Spesialitetsspesifikke læringsmål
Velg tema
- Alt Administrasjon og ledelse Antimikrobielle midler Bakteriologi Klinisk infeksjonsmedisin Kvalitetssikring Medisinsk mikrobiologi generelt: Biotrygghet (biosafety) og biosikkerhet (biosecurity) Medisinsk mikrobiologi generelt: Databehandling Medisinsk mikrobiologi generelt: Holdninger og etisk standard Medisinsk mikrobiologi generelt: Infeksjonsimmunologi/serologi Medisinsk mikrobiologi generelt: Medisinsk vurdering Medisinsk mikrobiologi generelt: Mikroskopi Medisinsk mikrobiologi generelt: Prøvetaking,-transport og -håndtering Medisinsk mikrobiologi generelt: Rapportering av resultat Medisinsk mikrobiologi generelt: Substratproduksjon Medisinsk mikrobiologi generelt: Teoretisk kunnskap Molekylærbiologiske og nyere metoder Mykologi Parasittologi Pasientnære analyser Resistens mot antimikrobielle midler Sterilisering og desinfeksjon Sykehushygiene, smittevern og infeksjonsepidemiologi Virologi
Ha god kunnskap om epidemiologi, etiologi, klinikk, mikrobiologisk diagnostikk, behandling og forebygging av bakterielle infeksjoner.
For dyrkning av aerobe og anaerobe bakterier selvstendig kunne velge:
- medier, inkludert selektive medier, anrikningsmedier, kromogene medier
- atmosfære
- temperatur
Ha god kunnskap om kliniske situasjoner og problemstillinger som krever spesiell håndtering og vurdering av bakteriologiske prøver.
Eksempler: Graviditet og immunsuppresjon
Selvstendig kunne så ut bakteriologiske rutineprøver mottatt i laboratoriet, inkludert utsæd med semi-/kvantitative metoder.
Selvstendig kunne vurdere vekst på bakteriologiske dyrkningsskåler og tolke funn. Selvstendig kunne gjenkjenne mulige patogene bakterier i en blanding av kolonier på dyrkningsskåler. Selvstendig kunne lage renkultur, nødvendig for videre arbeid.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne vurdere anvendelse av molekylærbiologiske metoder til bakteriologisk diagnostikk.
Ha god kunnskap om bruk og nytte av massespektrometri i bakteriologisk diagnostikk.
Selvstendig kunne tolke bakteriologiske funn og gi råd og veiledning til kliniker.
Ha kunnskap om tilgjengelige bakteriologiske referansefunksjoner og muligheter for videre diagnostikk og typing.
Ha god kunnskap om bruk og nytte av serologiske metoder i identifikasjon og typing av bakterieisolater.
Ha kunnskap om bruk av molekylærbiologiske metoder til typing av bakterier.
Ha kunnskap om prinsippene for biokjemisk og annen fenotypisk identifikasjon av bakterier.
Ha god kunnskap om aktuelle hurtigtester for bakterieantigen-påvisning.
Ha kunnskap om epidemiologi, etiologi, klinikk, mikrobiologisk diagnostikk, behandling og forebygging av mykobakterielle infeksjoner.
Ha god kunnskap om diagnostikk av prøver fra normalt sterile områder, herunder blodkulturer og spinalvæsker, og selvstendig kunne vurdere funn i slike prøver.