnbehandling vil være læringsarenaer.
Først publisert: 31.08.2020
Siste faglige endring: 31.08.2020