Spesialitetsspesifikke læringsmål
Velg tema
- Alt Administrasjon og ledelse Antimikrobielle midler Bakteriologi Klinisk infeksjonsmedisin Kvalitetssikring Medisinsk mikrobiologi generelt: Biotrygghet (biosafety) og biosikkerhet (biosecurity) Medisinsk mikrobiologi generelt: Databehandling Medisinsk mikrobiologi generelt: Holdninger og etisk standard Medisinsk mikrobiologi generelt: Infeksjonsimmunologi/serologi Medisinsk mikrobiologi generelt: Medisinsk vurdering Medisinsk mikrobiologi generelt: Mikroskopi Medisinsk mikrobiologi generelt: Prøvetaking,-transport og -håndtering Medisinsk mikrobiologi generelt: Rapportering av resultat Medisinsk mikrobiologi generelt: Substratproduksjon Medisinsk mikrobiologi generelt: Teoretisk kunnskap Molekylærbiologiske og nyere metoder Mykologi Parasittologi Pasientnære analyser Resistens mot antimikrobielle midler Sterilisering og desinfeksjon Sykehushygiene, smittevern og infeksjonsepidemiologi Virologi
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne håndtere infeksjonspasienter i sykehus.
Selvstendig kunne ta opp en relevant sykehistorie og håndtere vanlige og viktige infeksjonsmedisinske problemstillinger.
Sees i sammenheng med læringsmål MMB-134. Eksempler på infeksjonsmedisinske problemstillinger: Infeksjoner i blodbanen (sepsis og bakteremi), infeksjoner i urinveiene, infeksjoner i luftveiene, gastrointestinale infeksjoner, bløtvevsinfeksjoner, infeksjoner i bein og ledd, infeksjoner i sentralnervesystemet, organspesifikke abscesser, postoperative infeksjoner, hepatitter, proteseinfeksjoner, endokarditter, vanlige nosokomiale infeksjoner (f.eks. kateter-relaterte infeksjoner), stikkskader (blodsmitte), infeksjoner i svangerskap, kongenitale og perinatale infeksjoner, infeksjoner hos immunsvekkede, infeksjoner med utslett, seksuelt overførbare sykdommer og de vanligste tropemedisinske infeksjoner.
Selvstendig kunne skille mellom infeksjoner og andre tilstander basert på en samlet vurdering av kliniske opplysninger, laboratoriedata og epidemiologiske data.
Selvstendig kunne velge ut og tolke relevante infeksjonsmedisinske ikke-mikrobiologiske undersøkelser.
Relevante infeksjonsmedisinske ikke-mikrobiologiske undersøkelser er for eksempel infeksjonsmarkører, spinalvæskeanalyse og differensialtelling av leukocytter.
Selvstendig kunne samarbeide med kliniske kollegaer i andre spesialiteter om infeksjonsmedisinske problemstillinger.
Kunne foreta selvstendige kliniske avgjørelser og prioriteringer både i elektive og akutte situasjoner.
Omfatter både vakt og daglig postarbeid.
Ha kunnskap om og forståelse av rutiner på vakt og på post inkludert samarbeid og ansvarsfordeling mellom ulike spesialiteter og profesjoner.
Kunne utføre diagnostikk, utredning, behandling og oppfølging av de vanligste og viktigste kliniske infeksjoner.
Sees i sammenheng med læringsmål MMB-128. Eksempel på infeksjonsmedisinske problemstillinger:Infeksjoner i blodbanen (sepsis og bakteremi), infeksjoner i urinveiene, infeksjoner i luftveiene, gastrointestinale infeksjoner, bløtvevsinfeksjoner, infeksjoner i bein og ledd, infeksjoner i sentralnervesystemet, organspesifikke abscesser, postoperative infeksjoner, hepatitter, proteseinfeksjoner, endokarditter, vanlige nosokomiale infeksjoner (f.eks. kateter-relaterte infeksjoner), stikkskader (blodsmitte), infeksjoner i svangerskap, kongenitale og perinatale infeksjoner, infeksjoner hos immunsvekkede, infeksjoner med utslett, seksuelt overførbare sykdommer og de vanligste tropemedisinske infeksjoner.