Klinisk læringsmål
Velg tema
- Alt Akutte tilstander Blodkreft Brystkreft Endokrin kreft Føflekkreft og annen hudkreft Generell del Gynekologisk kreft Indremedisin Kliniske studier, onkologi Komplikasjoner og bivirkninger ved kreftbehandling Kreft i sentralnervesystemet (CNS) Kreft i skjoldbruskkjertelen Kreft med ukjent utgangspunkt Kreftbehandling Lungekreft Lymfekreft Mage- og tarmkreft Medisinsk genetikk Nevroendokrine svulster Sarkom Smertelindring Stråleterapi Testikkelkreft Urologisk kreft Øre-, nese-, hals kreft
Ha god kunnskap om og kunne håndtere onkologiske pasienter med hensyn til:
- dosering, bivirkninger og valg av behandling
- komorbiditet
- polyfarmasi
- vurdering av om behandling skal igangsettes, herunder vurdering av funksjonsnivå
Ha god kunnskap om og kunne håndtere pasienter i terminalfasen og håndtere vanlige plager som:
- angst
- dyspnoe
- smerter
- slim i luftveier
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere palliativ behandling relatert til:
- smerte
- kvalme
- obstipasjon
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere og samtale med pasient og pårørende om relevante onkologiske problemstillinger, herunder:
- gi helhetlig informasjon om utredning, diagnose, behandling, prognose, akutte bivirkninger og seneffekter
- samtale om avslutning av aktiv tumorrettet behandling
- formidle beskjeder på en empatisk måte
- identifisere og håndtere med empati en kriserammet pasient og pårørende
- være åpen og inkluderende, respektere pasientenes autonomi og deres rett til å delta i beslutningen om egen behandling innenfor etablert standardterapi
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM læringsmål under tema kunnskapshåndtering og kommunikasjon. Eksempler på kliniske situasjoner: ved informasjon om lokoregionalt residiv, påvisning av metastaser og begrensede muligheter for tumorrettet behandling.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne være administrator, herunder:
- planlegge, gjennomføre og evaluere visittgang på sengepost sammen med andre leger og sykepleiere
- lede tverrfaglige møter på en tydelig måte i henhold til oppsatt program
- ta ledelsen ved mottak av pasient til akutt innleggelse eller andre akutte situasjoner
- delta i planlegging og implementering av nye prosjekter i avdelingen
- påta seg organisatoriske oppgaver i avdelingen
- forstå og kunne kommunisere onkologiens rolle og plassering i forhold til andre spesialiteter
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM læringsmål under tema ledelse, organisering og systemforståelse og tema kvalitet og pasientsikkerhet.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne være helserådgiver, herunder:
- redegjøre for den vitenskapelige evidens for sammenheng mellom risikofaktorer og utvikling av kreftsykdom
- informere og gi råd om sammenhenger mellom livsstil og kreftrisiko til pasienter, helsepersonell og samfunnet for øvrig
- forstå hvordan kostnadseffektivitet og kostnadsnytteanalyse av nye kreftmedisiner bestemmes
- forstå de etiske, juridiske og helsepolitiske prinsipper som styrer bruk og innføring av nye behandlinger
- forstå økonomiske og organisatoriske konsekvenser av å endre faglig praksis
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM læringsmål under tema forskningsforståelse, kunnskapshåndtering, kommunikasjon, pasient- og pårørendeopplæring, lovverk og etikk.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne opptre profesjonelt, herunder kunne:
- vurdere egen faglig kompetanse, kjenne egne begrensinger og be om hjelp ved behov
- ta initiativ til egen læring
- bidra til et aktivt læringsmiljø
- håndtere vanskelige situasjoner på arbeidsplassen, som feilbehandling og uheldige hendelser, i overensstemmelse med gjeldende lover og etiske standarder
- anvende og fortolke relevant lovgivning og regler med relevans for spesialiteten onkologi
- anvende etiske refleksjoner i beslutningsgrunnlag og evaluering av behandling
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM læringsmål under tema lovverk, kommunikasjon og etikk