Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Akademisk kompetanse Annen spesifikk kompetanse – Helsefremmende arbeid og sosialpsykiatri Annen spesifikk kompetanse – Juridisk arbeid Annen spesifikk kompetanse – Kommunikasjon og undervisning Annen spesifikk kompetanse – Ledelse og administrasjon Annen spesifikk kompetanse – Samarbeid Biologisk behandling av psykiske lidelser Diagnostikk Generell klinisk kompetanse innen ulike tjenesteområder Psykoterapeutisk behandling Somatisk differensialdiagnostikk Sosiale behandlingstiltak Spesifikk klinisk kompetanse
Ha god kunnskap om og beherske basale elementer i lege-pasient-forholdets dynamikk, rasjonelle og irrasjonelle sider av forholdet og hvordan tidligere relasjonelle- og andre livserfaringer påvirker forholdet. Selvstendig kunne bruke denne dynamikken diagnostisk og terapeutisk.
Viser til anbefalte prosedyrer (Psykoterapiveiledning).
Beherske basale ferdigheter i systematisk psykoterapeutisk samtalebehandling av ulike pasienter over kortere og lengre tid, og forstå den psykoterapeutiske prosessen og veiledningsprosessen.
Oppnåelse av basale ferdigheter i systematisk psykoterapeutisk samtalebehandling og forståelse av den psykoterapeutiske prosessen og veiledningsprosessen gjennom systematisk regelmessig psykoterapiveiledning.Viser til anbefalte prosedyrer (Psykoterapiveiledning).
Ha god kunnskap om det teoretiske grunnlaget for de mest anvendte psykoterapeutiske metoder i individuell-, gruppe- og familiebehandling, herunder psykodynamiske, kognitive og gruppeterapeutiske metoder.
Selvstendig kunne anvende elementer og intervensjoner fra minst to anerkjente spesifikke psykoterapimetoder, herunder selvstendig kunne vurdere indikasjon for psykoterapi ved ulike lidelser.
Psykoterapiutdanningen oppnås gjennom systematisk psykoterapiveiledning innenfor de aktuelle metodene. Eksempler på aktuelle metoder er psykodynamisk orientert psykoterapi, gruppepsykoterapi, kognitive terapiformer. Viser til anbefalte prosedyrer (Psykoterapiveiledning).
Selvstendig kunne benytte psykoedukative metoder overfor pasienter og pårørende.