Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Abdominalradiologi - Ferdigheter Abdominalradiologi - Teori Barneradiologi - Ferdigheter Barneradiologi - Teori Generell kompetanse og holdninger radiologi Hjerte og kar-radiologi - Ferdigheter Hjerte og kar-radiologi - Teori Mammaradiologi - Ferdigheter Modalitetslære radiologi inkludert strålehygiene og strålevern - Ferdigheter Modalitetslære radiologi inkludert strålehygiene og strålevern - Teori Mammaradiologi - Teori Muskelskjelett-radiologi - Ferdigheter Muskelskjelett-radiologi - Teori Nevroradiologi - Ferdigheter Nevroradiologi - Teori Onkologisk radiologi - Teori Onkologisk radiologi - Ferdigheter Thoraxradiologi - Ferdigheter Thoraxradiologi - Teori Traumeradiologi – Ferdigheter Traume-/akuttradiologi – Abdominal radiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Barneradiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Generell traumeradiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Muskel-skjelett radiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Nevroradiologi, øye- og ØNH radiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Thorax/Kar radiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Uroradiologi – Teori Urogenital radiologi - Ferdigheter Urogenital radiologi - Teori Øre-nese-hals og øye - Ferdigheter Øre-nese-hals og øye - Teori
3b. Ha god kunnskap om diagnostisering av, utfra anvendte modaliteter, de hyppigst forekommende onkologiske sykdommer, inklusive ikke-organspesifikke sykdommer.
Ikke organ-spesifikke sykdommer kan være lymfom, melanom og myelomatose.
3b. Ha kunnskap om vekstmønster, samt spredningsmønster, for de hyppigst forekommende onkologiske sykdommer, inklusive ikke-organspesifikke sykdommer.
Ikke organ-spesifikke sykdommer kan være lymfom, melanom og myelomatose.
3b. Ha god kunnskap om indikasjon, nytte og begrensning av CT, MR, kontrastforsterket ultralyd og PET-CT/PET-MR i diagnostisering av cancersykdommer.
3b. Ha kunnskap om bruk av, samt styrker og svakheter ved, stadieinndeling; TNM. Ha kunnskap om bruk av, samt styrker og svakheter ved, responsevalueringsverktøy
Eksempel på responsevalueringsverktøy er RECIST 1.1.
3b. Ha kunnskap om bildediagnostisk utseende av forventet virkningsmønster og de vanligste komplikasjoner av onkologiske behandlinger.
For eksempel strålebehandling, hormonbehandling, immunbehandling og cellegift.
3b. Ha kunnskap om behandlingsmuligheter, og nytten av utredning også i palliativ fase, herunder stråleterapi, radiofrekvensbehandling og stenting for smertelindring og symptomreduksjon.
3a. Ha god kunnskap om utredning av, og bildediagnostisk utseende for, tilstander som kan kreve øyeblikkelig eller halv-øyeblikkelig behandling.
For eksempel truende tverrsnitt, vena cava syndrom og tarmobstruksjon.