Ha god kunnskap om diagnostikk av prøver fra normalt sterile områder, herunder blodkulturer og spinalvæsker, og selvstendig kunne vurdere funn i slike prøver.
Ha kunnskap om epidemiologi, etiologi, klinikk, mikrobiologisk diagnostikk, behandling og forebygging av mykobakterielle infeksjoner.
Ha god kunnskap om aktuelle hurtigtester for bakterieantigen-påvisning.
Ha kunnskap om prinsippene for biokjemisk og annen fenotypisk identifikasjon av bakterier.
Ha kunnskap om bruk av molekylærbiologiske metoder til typing av bakterier.
Ha god kunnskap om bruk og nytte av serologiske metoder i identifikasjon og typing av bakterieisolater.
Ha kunnskap om tilgjengelige bakteriologiske referansefunksjoner og muligheter for videre diagnostikk og typing.
Selvstendig kunne tolke bakteriologiske funn og gi råd og veiledning til kliniker.
Ha god kunnskap om bruk og nytte av massespektrometri i bakteriologisk diagnostikk.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne vurdere anvendelse av molekylærbiologiske metoder til bakteriologisk diagnostikk.
Selvstendig kunne vurdere vekst på bakteriologiske dyrkningsskåler og tolke funn. Selvstendig kunne gjenkjenne mulige patogene bakterier i en blanding av kolonier på dyrkningsskåler. Selvstendig kunne lage renkultur, nødvendig for videre arbeid.
Selvstendig kunne så ut bakteriologiske rutineprøver mottatt i laboratoriet, inkludert utsæd med semi-/kvantitative metoder.
Ha god kunnskap om kliniske situasjoner og problemstillinger som krever spesiell håndtering og vurdering av bakteriologiske prøver.
Eksempler: Graviditet og immunsuppresjon
For dyrkning av aerobe og anaerobe bakterier selvstendig kunne velge: