Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Abdominalradiologi - Ferdigheter Abdominalradiologi - Teori Barneradiologi - Ferdigheter Barneradiologi - Teori Generell kompetanse og holdninger radiologi Hjerte og kar-radiologi - Ferdigheter Hjerte og kar-radiologi - Teori Mammaradiologi - Ferdigheter Modalitetslære radiologi inkludert strålehygiene og strålevern - Ferdigheter Modalitetslære radiologi inkludert strålehygiene og strålevern - Teori Mammaradiologi - Teori Muskelskjelett-radiologi - Ferdigheter Muskelskjelett-radiologi - Teori Nevroradiologi - Ferdigheter Nevroradiologi - Teori Onkologisk radiologi - Teori Onkologisk radiologi - Ferdigheter Thoraxradiologi - Ferdigheter Thoraxradiologi - Teori Traumeradiologi – Ferdigheter Traume-/akuttradiologi – Abdominal radiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Barneradiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Generell traumeradiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Muskel-skjelett radiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Nevroradiologi, øye- og ØNH radiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Thorax/Kar radiologi – Teori Traume-/akuttradiologi – Uroradiologi – Teori Urogenital radiologi - Ferdigheter Urogenital radiologi - Teori Øre-nese-hals og øye - Ferdigheter Øre-nese-hals og øye - Teori
3a. Selvstendig kunne tolke oversikt abdomen.
3a. Selvstendig kunne tolke røntgen tarmpassasje med per oral kontrast.
3a. Kunne utføre og tolke røntgen øsofagus under supervisjon.
3a. Ha kjennskap til røntgen ventrikkel og duodenum.
3a. Ha kjennskap til røntgen kolon.
3b. Ha kjennskap til røntgen tynntarm med sonde.
3b. Ha kjennskap til defecografi.
3b. Ha kjennskap til reservoarografi.
3a. Selvstendig kunne utføre ultralyd med basal doppler av abdominalorganene.
3b. Selvstendig kunne utføre ultralyd av abdominalorganenemed doppler og iv kontrast.
3b. Kunne utføre ultralydveiledet leverbiopsi med henblikk på parenkym og fokale lesjoner under supervisjon.
3a. Selvstendig kunne utføre ultralydveiledet ascitestapping.
3b. Kunne utføre ultralydveiledet abscessdrenasje i abdomen under supervisjon.
3b. Selvstendig kunne protokollere og tolke CT av abdominalorganene.
I protokollere ligger å planlegge undersøkelsen og bestemme f.eks bruk av kontrast og ulike sekvenser.
3b. Ha kjennskap til CT-veiledet intervensjon i abdomen.
3a. Kunne tolke CT tynntarm under supervisjon.
3b. Selvstendig kunne tolke CT tynntarm.
3a. Ha kjennskap til CT kolografi.
3b. Kunne tolke CT kolografi under supervisjon.
3a. Kunne tolke CT bekkenorganer med bruk av ulike protokoller tilpasset problemstilling under supervisjon.
3b. Selvstendig kunne tolke CT bekkenorganer med bruk av ulike protokoller tilpasset problemstilling.
3a. Kunne tolke MRCP under supervisjon.
3b. Selvstendig kunne protokollere og tolke MRCP.
I protokollere ligger å planlegge undersøkelsen og bestemme f.eks bruk av kontrast og ulike sekvenser.
3a. Ha kjennskap til MR lever og MR pancreas.
3b. Kunne tolke MR lever og pancreas under supervisjon.
3b. Ha kjennskap til MR rectum.
3b. Ha kjennskap til MR ved perianalfistler.
3b. Kunne tolke MR tynntarm under supervisjon.
3b. Kunne tolke ERCP under supervisjon.
3b. Ha kjennskap til biopsi i abdomen utenom lever og nyrer.
3b. Ha kjennskap til percutan cholangiografi, galleveisdrenasje og stenting.
3a. Ha kjennskap til fistulografi.
3b. Ha kjennskap til blødningsangiografi med embolisering.
3b. Ha kjennskap til herniografi.