Ha god kunnskap om og selvstendig kunne opptre profesjonelt, herunder kunne:
vurdere egen faglig kompetanse, kjenne egne begrensinger og be om hjelp ved behov
ta initiativ til egen læring
bidra til et aktivt læringsmiljø
håndtere vanskelige situasjoner på arbeidsplassen, som feilbehandling og uheldige hendelser, i overensstemmelse med gjeldende lover og etiske standarder
anvende og fortolke relevant lovgivning og regler med relevans for spesialiteten onkologi
anvende etiske refleksjoner i beslutningsgrunnlag og evaluering av behandling
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM læringsmål under tema lovverk, kommunikasjon og etikk
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne være helserådgiver, herunder:
redegjøre for den vitenskapelige evidens for sammenheng mellom risikofaktorer og utvikling av kreftsykdom
informere og gi råd om sammenhenger mellom livsstil og kreftrisiko til pasienter, helsepersonell og samfunnet for øvrig
forstå hvordan kostnadseffektivitet og kostnadsnytteanalyse av nye kreftmedisiner bestemmes
forstå de etiske, juridiske og helsepolitiske prinsipper som styrer bruk og innføring av nye behandlinger
forstå økonomiske og organisatoriske konsekvenser av å endre faglig praksis
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM læringsmål under tema forskningsforståelse, kunnskapshåndtering, kommunikasjon, pasient- og pårørendeopplæring, lovverk og etikk.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne være administrator, herunder:
planlegge, gjennomføre og evaluere visittgang på sengepost sammen med andre leger og sykepleiere
lede tverrfaglige møter på en tydelig måte i henhold til oppsatt program
ta ledelsen ved mottak av pasient til akutt innleggelse eller andre akutte situasjoner
delta i planlegging og implementering av nye prosjekter i avdelingen
påta seg organisatoriske oppgaver i avdelingen
forstå og kunne kommunisere onkologiens rolle og plassering i forhold til andre spesialiteter
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM læringsmål under tema ledelse, organisering og systemforståelse og tema kvalitet og pasientsikkerhet.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere og samtale med pasient og pårørende om relevante onkologiske problemstillinger, herunder:
gi helhetlig informasjon om utredning, diagnose, behandling, prognose, akutte bivirkninger og seneffekter
samtale om avslutning av aktiv tumorrettet behandling
formidle beskjeder på en empatisk måte
identifisere og håndtere med empati en kriserammet pasient og pårørende
være åpen og inkluderende, respektere pasientenes autonomi og deres rett til å delta i beslutningen om egen behandling innenfor etablert standardterapi
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM læringsmål under tema kunnskapshåndtering og kommunikasjon. Eksempler på kliniske situasjoner: ved informasjon om lokoregionalt residiv, påvisning av metastaser og begrensede muligheter for tumorrettet behandling.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere palliativ behandling relatert til:
smerte
kvalme
obstipasjon
Ha god kunnskap om og kunne håndtere pasienter i terminalfasen og håndtere vanlige plager som:
angst
dyspnoe
smerter
slim i luftveier
Ha god kunnskap om og kunne håndtere onkologiske pasienter med hensyn til:
dosering, bivirkninger og valg av behandling
komorbiditet
polyfarmasi
vurdering av om behandling skal igangsettes, herunder vurdering av funksjonsnivå
Først publisert: 31.08.2020
Siste faglige endring: 31.08.2020