Spesialitetsspesifikke læringsmål
Velg tema
- Alt Administrasjon og ledelse Antimikrobielle midler Bakteriologi Klinisk infeksjonsmedisin Kvalitetssikring Medisinsk mikrobiologi generelt: Biotrygghet (biosafety) og biosikkerhet (biosecurity) Medisinsk mikrobiologi generelt: Databehandling Medisinsk mikrobiologi generelt: Holdninger og etisk standard Medisinsk mikrobiologi generelt: Infeksjonsimmunologi/serologi Medisinsk mikrobiologi generelt: Medisinsk vurdering Medisinsk mikrobiologi generelt: Mikroskopi Medisinsk mikrobiologi generelt: Prøvetaking,-transport og -håndtering Medisinsk mikrobiologi generelt: Rapportering av resultat Medisinsk mikrobiologi generelt: Substratproduksjon Medisinsk mikrobiologi generelt: Teoretisk kunnskap Molekylærbiologiske og nyere metoder Mykologi Parasittologi Pasientnære analyser Resistens mot antimikrobielle midler Sterilisering og desinfeksjon Sykehushygiene, smittevern og infeksjonsepidemiologi Virologi
Ha kunnskap om epidemiologi, etiologi, klinikk, mikrobiologisk diagnostikk, behandling og forebygging av soppinfeksjoner.
Ha kunnskap om konvensjonelle (fenotypiske), molekylærbiologiske og immunologiske metoder for påvisning av sopp, samt inneha kunnskap om den enkelte metodes nytteverdi og begrensning.
Ha kunnskap om ulike mykologiske problemstillinger knyttet til immunsupprimerte pasienter.
Selvstendig kunne veilede kliniker i metoder for prøvetaking, valg av transportmedier og prøveforsendelse for mykologisk diagnostikk.
Selvstendig kunne vurdere egnet prøvemateriale og valg av analyse for mykologisk diagnostikk.
Ha kjennskap til serologiske tester og antigenpåvisning ved soppinfeksjoner.
Ha kjennskap til vekstkrav og kunne velge relevante dyrkningsmedier for sopp.
Med vekstkrav menes atmosfære, temperatur, inkubasjonstid.
Ha kunnskap om tilgjengelige mykologiske referansefunksjoner og muligheter for videre diagnostikk og typing.
Selvstendig kunne vurdere klinisk relevans av mykologiske funn.