Spesialitetsspesifikke læringsmål
Velg tema
- Alt Akademisk kompetanse Allergologi Analyse og måleprinsipper Diagnostisk nøyaktighet Elektrolytter, blodgasser og syre-base Endokrinologi Enzymer, proteiner og vevsskademarkører Farmakologi Feilkilder Helse, miljø og sikkerhet Hematologi Hemostase og koagulasjon IKT Immunologi Implementere ny analyse i laboratoriet Kvalitetskontroll Lipider Medfødte stoffskiftesykdommer Medisinsk biokjemi i klinisk virksomhet Organisering og drift av laboratoriet Pasientnære analyser (PNA) Tumormarkører og elektroforese Vitaminer og sporelementer
Ha kunnskap om de vanligste tumormarkørene. Selvstendig kunne integrere kliniske opplysninger med laboratorieresultater og foreslå ytterligere undersøkelser til hjelp i differensialdiagnostikk av de vanligste kreftsykdommer der tumormarkører brukes.
Ha kunnskap om hvilke tumormarkører som er anbefalt brukt ved screening, diagnostikk og oppfølging av kreftsykdom i sykehus og i primærhelsetjenesten.
Ha god kunnskap om monoklonale gammopatier. Selvstendig kunne integrere kliniske opplysninger med laboratorieresultater og kjenne til ytterligere differensialdiagnostiske undersøkelser.
Selvstendig kunne beskrive proteinelektroforese og immuntyping i serum og ha god kunnskap om tilsvarende undersøkelser i urin.